Flicka som inte äter frukost...
_99 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    Flicka som inte äter frukost...

    Min största flicka äter inte frukost. Det kan bli oboy och ibland rostad macka med marmelad. Jag har sagt att hon måste äta men hon är inte hungrig.

    Hon är även dålig på att äta frukt och grönsaker.

    Vad ska jag göra?

    Det finns några grönsaker/frukt som hon äter: Broccoli, mandariner. Pressad apelsin, färsk annanas. (Det blev ju något iallafall).

    Ska man söka råd från dietist?

    Mina andra barn äter allt.
  2. 1
    Flicka som inte äter frukost... Min största flicka äter inte frukost. Det kan bli oboy och ibland rostad macka med marmelad. Jag har sagt att hon måste äta men hon är inte hungrig.

    Hon är även dålig på att äta frukt och grönsaker.

    Vad ska jag göra?

    Det finns några grönsaker/frukt som hon äter: Broccoli, mandariner. Pressad apelsin, färsk annanas. (Det blev ju något iallafall).

    Ska man söka råd från dietist?

    Mina andra barn äter allt.
  3. Medlem sedan
    Jan 2008
    #2

    Hur mar hon?

    Orkar hon med skolan, växer hon, verkar hon pigg och kan halla koncentrationen?

    Jag har en son som petar i maten ibland(inte min 99:a-han äter mest i familjen just nu, utan min -02a), är dalig pa att äta frukost osv.Men han mar bra, orkar osv sa han far nog i sig det han behöver. han är dalig pa att äta frukt o grönt men dricker juice.

    Kan hon ta med sig ngt till skolan och äta under förmiddagen? Nötter tex är ju bra-bra med energi och nyttiga. Nötter och russin brukar min pojke gilla att ha med.

    Om hon i alla fall far i sig nagot pa morgonen- o'boy är kanske inte det bästa man kan dricka men det är definitivt mycket bättre än ingenting. Ge henne nötter/torkad frukt/annat som hon tycker om att ta med till skolan och äta under rasten. Ibland äter min pojke sitt mellanmal redan när han kommer till skolgarden pa morgonen. Kanske kan du skicka med henne en fruktjuice i "festis-form" el dyl. Eller finns det nagot annat hon kan tänkas vilja ha med sig?

    Jag tror att det viktiga är att se till hur hon verkar ma,att hon inte blir sjuk oftare än andra osv. Jag tror(men manga haller kanske inte med) att om ett barn verkar ma bra sa behövs det inte extra vitaminer o dyl. De far i sig ända-men inte allt pa en gang kanske. En riktig brist pa nagot brukar märkas och det finns ingen anledning att äta extra vitaminer i onödan.

    jag brukar göra ett fruktfat pa kvällarna-skär upp frukter som jag vet att han kan tänkas äta i sma bitar som han kan äta medan han ser kvälls-TV. Brukar lägga fram lite olika nötter ocksa som slinker ner av bara farten.

    Hälsningar,
    Linda
  4. 2
    Hur mar hon? Orkar hon med skolan, växer hon, verkar hon pigg och kan halla koncentrationen?

    Jag har en son som petar i maten ibland(inte min 99:a-han äter mest i familjen just nu, utan min -02a), är dalig pa att äta frukost osv.Men han mar bra, orkar osv sa han far nog i sig det han behöver. han är dalig pa att äta frukt o grönt men dricker juice.

    Kan hon ta med sig ngt till skolan och äta under förmiddagen? Nötter tex är ju bra-bra med energi och nyttiga. Nötter och russin brukar min pojke gilla att ha med.

    Om hon i alla fall far i sig nagot pa morgonen- o'boy är kanske inte det bästa man kan dricka men det är definitivt mycket bättre än ingenting. Ge henne nötter/torkad frukt/annat som hon tycker om att ta med till skolan och äta under rasten. Ibland äter min pojke sitt mellanmal redan när han kommer till skolgarden pa morgonen. Kanske kan du skicka med henne en fruktjuice i "festis-form" el dyl. Eller finns det nagot annat hon kan tänkas vilja ha med sig?

    Jag tror att det viktiga är att se till hur hon verkar ma,att hon inte blir sjuk oftare än andra osv. Jag tror(men manga haller kanske inte med) att om ett barn verkar ma bra sa behövs det inte extra vitaminer o dyl. De far i sig ända-men inte allt pa en gang kanske. En riktig brist pa nagot brukar märkas och det finns ingen anledning att äta extra vitaminer i onödan.

    jag brukar göra ett fruktfat pa kvällarna-skär upp frukter som jag vet att han kan tänkas äta i sma bitar som han kan äta medan han ser kvälls-TV. Brukar lägga fram lite olika nötter ocksa som slinker ner av bara farten.

    Hälsningar,
    Linda
  5. Medlem sedan
    Jul 1998
    #3
    Här är en till flicka av något äldre årgång som inte ätit frukost ordentlig förrän hon blev sisådär 30.

    Oboy och rostefralla. Ingen höjdarfrukost, och mina barn äter betydligt bättre. Jag överlevde iaf.

    Huvudsaken hon mår bra. Kan hon inte ta med en macka eller frukt till fm-frukost?
  6. 3
    Här är en till flicka av något äldre årgång som inte ätit frukost ordentlig förrän hon blev sisådär 30.

    Oboy och rostefralla. Ingen höjdarfrukost, och mina barn äter betydligt bättre. Jag överlevde iaf.

    Huvudsaken hon mår bra. Kan hon inte ta med en macka eller frukt till fm-frukost?
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4

    Äter inte frukt och grönsaker

    Hon mår bra men är oftast trött. Nu idrottar hon mkt så jag har talat om för henne att frukost är vktigt. Hon fick skriva en lapp igår vad hon kan tänkas att äta. Hon skrev ganska mkt =) kul. Nu ska inhandlas apelsiner, broccoli, müssli med torkad frukt i, yoghurt (här får vi pröva oss fram vilken sort hon tycker om), kokta morötter gillar hon (hade glömt detta).

    imorse år hon en liten kopp med yoghurt, rostad macka med leverpastej =) jippi vad glad jag blev.
  8. 4
    Äter inte frukt och grönsaker Hon mår bra men är oftast trött. Nu idrottar hon mkt så jag har talat om för henne att frukost är vktigt. Hon fick skriva en lapp igår vad hon kan tänkas att äta. Hon skrev ganska mkt =) kul. Nu ska inhandlas apelsiner, broccoli, müssli med torkad frukt i, yoghurt (här får vi pröva oss fram vilken sort hon tycker om), kokta morötter gillar hon (hade glömt detta).

    imorse år hon en liten kopp med yoghurt, rostad macka med leverpastej =) jippi vad glad jag blev.
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5

    Russin & nötter blir bra...

    Tack för tipset om russin och nötter. Hade glömt detta. Hon sa igår att hon tycker om annanas, kokta morötter, broccoli, apelsiner, blodapelsiner.

    Nu ska jag handla detta åt henne.
  10. 5
    Russin & nötter blir bra... Tack för tipset om russin och nötter. Hade glömt detta. Hon sa igår att hon tycker om annanas, kokta morötter, broccoli, apelsiner, blodapelsiner.

    Nu ska jag handla detta åt henne.
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6
    Hon verkar tycka att yoghurt går bra. Vad sägs om smoothie till frukost. Där kan man lura i det mesta av nyttigheter för att allt smakar som godis. Själv gör jag gärna en smoothie på vaniljyoughurt, en banan, blåbär och ett ägg. Det står jag mej på länge. Ett rått ägg kan du lura i om hon inte tittar på, för de märks inte på smaken, då får hon i sej proteiner.
  12. 6
    Hon verkar tycka att yoghurt går bra. Vad sägs om smoothie till frukost. Där kan man lura i det mesta av nyttigheter för att allt smakar som godis. Själv gör jag gärna en smoothie på vaniljyoughurt, en banan, blåbär och ett ägg. Det står jag mej på länge. Ett rått ägg kan du lura i om hon inte tittar på, för de märks inte på smaken, då får hon i sej proteiner.
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7
    Förresten vilken tur du har att hon tycker om broccoli. Det är världens bästa grönsak som passar till allt och innehåller det mesta man behöver av en grönsak. Enkelt mellanmål: omelett och kokt broccoli med lite smör på.
  14. 7
    Förresten vilken tur du har att hon tycker om broccoli. Det är världens bästa grönsak som passar till allt och innehåller det mesta man behöver av en grönsak. Enkelt mellanmål: omelett och kokt broccoli med lite smör på.
  15. Medlem sedan
    Mar 2006
    #8
    min 10åring har alltid haft svårt med frukost.
    så hon har ätit "fruktos" istället dvs frukt. och grönsaker. sen har hon tagit en frukt med sig till skolan för att äta där.
    nu för tillfället är hon jättehungrig på morgonen men det är svårt för henne att få nåt i sig iallafall.
    hon behöver tid.
    kankse du ska tala med fröken kanske hon kan ta med sig en smörgås att äta på första rasten istället.
    vi är ju olika.
  16. 8
    min 10åring har alltid haft svårt med frukost.
    så hon har ätit "fruktos" istället dvs frukt. och grönsaker. sen har hon tagit en frukt med sig till skolan för att äta där.
    nu för tillfället är hon jättehungrig på morgonen men det är svårt för henne att få nåt i sig iallafall.
    hon behöver tid.
    kankse du ska tala med fröken kanske hon kan ta med sig en smörgås att äta på första rasten istället.
    vi är ju olika.

Liknande trådar

  1. äter frukost!
    By viktors mamma in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 10:47
  2. Äter frukost med
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 09:56
  3. Vad äter ni för frukost?
    By Norrlands-mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 11:38
  4. Vad äter man för frukost
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 12:28
  5. 2,5-åring som inte äter frukost.
    By jeanett in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 17:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar