Tappa tänder? Och så nappen...
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Tappa tänder? Och så nappen...

    Hej! Det var evigheter sedan jag skrev här. Hoppas ni har det bra allihop! Nu till skälet att jag skriver just nu:

    Greta har tappat en tand, och nästa är på gång. Jag tycker det är jättetidigt, blir lite orolig om det är något galet... Är det någon annan vars 4,5-åring börjat tappa tänder?

    Därtill har hon fortfarande napp och nu blir det ju definitivt nödvändigt att få henne att sluta, men det känns som om vi kommer att dra på oss en katastrofsituation om vi tvingar henne. Någon frivillighet tror jag inte att vi kommer att få till, hon är oerhört beroende av nappen för att kunna slappna av. Usch, det känns jobbigt men jag antar att det "bara" är att bita i det sura äpplet och ta kampen...
    *** Har döttrarna Greta född i mars -05 och Ingrid född 080829 ***
    ***Bloggar på http://gi-mamma.blogspot.com/***
  2. 1
    Tappa tänder? Och så nappen... Hej! Det var evigheter sedan jag skrev här. Hoppas ni har det bra allihop! Nu till skälet att jag skriver just nu:

    Greta har tappat en tand, och nästa är på gång. Jag tycker det är jättetidigt, blir lite orolig om det är något galet... Är det någon annan vars 4,5-åring börjat tappa tänder?

    Därtill har hon fortfarande napp och nu blir det ju definitivt nödvändigt att få henne att sluta, men det känns som om vi kommer att dra på oss en katastrofsituation om vi tvingar henne. Någon frivillighet tror jag inte att vi kommer att få till, hon är oerhört beroende av nappen för att kunna slappna av. Usch, det känns jobbigt men jag antar att det "bara" är att bita i det sura äpplet och ta kampen...
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2
    Inga tappade tänder här, och nappen "försvann" när hon fyllde tre =)
    Det var helt enkelt så att jag å maken inte kunde hitta nån napp en kväll när hon skulle lägga sig. Då sa jag: jag hittar ingen napp, du får ligga utan. jaha sa hon och lade sig =) sen dess var hon utan...
  4. 2
    Inga tappade tänder här, och nappen "försvann" när hon fyllde tre =)
    Det var helt enkelt så att jag å maken inte kunde hitta nån napp en kväll när hon skulle lägga sig. Då sa jag: jag hittar ingen napp, du får ligga utan. jaha sa hon och lade sig =) sen dess var hon utan...
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Nej inga lösa tänder här & nappen slutade Nova med när hon var 3 år.
    Hon använde de runda napparna som Esska hade, så när dom slutade tillverkas så var det bara att sluta.
    Vi förberedde henne ganska länge -"att efter denna nappen så finns det inga fler"...det fungerede jättebra
  6. 3
    Nej inga lösa tänder här & nappen slutade Nova med när hon var 3 år.
    Hon använde de runda napparna som Esska hade, så när dom slutade tillverkas så var det bara att sluta.
    Vi förberedde henne ganska länge -"att efter denna nappen så finns det inga fler"...det fungerede jättebra
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4
    Alfred slog i sina framtänder i vintras. Då blev det lite lite lösa. Tandl sa att de antingen kommer "dö" eller så fastnar de igen.

    I maj tappade han den ena av framtänderna och i slutet på augusti var det dags för den andra tanden att bli rejält lös. Den plockades bort då han opererades för pungbråck så numera har vi en stilig tandlös 4,5 åring här hemma. :-)

    De nya tänderna däremot ser vi inte röken än av.
  8. 4
    Alfred slog i sina framtänder i vintras. Då blev det lite lite lösa. Tandl sa att de antingen kommer "dö" eller så fastnar de igen.

    I maj tappade han den ena av framtänderna och i slutet på augusti var det dags för den andra tanden att bli rejält lös. Den plockades bort då han opererades för pungbråck så numera har vi en stilig tandlös 4,5 åring här hemma. :-)

    De nya tänderna däremot ser vi inte röken än av.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Inga tänder har ramlat på Rebecca men storebror var nog runt 4,5 år när hans första tand tappades.
  10. 5
    Inga tänder har ramlat på Rebecca men storebror var nog runt 4,5 år när hans första tand tappades.
  11. Medlem sedan
    Sep 2004
    #6
    My har tappat en tand och 2 till på g. Vi var på 4 års koll hos tandläkaren och hon sa att en del tappar tidigt. Det var vanligt att dom som fick tänder tidigt tappade tidigt. My fick sin första innan hon var mellan 3 och 4 mån. Hon hade sedan alla tänder innan hon var 1 år.

    Nappen kräktes My på. sen ville inte hon ha den mera. det var kräk på den sa hon. Så på den punkten kan jag inte hjälpa dig.
  12. 6
    My har tappat en tand och 2 till på g. Vi var på 4 års koll hos tandläkaren och hon sa att en del tappar tidigt. Det var vanligt att dom som fick tänder tidigt tappade tidigt. My fick sin första innan hon var mellan 3 och 4 mån. Hon hade sedan alla tänder innan hon var 1 år.

    Nappen kräktes My på. sen ville inte hon ha den mera. det var kräk på den sa hon. Så på den punkten kan jag inte hjälpa dig.
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7

    Tandlossning

    Har hört att om dom får tänder tidigt som bebisar så kan dom tappa tänderna tidigare med. En kompis son tappade nog innan han var 4 har jag för mig, säkert inte nåt skumt alls alltså!
  14. 7
    Tandlossning Har hört att om dom får tänder tidigt som bebisar så kan dom tappa tänderna tidigare med. En kompis son tappade nog innan han var 4 har jag för mig, säkert inte nåt skumt alls alltså!

Liknande trådar

  1. Tappa tänder?
    By nikecam in forum _01 Höstbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 19:14
  2. Tappa tänder.
    By Flingan med fyra in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 10:44
  3. tappa tänder?
    By jessica_f in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 09:28
  4. Tappa tänder
    By Madde m Meja-01 & Nova-03 in forum _01 Vårbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 10:54
  5. Ang. att tappa tänder.
    By Martina med B+V+G in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 19:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar