VABa med annans barn?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    VABa med annans barn?

    Jag vet att den som avstår från sin ordinarie inkomst av tjänst t ex för att vara hemma med mitt barn när han är sjukt är berättigad till tillfällig föräldrapenning från FK. Men hur ser det ut från arbetsgivarhåll, måste personen ha särskilt OK från sin arbetsgivare eller är det precis som när det gäller sitt egna barn inget de kan neka?
  2. 1
    VABa med annans barn? Jag vet att den som avstår från sin ordinarie inkomst av tjänst t ex för att vara hemma med mitt barn när han är sjukt är berättigad till tillfällig föräldrapenning från FK. Men hur ser det ut från arbetsgivarhåll, måste personen ha särskilt OK från sin arbetsgivare eller är det precis som när det gäller sitt egna barn inget de kan neka?
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    Vet faktiskt inte, mina föräldrar VAB:ade ibland när jag var ensam med Matilda, och Micke har såklart oxå VAB:at med henne, men han har ju henne i sin "vård" så att säga... Tror inte det varit några bekymmer när mina föräldrar VAB:ade.

    Jag VAB:ade med en kompis son när jag var arbetslös, men det är ju en helt annan femma!
  4. 2
    Vet faktiskt inte, mina föräldrar VAB:ade ibland när jag var ensam med Matilda, och Micke har såklart oxå VAB:at med henne, men han har ju henne i sin "vård" så att säga... Tror inte det varit några bekymmer när mina föräldrar VAB:ade.

    Jag VAB:ade med en kompis son när jag var arbetslös, men det är ju en helt annan femma!
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Kanske inte helt annan ändå... Du behövde inte a-kassans okejande för att avstå från aktivt arbetssökande de dagarna för att vara hemma med kompisens barn?
  6. 3
    Kanske inte helt annan ändå... Du behövde inte a-kassans okejande för att avstå från aktivt arbetssökande de dagarna för att vara hemma med kompisens barn?
  7. Medlem sedan
    Aug 1999
    #4
    Nää inte som jag minns i alla fall (det var sketalängesen!) så länge jag hade "annan sysselsättning" än arbetssökande så opponerade de sig inte!
  8. 4
    Nää inte som jag minns i alla fall (det var sketalängesen!) så länge jag hade "annan sysselsättning" än arbetssökande så opponerade de sig inte!
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    som med eget
  10. 5
    som med eget
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Är du helt säker på det?
  12. 6
    Är du helt säker på det?
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    japp
    dels för att jag sj har vabbat för annans barn
    samt
    att de ersättningar arbgivaren inte betalar får de inte ifrågsätt
  14. 7
    japp
    dels för att jag sj har vabbat för annans barn
    samt
    att de ersättningar arbgivaren inte betalar får de inte ifrågsätt
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Ersättningen nej, det är ju helt och hållet FKs bit. Men frånvaron som sådan är ju en sak för sig.
  16. 8
    Ersättningen nej, det är ju helt och hållet FKs bit. Men frånvaron som sådan är ju en sak för sig.
  17. Salander
    #9
    Kan inte heller svara om man måste men vet att min mamma skaffade OK från arb.givaren innan hon vabbade med mina barn. Många år sedan. Minns inte om det var tvunget att göra så.
  18. 9
    Kan inte heller svara om man måste men vet att min mamma skaffade OK från arb.givaren innan hon vabbade med mina barn. Många år sedan. Minns inte om det var tvunget att göra så.
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    dito
  20. 10
    dito
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Goddag Yxskaft.
  22. 11
    Goddag Yxskaft.
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12
    Jag är så gott som säker på att de KAN neka. Det finns inte reglerat i lag att en arbetstagare har rätt att vara ledig för att vårda annans barn. Säger erbetsgivaren blankt nej, så TROR jag att de har rätt till det.

    Visst är det bra med en massa trorsvar
  24. 12
    Jag är så gott som säker på att de KAN neka. Det finns inte reglerat i lag att en arbetstagare har rätt att vara ledig för att vårda annans barn. Säger erbetsgivaren blankt nej, så TROR jag att de har rätt till det.

    Visst är det bra med en massa trorsvar
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Love it
  26. 13
    Love it
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14

    Och jag tror som du,

    det låter logiskt och egentligen ganska självklart. Men säker är jag inte, det finns så mycket skumma regler *S*
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  28. 14
    Och jag tror som du, det låter logiskt och egentligen ganska självklart. Men säker är jag inte, det finns så mycket skumma regler *S*
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15
    Det stämmer inte
  30. 15
    Det stämmer inte
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Jag tror också det. Och ni ger mig anledning att inte lita blint på det säkra Ja-svaret.
  32. 16
    Jag tror också det. Och ni ger mig anledning att inte lita blint på det säkra Ja-svaret.
  33. Medlem sedan
    Aug 2005
    #17
    Jo, det gör det
  34. 17
    Jo, det gör det
  35. Medlem sedan
    Jun 2007
    #18
    Har jobbat på lönekontor och fått frågan många gånger
  36. 18
    Har jobbat på lönekontor och fått frågan många gånger
  37. Medlem sedan
    Nov 2008
    #19

    Då får du gärna...

    komma med någon källhänvisning som säger att det är på det viset, för mig låter det nämligen väldigt konstigt.
    "I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." — Marilyn Monroe


    Bloggen är uppdaterad 16/9-13
  38. 19
    Då får du gärna... komma med någon källhänvisning som säger att det är på det viset, för mig låter det nämligen väldigt konstigt.
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    Jag tycker också det låter helt logiskt att arbetsgivaren kan neka om de vill och är inte förvånad om det är så. Att man skulle ha självklar rätt att utebli från jobbet för att ta hand om någon annans barn känns inte som nån självklarhet. Men som ni säger, det finns så mycket ickesjälvklara regler idag
  40. 20
    Jag tycker också det låter helt logiskt att arbetsgivaren kan neka om de vill och är inte förvånad om det är så. Att man skulle ha självklar rätt att utebli från jobbet för att ta hand om någon annans barn känns inte som nån självklarhet. Men som ni säger, det finns så mycket ickesjälvklara regler idag
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. nån annans barn
    By kanl in forum Etik & moral
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 18:18
  2. Kan båda föräldrarna vaba på 2 barn?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 14:52
  3. Annans barn.
    By Magnus, Gabriel in forum Ensamförälder
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 11:50
  4. Vab för annans barn
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 11:21
  5. Amma annans barn?
    By Norrskenet in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 09:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar