Circadin-behandling
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Circadin-behandling

    Vi har långt om länge äntligen tagit beslutet om att vi behöver hjälp med sonens insomningsproblem. Han är sju år och har under hösten somnat allt senare, oftast runt 11-12 på kvällen och sedan ska vi upp kl 6.30 för att hinna till skoltaxin. Ökade koncentrationssvårigheter är inte så konstigt om man aldrig sover tillräckligt... tror inte det blir bättre av det iallafall. Vi har försökt med allt för att skapa lugn och ro, men inget fungerar. Så nu har vi fått cirkadin utskrivet och försökte med det första gången i går kväll. Han har aldrig tagit en hel tablett förut så jag trodde det skulle vara jättesvårt, men peppar peppar det funkade bra. Sonen somnade sedan utan protester inom några minuter från att han lagt sig vid halv 9! På en söndagkväll! Aldrig hänt förut... Vi hoppas, hoppas att vi kan få detta att fungera regelbundet nu... håller tummarna! Han har alltid sovit bra när han väl somnat, vaknar nästan aldrig på natten.

    Känns dock inte helt ok att ge medicin till en sådan liten kille... hans pappa ville nog inte helt...
    Finns det fler med barn som äter circadin här? Är det någon som vet om det finns några bieffekter eller om effekten avtar med tiden, eller andra problem som kan uppstå som är bra att veta om?
    Kattalemur
  2. 1
    Circadin-behandling Vi har långt om länge äntligen tagit beslutet om att vi behöver hjälp med sonens insomningsproblem. Han är sju år och har under hösten somnat allt senare, oftast runt 11-12 på kvällen och sedan ska vi upp kl 6.30 för att hinna till skoltaxin. Ökade koncentrationssvårigheter är inte så konstigt om man aldrig sover tillräckligt... tror inte det blir bättre av det iallafall. Vi har försökt med allt för att skapa lugn och ro, men inget fungerar. Så nu har vi fått cirkadin utskrivet och försökte med det första gången i går kväll. Han har aldrig tagit en hel tablett förut så jag trodde det skulle vara jättesvårt, men peppar peppar det funkade bra. Sonen somnade sedan utan protester inom några minuter från att han lagt sig vid halv 9! På en söndagkväll! Aldrig hänt förut... Vi hoppas, hoppas att vi kan få detta att fungera regelbundet nu... håller tummarna! Han har alltid sovit bra när han väl somnat, vaknar nästan aldrig på natten.

    Känns dock inte helt ok att ge medicin till en sådan liten kille... hans pappa ville nog inte helt...
    Finns det fler med barn som äter circadin här? Är det någon som vet om det finns några bieffekter eller om effekten avtar med tiden, eller andra problem som kan uppstå som är bra att veta om?
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Hej, ville bara säga att vår dotter är 14 år och autistisk. Vi har aldrig använt någon medicin. När hon var liten så somnade hon 23 och vaknade 01 för att sedan somna 05 och vakna 07....detta gjorde hon under flera år. Hon har aldrig behövt mycket sömn men när vi tog bort allt socker, började att träna henne med Lövåsmetoden och motion varje dag så blev hon så trött att hon somnade vid 22-tiden. Nu när hon är 14 så lägger sig hela familjen kl 21 och sover till 06.00. Jag vet att du skriver att ni provat allt, men jag ville ändå skriva hur det funkat för oss.
  4. 2
    Hej, ville bara säga att vår dotter är 14 år och autistisk. Vi har aldrig använt någon medicin. När hon var liten så somnade hon 23 och vaknade 01 för att sedan somna 05 och vakna 07....detta gjorde hon under flera år. Hon har aldrig behövt mycket sömn men när vi tog bort allt socker, började att träna henne med Lövåsmetoden och motion varje dag så blev hon så trött att hon somnade vid 22-tiden. Nu när hon är 14 så lägger sig hela familjen kl 21 och sover till 06.00. Jag vet att du skriver att ni provat allt, men jag ville ändå skriva hur det funkat för oss.
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Vi har lika fantastiska resultat på två barn med circadin. Första morgonen när jag kom in och väckte dottern tittade hon på mig och sa "pappa, jag har sovit JÄTTEGOTT!!!". :-) Det enda vi har märkt är att vi har ökat från 1 till 2 piller. Inga biverkningar. Detta är ju ett hormon som finns naturligt i kroppen i samband med sömn och det går snabbt ur kroppen så det finns inte kvar där nästa dag.

    Jag tycker helt klart att ni ska acceptera den medicinen.
  6. 3
    Vi har lika fantastiska resultat på två barn med circadin. Första morgonen när jag kom in och väckte dottern tittade hon på mig och sa "pappa, jag har sovit JÄTTEGOTT!!!". :-) Det enda vi har märkt är att vi har ökat från 1 till 2 piller. Inga biverkningar. Detta är ju ett hormon som finns naturligt i kroppen i samband med sömn och det går snabbt ur kroppen så det finns inte kvar där nästa dag.

    Jag tycker helt klart att ni ska acceptera den medicinen.
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Inga biverkningar den tid vi testade Circadin. Däremot funkade det inte hos oss. Vi har nu vanligt Melatonin och det är hur bra som helst.
  8. 4
    Inga biverkningar den tid vi testade Circadin. Däremot funkade det inte hos oss. Vi har nu vanligt Melatonin och det är hur bra som helst.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Vilken härlig kommentar från dottern! Sonen var helt harmonisk imorse, inga skrik och åt sin frukost utan tjat, var färdig i tid, glad... Han är helt klart piggare! I förrgår somnade han så tidigt som 19.20 och igår halv nio igen. Både jag och sambon känner att han är mer i balans. Jag tycker också att det är ett helt naturligt hormon så det känns inte så farligt, i andra länder kan man ju ta det som kosttillskott... Tack för svar.
  10. 5
    Vilken härlig kommentar från dottern! Sonen var helt harmonisk imorse, inga skrik och åt sin frukost utan tjat, var färdig i tid, glad... Han är helt klart piggare! I förrgår somnade han så tidigt som 19.20 och igår halv nio igen. Både jag och sambon känner att han är mer i balans. Jag tycker också att det är ett helt naturligt hormon så det känns inte så farligt, i andra länder kan man ju ta det som kosttillskott... Tack för svar.
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Skönt att ni fått hjälp genom en annan variant, trots att circadinet inte fungerade. Tack för svar.
  12. 6
    Skönt att ni fått hjälp genom en annan variant, trots att circadinet inte fungerade. Tack för svar.
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Samma här! Och det som är så bra är ju att det ingår i högkostnadsskyddet, det blev väldigt dyrt för oss med Circadin till två killar..
  14. 7
    Samma här! Och det som är så bra är ju att det ingår i högkostnadsskyddet, det blev väldigt dyrt för oss med Circadin till två killar..
  15. Medlem sedan
    Aug 2015
    #8
    Köpa Circadin - http://euroclinix.se
  16. 8
    Köpa Circadin - http://euroclinix.se

Liknande trådar

  1. Någon som provat Circadin?
    By Lejonet-57 in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 11:58
  2. Ska på IVF behandling!!
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-02, 16:11
  3. Circadin?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 14:37
  4. Angående Circadin.
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 10:18
  5. Angående Circadin..
    By Lejonet-57 in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar