Skillnaden mellan "Farväl" och "Hejdå"
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Skillnaden mellan "Farväl" och "Hejdå"

    Igår var vi på middag hos min syster. På vägen hem pratar jag och Hugo om Vizka, vår hund som vi har haft sedan innan Hugo föddes. För tre helger sedan så tog barnens pappa beslutet att avliva henne, av olika anledningar. Hunden har bott hos honom sedan vi separerade.

    Vi pratade i bilen om att vi saknar henne båda två och så säger Hugo att han aldrig fick säga "Farväl" till henne utan han sa bara "Hej då", med den skillnaden att när man säger Hejdå så ses man senare, medan Farväl är för alltid...

    Så otroligt kloka ord, jag kan ju bara hålla med honom. Har aldrig hört honom använda ordet Farväl över huvud taget innan. Sedan jag berättade för Hugo om att Vizka skulle avlivas så har vi pratat mycket om döden och om vad jag tror händer efter döden och om själen - var den tar vägen.... Har även sagt att alla människor inte tror likadant som jag gör.

    Men det är mycket funderingar, och bara att inse att de börjar bli stora.....
  2. 1
    Skillnaden mellan "Farväl" och "Hejdå" Igår var vi på middag hos min syster. På vägen hem pratar jag och Hugo om Vizka, vår hund som vi har haft sedan innan Hugo föddes. För tre helger sedan så tog barnens pappa beslutet att avliva henne, av olika anledningar. Hunden har bott hos honom sedan vi separerade.

    Vi pratade i bilen om att vi saknar henne båda två och så säger Hugo att han aldrig fick säga "Farväl" till henne utan han sa bara "Hej då", med den skillnaden att när man säger Hejdå så ses man senare, medan Farväl är för alltid...

    Så otroligt kloka ord, jag kan ju bara hålla med honom. Har aldrig hört honom använda ordet Farväl över huvud taget innan. Sedan jag berättade för Hugo om att Vizka skulle avlivas så har vi pratat mycket om döden och om vad jag tror händer efter döden och om själen - var den tar vägen.... Har även sagt att alla människor inte tror likadant som jag gör.

    Men det är mycket funderingar, och bara att inse att de börjar bli stora.....
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Ja, det var stora ord från en liten kille. Han har uppenbarligen en poäng där.

    Kan det vara så att de har pratat om döden på förskolan? På Karls förskola har de läst en del böcker gemensamt om just detta med djur som dör. "Adjö herr Muffin" t ex.
  4. 2
    Ja, det var stora ord från en liten kille. Han har uppenbarligen en poäng där.

    Kan det vara så att de har pratat om döden på förskolan? På Karls förskola har de läst en del böcker gemensamt om just detta med djur som dör. "Adjö herr Muffin" t ex.
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    Ja han är mer medveten om skillnaden på de orden än många vuxna ned andra ord...
  6. 3
    Ja han är mer medveten om skillnaden på de orden än många vuxna ned andra ord...

Liknande trådar

  1. "Tar farväl" av insidan kanske?!
    By AmandaBrustad in forum 1202 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 16:03
  2. "skillnaden" mellan yngre och äldre män
    By ajökenfröken in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 13:03
  3. Till "Anonym" ang "droppe glass"!
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 20:52
  4. Ni som läst "Gömda" och "Asyl"
    By Zoégas in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 19:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar