Hallonpannacottapaj/gelatinblad
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    Hallonpannacottapaj/gelatinblad

    Ska göra denna http://www.tasteline.com/recept/Hallonpannacottapaj och undrar om man kan utesluta gelatinbladen och istället använda sig av gelesocker istället??
    Livet stjälps inte över ända
    Det ställs på sin spets

    En dag möts vi
    men längta inte
    lev istället
    lev varje dag för mig
    då hedrar du mig
    om vi lever tillsammans
    *Lisa f/d 31 /5 2000*
  2. 1
    Hallonpannacottapaj/gelatinblad Ska göra denna http://www.tasteline.com/recept/Hallonpannacottapaj och undrar om man kan utesluta gelatinbladen och istället använda sig av gelesocker istället??
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2
    Jag tror inte det fungerar så bra i det här fallet - du ska ju koka grädde och socker och så långt är det ju OK.
    Det verkar inte finnas någon omvandligtstabell - så det är svårt att förutsäga hur den blir i konsistens och söthet. Jag skulle ha kört på gelatinet för att vara på säkra sidan.

    Klipper in text från dansukker:
    Hur byter jag ut gelatinblad mot Gelésocker Multi i mina recept?



    Svar: Det finns ingen omvandlingstabell mellan gelatinblad och gelésocker.

    Gelésockret ska koka tillsamman med vätskan man använder, det räcker inte som med gelatin att smälta det och blanda ner i t ex vispade kalla smeter. Mängden gelésocker beror på vilken typ av vätska det blandas med. Till 5 dl vispgrädde används 1 dl gelésocker. Är vätskan vatten, vin, saft eller juice tar man 2 dl för att få en fast gelé. Vill man göra gelé till söndagssteken av t ex råsaft från vinbär eller äpple kan man inte ta mer än 1 dl av denna till 1 dl gelésocker.
  4. 2
    Jag tror inte det fungerar så bra i det här fallet - du ska ju koka grädde och socker och så långt är det ju OK.
    Det verkar inte finnas någon omvandligtstabell - så det är svårt att förutsäga hur den blir i konsistens och söthet. Jag skulle ha kört på gelatinet för att vara på säkra sidan.

    Klipper in text från dansukker:
    Hur byter jag ut gelatinblad mot Gelésocker Multi i mina recept?



    Svar: Det finns ingen omvandlingstabell mellan gelatinblad och gelésocker.

    Gelésockret ska koka tillsamman med vätskan man använder, det räcker inte som med gelatin att smälta det och blanda ner i t ex vispade kalla smeter. Mängden gelésocker beror på vilken typ av vätska det blandas med. Till 5 dl vispgrädde används 1 dl gelésocker. Är vätskan vatten, vin, saft eller juice tar man 2 dl för att få en fast gelé. Vill man göra gelé till söndagssteken av t ex råsaft från vinbär eller äpple kan man inte ta mer än 1 dl av denna till 1 dl gelésocker.
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3
    Jag var rädd för det..... Har fått för mig att det är så bökigt med gelatinblad och eftersom jag inte är i skick att baka själv utan sonen ska baka så ville jag ha en genväg.....Men men,sonens självförtroende växer säkert om han får baka med gelatinblad:
  6. 3
    Jag var rädd för det..... Har fått för mig att det är så bökigt med gelatinblad och eftersom jag inte är i skick att baka själv utan sonen ska baka så ville jag ha en genväg.....Men men,sonens självförtroende växer säkert om han får baka med gelatinblad:
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Det är inte bökigt att använda gelatinblad. Jag har aldrig misslyckats när jag gjort det, inte ens första gången. Det går säkert jättebra för sonen!!!
  8. 4
    Det är inte bökigt att använda gelatinblad. Jag har aldrig misslyckats när jag gjort det, inte ens första gången. Det går säkert jättebra för sonen!!!
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    När gelantinbladet ska smälta i varm vätska så brukar det aldrig vara några problem tycker jag. Det är när man smälter gelantinet för sig och ska vispa ner det i kall vätska som det kan vara svårt. Lycka till!
  10. 5
    När gelantinbladet ska smälta i varm vätska så brukar det aldrig vara några problem tycker jag. Det är när man smälter gelantinet för sig och ska vispa ner det i kall vätska som det kan vara svårt. Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Du kan ju köpa gelatinpulver.Det fungerar ju som gelatinblad dessutom finns en omvandlingstabell på burken hur mycket som motsvarar gelatinbladet.Det är ju lite lättare att använda.
  12. 6
    Du kan ju köpa gelatinpulver.Det fungerar ju som gelatinblad dessutom finns en omvandlingstabell på burken hur mycket som motsvarar gelatinbladet.Det är ju lite lättare att använda.

Liknande trådar

  1. gelatinblad=gelatinpulver?
    By Tina fd TG in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 14:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar