Läser barnen Moa och Mille???
_02 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Läser barnen Moa och Mille???

    Är det någon mer vars barn läser boken om Moa och Mille som läsebok i skolan? Vad tycker ni i så fall om den? Här är det upprorsstämning bland föräldrarna...
  2. 1
    Läser barnen Moa och Mille??? Är det någon mer vars barn läser boken om Moa och Mille som läsebok i skolan? Vad tycker ni i så fall om den? Här är det upprorsstämning bland föräldrarna...
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2
    Är det den där boken där de skriver rätt konstiga saker som är fördomsfulla?
    Nej, vi har inte den boken men jag går en genuskurs för lärare och där har den kommit upp som exempel på en mindre bra lärobok.
  4. 2
    Är det den där boken där de skriver rätt konstiga saker som är fördomsfulla?
    Nej, vi har inte den boken men jag går en genuskurs för lärare och där har den kommit upp som exempel på en mindre bra lärobok.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Japp!
    Det var ett härrans rabalder förra året tydligen, men skolan gav sig inte. Pedagogiken var sååå bra så det fanns inget annat som dög. Byt skola om det inte passar.

    Jag tycker verkligen inte att det är OK att barnen skall läsa eländet och nöta in det tills de i princip kan det utantill.
    Ruben leker inte som de andra barnen. Han läser jättetjocka böcker. Han är jude.
    Victor är kolsvart. Han kommer från Afrika.
    Dannes pappa sitter i fängelse. Danne glömmer ofta sina saker. Dannes mamma slår honom.
    Flickorna tycker mycket om den nya fröken. Hon har alltid på sig så fina kläder. Hon har nya kläder varje dag.

    Att läsa det en gång och sedan diskutera - OK då. Men nöta in texten under en veckas tid och sedan ha en diskussion om det. Gissa vad som sitter kvar? Fördomarna eller diskussionen om fördomarna.? Det handlar dessutom om 7-åringar som läser för att öva sig på just att läsa.

    Brrrr. Som du förstår gillar jag det inte!!!!

    Hade varit intressant att höra om det reageras likadant i alla skolor där man har de här böckerna.
  6. 3
    Japp!
    Det var ett härrans rabalder förra året tydligen, men skolan gav sig inte. Pedagogiken var sååå bra så det fanns inget annat som dög. Byt skola om det inte passar.

    Jag tycker verkligen inte att det är OK att barnen skall läsa eländet och nöta in det tills de i princip kan det utantill.
    Ruben leker inte som de andra barnen. Han läser jättetjocka böcker. Han är jude.
    Victor är kolsvart. Han kommer från Afrika.
    Dannes pappa sitter i fängelse. Danne glömmer ofta sina saker. Dannes mamma slår honom.
    Flickorna tycker mycket om den nya fröken. Hon har alltid på sig så fina kläder. Hon har nya kläder varje dag.

    Att läsa det en gång och sedan diskutera - OK då. Men nöta in texten under en veckas tid och sedan ha en diskussion om det. Gissa vad som sitter kvar? Fördomarna eller diskussionen om fördomarna.? Det handlar dessutom om 7-åringar som läser för att öva sig på just att läsa.

    Brrrr. Som du förstår gillar jag det inte!!!!

    Hade varit intressant att höra om det reageras likadant i alla skolor där man har de här böckerna.
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4
    Ja, det är helt otroligt. Det är skrämmande att någon kan författa ett sånt läromedel och än värre att lärare faktiskt köper in det.
    Läste lite på nätet om det och att de hävdar att det är här är saker som dyker upp i barnens vardag och att det därför viktigt att skriva om det som ligger dem nära, men jag tycker inte att det hör hemma i en läsebok för 7-åringar, även om man nu diskuterar ämnet efteråt.

    Nej, usch och fy. Jag är glad att mina barns skola inte använder boken i fråga. Skolan ska jobba för att motverka fördomar och jobba för jämställdhet och förståelse och att välja ett sånt läromedel är väl knappast det bästa då.
    Hoppas ni kan göra något för att få bort boken.
  8. 4
    Ja, det är helt otroligt. Det är skrämmande att någon kan författa ett sånt läromedel och än värre att lärare faktiskt köper in det.
    Läste lite på nätet om det och att de hävdar att det är här är saker som dyker upp i barnens vardag och att det därför viktigt att skriva om det som ligger dem nära, men jag tycker inte att det hör hemma i en läsebok för 7-åringar, även om man nu diskuterar ämnet efteråt.

    Nej, usch och fy. Jag är glad att mina barns skola inte använder boken i fråga. Skolan ska jobba för att motverka fördomar och jobba för jämställdhet och förståelse och att välja ett sånt läromedel är väl knappast det bästa då.
    Hoppas ni kan göra något för att få bort boken.
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5
    Vilken idiotiskt bok!

    Jag blir arg bara av att höra det lilla du skrev här.

    Min dotter har Ola, Elsa och Leo böckerna i skolan.
    Jag tycker de är rätt bra. Lite kontiga formulerigar ibland men inga fördomar i alla fall.
  10. 5
    Vilken idiotiskt bok!

    Jag blir arg bara av att höra det lilla du skrev här.

    Min dotter har Ola, Elsa och Leo böckerna i skolan.
    Jag tycker de är rätt bra. Lite kontiga formulerigar ibland men inga fördomar i alla fall.
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Alla andra barnen i klassen läser Mini-böckerna, men min dotter tyckte de var för lätta, så fröken föreslog Ettagluttarna till henne istället, så hon är den enda som har den... Jag gillar den inte heller, men dottern gillar den, och vi pratar om kapitlen hemma.

    Jag är lärare och hade inte velat använda den i jobbet.
  12. 6
    Alla andra barnen i klassen läser Mini-böckerna, men min dotter tyckte de var för lätta, så fröken föreslog Ettagluttarna till henne istället, så hon är den enda som har den... Jag gillar den inte heller, men dottern gillar den, och vi pratar om kapitlen hemma.

    Jag är lärare och hade inte velat använda den i jobbet.
  13. Medlem sedan
    Oct 1999
    #7

    Nej, min son har Kråke

    som läsebok och övningsbok. Det är tydligen nyinköpt för detta läsåret. Men eftersom den är för lätt för honom så har han fått en tjockare läsebok också, men den minns jag inte vad det heter.
    ~*~ Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet helt enkelt är till för att levas ~*~ JW von Goethe
  14. 7
    Nej, min son har Kråke som läsebok och övningsbok. Det är tydligen nyinköpt för detta läsåret. Men eftersom den är för lätt för honom så har han fått en tjockare läsebok också, men den minns jag inte vad det heter.
  15. Anonym
    #8
    Min dotter går i ettan och har precis börjat läsa Mera om Moa och Mille A. Mitt intryck är att den inte är lika illa. Någon som har erfarenhet av den boken? Hon har inte läst Ettagluttare utan fick börja med Mera om Moa och Mille istället.
  16. 8
    Min dotter går i ettan och har precis börjat läsa Mera om Moa och Mille A. Mitt intryck är att den inte är lika illa. Någon som har erfarenhet av den boken? Hon har inte läst Ettagluttare utan fick börja med Mera om Moa och Mille istället.

Liknande trådar

  1. Man läser och läser och läser lite till
    By pösmunken in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:28
  2. Läser för barnen
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 20:16
  3. Mille!
    By .charlotte. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 10:17
  4. Mille!
    By .charlotte. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 07:01
  5. Vad läser ni för barnen nu?
    By memim in forum _01 Höstbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 10:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar