Åka till stan?
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Åka till stan?

    Min dotter fyller 11 snart. Vi bor i förort till Göteborg. Hon är väldigt missnöjd med att hennes kompisar får åka till stan utan vuxet sällskap (dagtid förstås)men inte hon. Jag tycker det är väldigt tidigt så jag undrar om det inte rör sig om ett väldigt litet fåtal som gör det. Vi har sagt att det inte går att diskutera innan hon fyller 12 i alla fall, och den kompisen som tjatar mest om det är faktiskt 12 1/2. Det är bara det att mina argument för att hon inte får göra det känns egentligen lite svaga, det är bara det att man är mer skyddslös när man är liten. Mot allt mellan försäljare, ficktjuvar, bråkstakar och tiggare. Och att jag gärna vill umgås med henne själv också. Hon åker spårvagn själv annars till sina aktiviteter, cyklar och går fritt inom närmaste området, till närmsta centrum osv. Hon är jätteduktig på att tala om vart hon går och har respekt för trafiken. Hur gör ni? Det är ju svårt att jämföra när man bor i olika städer, men ändå.
    Ja inte är jag någon Stål-mor - men en Kål-mor...
  2. 1
    Åka till stan? Min dotter fyller 11 snart. Vi bor i förort till Göteborg. Hon är väldigt missnöjd med att hennes kompisar får åka till stan utan vuxet sällskap (dagtid förstås)men inte hon. Jag tycker det är väldigt tidigt så jag undrar om det inte rör sig om ett väldigt litet fåtal som gör det. Vi har sagt att det inte går att diskutera innan hon fyller 12 i alla fall, och den kompisen som tjatar mest om det är faktiskt 12 1/2. Det är bara det att mina argument för att hon inte får göra det känns egentligen lite svaga, det är bara det att man är mer skyddslös när man är liten. Mot allt mellan försäljare, ficktjuvar, bråkstakar och tiggare. Och att jag gärna vill umgås med henne själv också. Hon åker spårvagn själv annars till sina aktiviteter, cyklar och går fritt inom närmaste området, till närmsta centrum osv. Hon är jätteduktig på att tala om vart hon går och har respekt för trafiken. Hur gör ni? Det är ju svårt att jämföra när man bor i olika städer, men ändå.
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2
    rebecca går på stan själv och har nog gjort ett år ungefär tror jag. I början vi på stan, fast de gick själva. Oftast åker vi till ett köpcentrum, och så går de själva. Och jag tycker ändå att vi är ganska restriktiva med vad hon får göra. Det är ju svårt att råda andra, det beror ju så mycket på barnet, hennes lillebror kommer INTE att få gå på stan om ett år..
  4. 2
    rebecca går på stan själv och har nog gjort ett år ungefär tror jag. I början vi på stan, fast de gick själva. Oftast åker vi till ett köpcentrum, och så går de själva. Och jag tycker ändå att vi är ganska restriktiva med vad hon får göra. Det är ju svårt att råda andra, det beror ju så mycket på barnet, hennes lillebror kommer INTE att få gå på stan om ett år..
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    skrev ett långt fint svar som försvann icyberrymden... suck

    Kontentan var iallafall att Alexander inte är intersserad men om han vore det så skulle han nog få gå på vårt shoppingcentra i första hand. Han har gått själv igenom stan en gång med en kompis från kompisen till en park på andra sidan stan men detta var ljusa sommartimmar. Är mer tveksam i novembermörker. Kanske om jag också finns på stan så att han lätt kan få tag i mig om det behövs.
  6. 3
    skrev ett långt fint svar som försvann icyberrymden... suck

    Kontentan var iallafall att Alexander inte är intersserad men om han vore det så skulle han nog få gå på vårt shoppingcentra i första hand. Han har gått själv igenom stan en gång med en kompis från kompisen till en park på andra sidan stan men detta var ljusa sommartimmar. Är mer tveksam i novembermörker. Kanske om jag också finns på stan så att han lätt kan få tag i mig om det behövs.
  7. Medlem sedan
    Sep 1998
    #4
    Femmanhuset och Nordstan är det inte tal om här än och då är ändå min dotter 12. Åka själv till mindre köpcentrum är däremot ok för oss. Just att det förekommit så mycket rån av gäng riktat till just yngre i Nordstan är nog det främsta argumentet mot som jag ser det.
  8. 4
    Femmanhuset och Nordstan är det inte tal om här än och då är ändå min dotter 12. Åka själv till mindre köpcentrum är däremot ok för oss. Just att det förekommit så mycket rån av gäng riktat till just yngre i Nordstan är nog det främsta argumentet mot som jag ser det.
  9. Medlem sedan
    Sep 1998
    #5
    Fast det har aldrig kommit på tal här! Har inte hört om att klasskompisarna får göra det heller.
  10. 5
    Fast det har aldrig kommit på tal här! Har inte hört om att klasskompisarna får göra det heller.

Liknande trådar

  1. Till stan i dag
    By Marie_AOA in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 20:23
  2. Nu ska jag till stan bye bye
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 09:34
  3. en tut till stan!
    By fridahill in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 09:57
  4. Till stan!
    By compax in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 20:34
  5. Ska in till stan :)
    By Kråkan in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 11:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar