Vaccin?
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Vaccin?

    Hejsan. Denna fråga kanske varit uppe förut, men hur ska ni göra i vaccinfrågan?
    (Svininfluensan) Vaccinera eller inte vaccinera, det är frågan..
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  2. 1
    Vaccin? Hejsan. Denna fråga kanske varit uppe förut, men hur ska ni göra i vaccinfrågan?
    (Svininfluensan) Vaccinera eller inte vaccinera, det är frågan..
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2
    Vet ärligt talat inte....jag får inom jobbet men vet som sagt inte om barnen, dom ligger inte direkt i riskzon.

    Hur tänker du?
  4. 2
    Vet ärligt talat inte....jag får inom jobbet men vet som sagt inte om barnen, dom ligger inte direkt i riskzon.

    Hur tänker du?
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Själv har jag redan tagit sprutan, var högprioriterad pga jobbet. Skolbarnen ska ta den. Vet in tehur jag ska göra med Isabelle men jag tror nog att hon får ta den också. Jag ser inte att jag har tagit sprutan för min egen skull utan mer för att skydda de som inte kan ta den av olika själv och som kanske blir svårast sjuka om de skulle få influensan. En känsla av samhällsplikt för min del. Jag fick inga biverkningar mer än att jag hade ont i armen, som träningsvärk, natten och dagen efter. Vet däremot en del som har blivit riktigt hängiga under ett dygn med influensaliknande symtom. Men inget som inte går över.
  6. 3
    Själv har jag redan tagit sprutan, var högprioriterad pga jobbet. Skolbarnen ska ta den. Vet in tehur jag ska göra med Isabelle men jag tror nog att hon får ta den också. Jag ser inte att jag har tagit sprutan för min egen skull utan mer för att skydda de som inte kan ta den av olika själv och som kanske blir svårast sjuka om de skulle få influensan. En känsla av samhällsplikt för min del. Jag fick inga biverkningar mer än att jag hade ont i armen, som träningsvärk, natten och dagen efter. Vet däremot en del som har blivit riktigt hängiga under ett dygn med influensaliknande symtom. Men inget som inte går över.
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Jag vet inte heller. Hon kommer inte vaccinera sig nu snart eftersom hon inte är i riskzonen men snart har de väl "betet av" de i riskzonen och frågan kommer till våra små?
    Hade först tänkt att vaccinera men nu har flera vänner sagt att de absolut nte ska vaccinera sina barn eftersom de inte känner sig trygga med vaccinet, innehåll, biverkningar dålig forskning osv. Så då blev jag väldigt tveksam.
    Tack för svar!
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  8. 4
    Jag vet inte heller. Hon kommer inte vaccinera sig nu snart eftersom hon inte är i riskzonen men snart har de väl "betet av" de i riskzonen och frågan kommer till våra små?
    Hade först tänkt att vaccinera men nu har flera vänner sagt att de absolut nte ska vaccinera sina barn eftersom de inte känner sig trygga med vaccinet, innehåll, biverkningar dålig forskning osv. Så då blev jag väldigt tveksam.
    Tack för svar!
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5
    Tack för svar. Menar du att du som tagit sprutan inte heller kan bära smittan till andra? Jag kommer nog vaccinera mig själv men vet inte hur jag ska göra med Milva.
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  10. 5
    Tack för svar. Menar du att du som tagit sprutan inte heller kan bära smittan till andra? Jag kommer nog vaccinera mig själv men vet inte hur jag ska göra med Milva.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    precis, eftersom vaccinet bildar antikroppar som "dödar" viruset så kan jag inte heller smitta andra. Det är samma om du en gång haft t.ex. vattkoppor kan du inte smitta någon annan med vattkoppor för du kan inte bära på smittan. Det som finns i vaccinet är ju en liten minidos av viruset för att kroppen ska bilda antikroppar och sedan känna igen om du blir utsatt för samma virus igen.

    Du kan läsa mer här:

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...erar-vacciner/
  12. 6
    precis, eftersom vaccinet bildar antikroppar som "dödar" viruset så kan jag inte heller smitta andra. Det är samma om du en gång haft t.ex. vattkoppor kan du inte smitta någon annan med vattkoppor för du kan inte bära på smittan. Det som finns i vaccinet är ju en liten minidos av viruset för att kroppen ska bilda antikroppar och sedan känna igen om du blir utsatt för samma virus igen.

    Du kan läsa mer här:

    http://www.smittskyddsinstitutet.se/...erar-vacciner/
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    förra veckan

    Här är 3-6:åringar riskgrupp och vaccinerades först, så dottern fick förra veckan och reagerade dagen efter med feber och hängighet i någon timme.
    Nu är vaccinet försenat så storebror får vänta på sin spruta, och jag får på jobbet om några veckor.
  14. 7
    förra veckan Här är 3-6:åringar riskgrupp och vaccinerades först, så dottern fick förra veckan och reagerade dagen efter med feber och hängighet i någon timme.
    Nu är vaccinet försenat så storebror får vänta på sin spruta, och jag får på jobbet om några veckor.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    Tack för alla svar!
    Har fortfarande inte bestämt mig. Lutade åt ja men såg ni tv4 nyheterna idag??
    http://nyhetskanalen.se/1.1283296/20...luensavaccinet

    Känns ju sådär att en barnläkare avråder från att vaccinera.
    Så nu vacklar jag igen
    What happened to the dream of a girl President?
    -She´s dancing in the video next to 50 Cent.
  16. 8
    Tack för alla svar!
    Har fortfarande inte bestämt mig. Lutade åt ja men såg ni tv4 nyheterna idag??
    http://nyhetskanalen.se/1.1283296/20...luensavaccinet

    Känns ju sådär att en barnläkare avråder från att vaccinera.
    Så nu vacklar jag igen
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9
    Jag kommer att låta båda mina barn vaccinera sig av just den anledningen som Charlotte A skrev om här ovan.
  18. 9
    Jag kommer att låta båda mina barn vaccinera sig av just den anledningen som Charlotte A skrev om här ovan.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Vi avstår hela familjen av den enkla anledningen att vi normalt sett inte brukar vaccinera oss mot någon typ av influensa plus att storebror i familjen inte tål vacciner.
  20. 10
    Vi avstår hela familjen av den enkla anledningen att vi normalt sett inte brukar vaccinera oss mot någon typ av influensa plus att storebror i familjen inte tål vacciner.

Liknande trådar

  1. ang vaccin
    By hallonet in forum _1006 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 22:35
  2. vaccin
    By velpotta idag in forum Kropp & hälsa
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 18:57
  3. Vaccin?
    By Fjäril in forum _1007 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 19:34
  4. Vaccin, hur var det nu?
    By Filliduttan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 08:25
  5. Vaccin?
    By Pixxxy in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 20:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar