Sätesbjudning lr vändningsförsök
_0912 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    Sätesbjudning lr vändningsförsök

    Är det något som fött i sätesbjudning. Jag ska på vändningsförsök på tisdag, är vecka 37+6, bor i Oslo, och här förespråkar dom sätesförlossnind före kejsarsnitt. Vill egetnligen inte genomgå något av dom, Men om inte vändningsförsöket lyckas så måste jag ju välja. Dom jag har gjort viktuppstkattning och bäckenmått och tror det kan gå bra att föda ändå.. Jag har inte varit ett dugg orolig inför förlossningen tidigare.. men nu kan jag inte sova utan oroar mej bara för att vändningen misslyckas. Livrädd faktist. Första barnet.. tror inte jag klarar en sätesförlossning.. det känns nästan psykiskt och fysiskt omöjligt. Men kejsarsnitt är min mardröm.
    Usch.. snälla kan någon som varit med om liknande säga några stöttande ord?

    Kram på er
    bf 5/12
  2. 1
    Sätesbjudning lr vändningsförsök Är det något som fött i sätesbjudning. Jag ska på vändningsförsök på tisdag, är vecka 37+6, bor i Oslo, och här förespråkar dom sätesförlossnind före kejsarsnitt. Vill egetnligen inte genomgå något av dom, Men om inte vändningsförsöket lyckas så måste jag ju välja. Dom jag har gjort viktuppstkattning och bäckenmått och tror det kan gå bra att föda ändå.. Jag har inte varit ett dugg orolig inför förlossningen tidigare.. men nu kan jag inte sova utan oroar mej bara för att vändningen misslyckas. Livrädd faktist. Första barnet.. tror inte jag klarar en sätesförlossning.. det känns nästan psykiskt och fysiskt omöjligt. Men kejsarsnitt är min mardröm.
    Usch.. snälla kan någon som varit med om liknande säga några stöttande ord?

    Kram på er
    bf 5/12
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2
    Jag födde mitt första barn i säte efter ett misslyckats vändningsförsök. Gick väldigt bra och tog faktiskt bara ca 4 timmar från etablerade värkar tills dottern var ute. Fick då värkstimulerande och epidural. Hade en lätt förlossning och både jag och dottern mådde bra efteråt. Men jag har tydligen väldigt bra mått (37,5) och hon var ganska liten (3100). Är i varjefall glad att det inte blev kejsarsnitt och förlossningen nr 2 med huvud före gick väldigt snabbt och lätt.

    Hoppas vändningsförsöket går bra, men om det inte gör det kan du få en bra förlossning ändå. Tror det beror mycket på att personalen har erfarenhet av att göra det och de verkar de ju ha i Norge om de i första hand rekommenderar vaginalt. Som jag förstått det så är en anledning till att man ofta rekommenderar kejsarsnitt i Sverige att det föds så få barn i säte att personalen inte har så mycket "träning" på det.

    Lycka till oavsett vad du väljer!
  4. 2
    Jag födde mitt första barn i säte efter ett misslyckats vändningsförsök. Gick väldigt bra och tog faktiskt bara ca 4 timmar från etablerade värkar tills dottern var ute. Fick då värkstimulerande och epidural. Hade en lätt förlossning och både jag och dottern mådde bra efteråt. Men jag har tydligen väldigt bra mått (37,5) och hon var ganska liten (3100). Är i varjefall glad att det inte blev kejsarsnitt och förlossningen nr 2 med huvud före gick väldigt snabbt och lätt.

    Hoppas vändningsförsöket går bra, men om det inte gör det kan du få en bra förlossning ändå. Tror det beror mycket på att personalen har erfarenhet av att göra det och de verkar de ju ha i Norge om de i första hand rekommenderar vaginalt. Som jag förstått det så är en anledning till att man ofta rekommenderar kejsarsnitt i Sverige att det föds så få barn i säte att personalen inte har så mycket "träning" på det.

    Lycka till oavsett vad du väljer!
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Hej! min son vände sig inte om trots vändningsförsök, så jag valde att föda med kejsarsnitt. Det var ett jättebra sätt att föda barn, och det kändes inte alls. Alla runt om mig var stödjande och gulliga och det var mysigt i rummet när han kom. När de tog ut honom så kändes som jag låg på en luftmadrass i vattnet och gungade. Efteråt kändes det lite i ärret men det gick jättebra. Jag hade inte vågat föda i säte, ifall det inte skulle gå bra för då kan ev bli ett akut kejsarsnitt.

    Denna gången har han som tur vänt sig.

    Hoppas att ditt vändningsförsök går bra, men om det inte gör det hoppas jag att vad du en väljer blir en bra upplevelse och att du får träffa din lilla bebis snart.

    Kram Nina
  6. 3
    Hej! min son vände sig inte om trots vändningsförsök, så jag valde att föda med kejsarsnitt. Det var ett jättebra sätt att föda barn, och det kändes inte alls. Alla runt om mig var stödjande och gulliga och det var mysigt i rummet när han kom. När de tog ut honom så kändes som jag låg på en luftmadrass i vattnet och gungade. Efteråt kändes det lite i ärret men det gick jättebra. Jag hade inte vågat föda i säte, ifall det inte skulle gå bra för då kan ev bli ett akut kejsarsnitt.

    Denna gången har han som tur vänt sig.

    Hoppas att ditt vändningsförsök går bra, men om det inte gör det hoppas jag att vad du en väljer blir en bra upplevelse och att du får träffa din lilla bebis snart.

    Kram Nina
  7. Anonym
    #4
    Det finns en bok som heter Sätesboken som går igenom allt man behöver veta när man har ett barn som ligger i sätesbjudning. Risker, fördelar, hur ett kejsarsnitt går till, hur ett vändningsförsök känns och mycket mera!
    Skriven av en kvinna som själv har fött två barn i säte och de gick bra! Går att köpa bl.a. på www.satesboken.se

    Finns även en grupp på Facebook där kvinnor som har haft en sätesbebis delar med sig av sina förlossningar och erfarenheter. Gruppen heter Sätesförlossningar.
  8. 4
    Det finns en bok som heter Sätesboken som går igenom allt man behöver veta när man har ett barn som ligger i sätesbjudning. Risker, fördelar, hur ett kejsarsnitt går till, hur ett vändningsförsök känns och mycket mera!
    Skriven av en kvinna som själv har fött två barn i säte och de gick bra! Går att köpa bl.a. på www.satesboken.se

    Finns även en grupp på Facebook där kvinnor som har haft en sätesbebis delar med sig av sina förlossningar och erfarenheter. Gruppen heter Sätesförlossningar.

Liknande trådar

  1. sätesbjudning?
    By eona in forum _1005 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 18:05
  2. Sätesbjudning
    By _mammamia_ in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 20:00
  3. Sätesbjudning
    By Mast in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 07:39
  4. Sätesbjudning
    By Humlisen in forum Gravidsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:31
  5. sätesbjudning
    By Jessica in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 20:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar