Byta efternamn?
Singelmingel
  1. Medlem sedan
    Dec 2007
    #1

    Byta efternamn?

    Tidigare har jag sagt att jag kommer att behålla mitt "gifta" efternamn efter skilsmässan för att jag vill ha samma efternamn som barnen - nu med allt som har hänt så har jag ändrat mig... jag vill ta tillbaka mitt "ogifta" efternamn och ändra barnens med... frågan är hur jag säljer in den iden till barnen och främst till storskrutt (10 år)? Han lär ju ha åsikter om ett byte...
    Hade alltså inte tänkt att genomföra det här NU men kanske inom ett halvår...
    You can erase someone from your mind. Getting them out of your heart is another story.
  2. 1
    Byta efternamn? Tidigare har jag sagt att jag kommer att behålla mitt "gifta" efternamn efter skilsmässan för att jag vill ha samma efternamn som barnen - nu med allt som har hänt så har jag ändrat mig... jag vill ta tillbaka mitt "ogifta" efternamn och ändra barnens med... frågan är hur jag säljer in den iden till barnen och främst till storskrutt (10 år)? Han lär ju ha åsikter om ett byte...
    Hade alltså inte tänkt att genomföra det här NU men kanske inom ett halvår...
  3. Medlem sedan
    Jan 2008
    #2
    Är det nödvändigt att ändra barnens namn? Jag vet inget om varför du vill ändra.

    Jag bytte pga en riktigt trasslig skilsmässa där jag ville ta avstånd från honom och hans släkt. Dock är det barnens namn och en del av dem och deras identitet och inget jag skulle försöka ändra på (pappan skulle aldrig godkänna det heller).
  4. 2
    Är det nödvändigt att ändra barnens namn? Jag vet inget om varför du vill ändra.

    Jag bytte pga en riktigt trasslig skilsmässa där jag ville ta avstånd från honom och hans släkt. Dock är det barnens namn och en del av dem och deras identitet och inget jag skulle försöka ändra på (pappan skulle aldrig godkänna det heller).
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Känns inte bra

    Att övertala barnen att byta namn år i praktiken att tvinga dem att ta ställning mot sin pappa - det känns inte bra. Du har din konflikt med honom och det må väl vara hänt men jag tror inte att du skall dra in barnen i den.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Känns inte bra Att övertala barnen att byta namn år i praktiken att tvinga dem att ta ställning mot sin pappa - det känns inte bra. Du har din konflikt med honom och det må väl vara hänt men jag tror inte att du skall dra in barnen i den.
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4

    nja...

    Det är liiiite mer komplicerat än att jag har en konflikt med deras pappa - när situationen enbart var sådan tänkte jag fortfarande behålla hans efternamn...
    You can erase someone from your mind. Getting them out of your heart is another story.
  8. 4
    nja... Det är liiiite mer komplicerat än att jag har en konflikt med deras pappa - när situationen enbart var sådan tänkte jag fortfarande behålla hans efternamn...
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5

    Nej - givetvis är det inte nödvändigt...

    att ändra deras efternamn...
    You can erase someone from your mind. Getting them out of your heart is another story.
  10. 5
    Nej - givetvis är det inte nödvändigt... att ändra deras efternamn...
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Knepigt... frågade min dotter förut om hon ville ha pappans efternamn istället (hon är oxå 10) men hon tyckte det skulle kännas konstigt för hon var ju van vid sitt namn och dubbelnamn ville hon inte heller ha. Nä vi har inga planer på namnbyte, jag ville bara se vad hon tänkte.

    Men pappan måste väl godkänna ett byte oxå, tror du han skulle gå med på det?
  12. 6
    Knepigt... frågade min dotter förut om hon ville ha pappans efternamn istället (hon är oxå 10) men hon tyckte det skulle kännas konstigt för hon var ju van vid sitt namn och dubbelnamn ville hon inte heller ha. Nä vi har inga planer på namnbyte, jag ville bara se vad hon tänkte.

    Men pappan måste väl godkänna ett byte oxå, tror du han skulle gå med på det?

Liknande trådar

  1. Byta efternamn?
    By Anonym in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 21:04
  2. byta efternamn?
    By -jenna- in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 16:16
  3. byta efternamn
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 22:21
  4. byta efternamn?
    By Melodie in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 21:21
  5. Byta efternamn?
    By Melodie in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 18:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar