Nu när vi är så djupa....
Ordet är fritt
  1. kerstimärta
    #1

    Nu när vi är så djupa....

    passar jag på att berätta en sann historia från min arbetsvecka.

    JAg satt en dag ensam i ett konferensrum bredvid vårt fikarum och förberedde ett möte. Jag hade inte tid att fika på em, men hörde snacket i fikarummet.

    Just då var det en kollega som bjöd på köpesbullar. Alla verkade tillfreds med att ta för sig, tackade och var glada.

    Efter en stund gled samtalet över på att inte alla bjöd minsann. Det raddades upp folk som aaaldrig bjöd men ändå glatt glufsade i sig när andra bjöd. Då stängde jag av och blev jäkligt illa till mods.

    (inte för att jag räknades upp, jag bjuder också på fika och godis på jobbet. Fast jag inte själv äter sötsaker, men för att jag älskar att glädja andra.)

    Poängen här är att jag tycker det är jäkligt fel att räkna vem som bjuder. Och hur vet man att man har koll, alla är inte på plats alla dagar.

    Iaf, jag kommer inte bjuda mer på denna arbetsplats.

    Idiotmagnet?

    Jo, denna gång var jag en sån och väljer att bete mig så också.

    Rätt?
  2. 1
    Nu när vi är så djupa.... passar jag på att berätta en sann historia från min arbetsvecka.

    JAg satt en dag ensam i ett konferensrum bredvid vårt fikarum och förberedde ett möte. Jag hade inte tid att fika på em, men hörde snacket i fikarummet.

    Just då var det en kollega som bjöd på köpesbullar. Alla verkade tillfreds med att ta för sig, tackade och var glada.

    Efter en stund gled samtalet över på att inte alla bjöd minsann. Det raddades upp folk som aaaldrig bjöd men ändå glatt glufsade i sig när andra bjöd. Då stängde jag av och blev jäkligt illa till mods.

    (inte för att jag räknades upp, jag bjuder också på fika och godis på jobbet. Fast jag inte själv äter sötsaker, men för att jag älskar att glädja andra.)

    Poängen här är att jag tycker det är jäkligt fel att räkna vem som bjuder. Och hur vet man att man har koll, alla är inte på plats alla dagar.

    Iaf, jag kommer inte bjuda mer på denna arbetsplats.

    Idiotmagnet?

    Jo, denna gång var jag en sån och väljer att bete mig så också.

    Rätt?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Sniket babbel var det, bättre att alla köper sina egna bulljävlar!
  4. 2
    Sniket babbel var det, bättre att alla köper sina egna bulljävlar!
  5. kerstimärta
    #3
    Hehe, ööh...ja.

    Det var det jag hade lust att rusa in dit och säga, tack för dina ord.

    Men, jag stängde av istället. Jag ska ju jobba med folket liksom
  6. 3
    Hehe, ööh...ja.

    Det var det jag hade lust att rusa in dit och säga, tack för dina ord.

    Men, jag stängde av istället. Jag ska ju jobba med folket liksom
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Smart tänkt imt
  8. 4
    Smart tänkt imt
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Men att man tröttnar på folk som bara snyltar och aldrig bjuder på något själv är väl inte så konstigt?
    Efter ett tag blir det väldigt jobbigt att ha överseende med personer som beter sig egoistiskt men inte alls har något emot att ta emot eller utnyttja andra.
  10. 5
    Men att man tröttnar på folk som bara snyltar och aldrig bjuder på något själv är väl inte så konstigt?
    Efter ett tag blir det väldigt jobbigt att ha överseende med personer som beter sig egoistiskt men inte alls har något emot att ta emot eller utnyttja andra.
  11. Medlem sedan
    May 2008
    #6
    Och personer som är så brukar ha det där beteendet genomgående och inte bara när det gäller en bulldjävel till kaffet liksom.
  12. 6
    Och personer som är så brukar ha det där beteendet genomgående och inte bara när det gäller en bulldjävel till kaffet liksom.
  13. kerstimärta
    #7
    Va?

    Om jag vill bjuda mina kollegor på bullar eller godis så blir jag väl för i hela friden inte sur om de inte köper något åt mig??

    Om jag hade villkor för mitt bjudande så skulle jag säga det vid tillfället när jag bjöd.
  14. 7
    Va?

    Om jag vill bjuda mina kollegor på bullar eller godis så blir jag väl för i hela friden inte sur om de inte köper något åt mig??

    Om jag hade villkor för mitt bjudande så skulle jag säga det vid tillfället när jag bjöd.
  15. kerstimärta
    #8
    Nja, nu handlade detta om bullarna/fikat.

    Inget annat. Faktiskt. Det var så att det klagades på somliga för att de inte bjöd på tårta när de fyllde år.

    Samt att det räknades upp vilka som var "skyldiga" en tårta i fikarummet för att de inte bjudit på en dylik när de började jobba hos oss.

    Så, antagligen lär det vara en massa tårtor på jobbet nästa vecka. För de "skyldiga" som räknades upp fanns med i fikarummet.
  16. 8
    Nja, nu handlade detta om bullarna/fikat.

    Inget annat. Faktiskt. Det var så att det klagades på somliga för att de inte bjöd på tårta när de fyllde år.

    Samt att det räknades upp vilka som var "skyldiga" en tårta i fikarummet för att de inte bjudit på en dylik när de började jobba hos oss.

    Så, antagligen lär det vara en massa tårtor på jobbet nästa vecka. För de "skyldiga" som räknades upp fanns med i fikarummet.
  17. Medlem sedan
    May 2008
    #9
    Oki. Jag har aldrig varit med om tvångskommenderad fika på jobbet.
    Däremot att man turades om att köpa fikabrödet enligt ett schema typ, helt frivilligt att vara med eller inte. Och det var alltid ett par personer som sket i sin dag men alltid glufsade ohämmat när någon annan hade betalt då.
  18. 9
    Oki. Jag har aldrig varit med om tvångskommenderad fika på jobbet.
    Däremot att man turades om att köpa fikabrödet enligt ett schema typ, helt frivilligt att vara med eller inte. Och det var alltid ett par personer som sket i sin dag men alltid glufsade ohämmat när någon annan hade betalt då.
  19. Medlem sedan
    Sep 2006
    #10
    Låt dom sitta med miniräknaren i hand. Men gör inte samma misstag, fortsätt bjuda villkorslöst - det är mitt råd.
  20. 10
    Låt dom sitta med miniräknaren i hand. Men gör inte samma misstag, fortsätt bjuda villkorslöst - det är mitt råd.
  21. kerstimärta
    #11
    Hittills har det inte varit tvångskommenderat.

    Utan frivilligt. Torsdagsfika som man turas om med (där jag inte deltar eftersom jag inte äter fikabröd).

    Sen brukar det tas initiativ till saker utöver detta.

    Tex jag har köpt 2 kg godis till fikarummet vid några tillfällen detta år. Samt fixat påskgodis i påskägg.

    Andra har köpt när de varit utomlands eller hittat något på extrapris.

    Bara för att det är trevligt typ.

    Men, för min del tappade jag lusten nu.
  22. 11
    Hittills har det inte varit tvångskommenderat.

    Utan frivilligt. Torsdagsfika som man turas om med (där jag inte deltar eftersom jag inte äter fikabröd).

    Sen brukar det tas initiativ till saker utöver detta.

    Tex jag har köpt 2 kg godis till fikarummet vid några tillfällen detta år. Samt fixat påskgodis i påskägg.

    Andra har köpt när de varit utomlands eller hittat något på extrapris.

    Bara för att det är trevligt typ.

    Men, för min del tappade jag lusten nu.
  23. kerstimärta
    #12
    Haha, jomen....kanske jag ids någon gång framöver. Men, inte den närmsta tiden iaf. :P

    Så kan de oja sig över mig också...som aaaldrig bjuder.
  24. 12
    Haha, jomen....kanske jag ids någon gång framöver. Men, inte den närmsta tiden iaf. :P

    Så kan de oja sig över mig också...som aaaldrig bjuder.
  25. Medlem sedan
    Sep 2006
    #13
    Och det var alltid ett par personer som sket i sin dag men alltid glufsade ohämmat när någon annan hade betalt då.
    Idioter?
  26. 13
    Och det var alltid ett par personer som sket i sin dag men alltid glufsade ohämmat när någon annan hade betalt då.
    Idioter?
  27. Medlem sedan
    Sep 2006
    #14
    Om du vill kan du göra som BD och bli besvärlig själv.
    När du nästa gång har köpt fika och alla sitter där och äter, säga till en av de som sällan själv bjuder; hoppas det var lika gott som bullarna du köpte.. eh.. hm.. ja ja, senast..!
  28. 14
    Om du vill kan du göra som BD och bli besvärlig själv.
    När du nästa gång har köpt fika och alla sitter där och äter, säga till en av de som sällan själv bjuder; hoppas det var lika gott som bullarna du köpte.. eh.. hm.. ja ja, senast..!
  29. Medlem sedan
    May 2008
    #15
    Snålt!
  30. 15
    Snålt!
  31. kerstimärta
    #16
    Men??

    Jag tycker ju det är dumt. Vill jag bjuda så bjuder jag bara för att det blir trevligt. Det är räknandet som jag inte gillar.....

    Eller, nu kanske jag missade? Ditt svar var inte till mig?
  32. 16
    Men??

    Jag tycker ju det är dumt. Vill jag bjuda så bjuder jag bara för att det blir trevligt. Det är räknandet som jag inte gillar.....

    Eller, nu kanske jag missade? Ditt svar var inte till mig?

Liknande trådar

  1. tre djupa andetag och nya tag
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 15:43
  2. Djupa fredagstankar...
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 16:02
  3. PAX 35 cm djupa??
    By Akleja in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 13:27
  4. Djupa urringningar
    By evajess in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 10:10
  5. Djupa tankar
    By erwina in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 17:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar