2-årsvägningen avklarad
_0712 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    2-årsvägningen avklarad

    Vill ju alltid ha en vikt vid varje födelsedag. Kul att ha kvar sen när de blir vuxna, och själva kanske får barn.
    Gustafs mått denna gång: 10665 g och 83 cm lång.
    Ingen stor kille, men desto goare =)

    Fick dessutom sin spruta mot influensan idag, fy vad han grät.
    Mycket kinkigare än sina systrar på den fronten.
    Sofie (-05) sa inte ett ord. Hon tyckte inte ens det gjorde ont.
    Får väl se sen vad Emelie (-03) säger sen när hon fått sin på skolan.
  2. 1
    2-årsvägningen avklarad Vill ju alltid ha en vikt vid varje födelsedag. Kul att ha kvar sen när de blir vuxna, och själva kanske får barn.
    Gustafs mått denna gång: 10665 g och 83 cm lång.
    Ingen stor kille, men desto goare =)

    Fick dessutom sin spruta mot influensan idag, fy vad han grät.
    Mycket kinkigare än sina systrar på den fronten.
    Sofie (-05) sa inte ett ord. Hon tyckte inte ens det gjorde ont.
    Får väl se sen vad Emelie (-03) säger sen när hon fått sin på skolan.
  3. Medlem sedan
    Jun 2008
    #2
    Vi har inte fått tid för 2-årsvägningen förrän en bit in i januari. Vi har vägt Linnea några gånger på vågen hemma, dock med kläder och/eller blöja på - vet inte hur mycket man ska räkna bort för det. De senaste gångerna har hon landat på 16,4 så jag brukar säga att hon väger mellan 15 och 16 kg. Decimalerna tenderar att bli mindre viktiga ju större man blir, såklart.

    Vi har nu satt upp en sån där längdmätare på hennes rum, där ska vi markera varje födelsedag har vi tänkt. Nu ligger hon på ca 89-90 cm.

    Kul att det kan vara så stor skillnad på barn och de ändå är "normala". Min värsting just nu är en kille jag känner som är född i mars 2008 och som väger 22 kg. Kollade kurvan och enligt medelvikt motsvarar det en 6-åring. Han är mestadels stor, inte enbart tjock i alla fall.
  4. 2
    Vi har inte fått tid för 2-årsvägningen förrän en bit in i januari. Vi har vägt Linnea några gånger på vågen hemma, dock med kläder och/eller blöja på - vet inte hur mycket man ska räkna bort för det. De senaste gångerna har hon landat på 16,4 så jag brukar säga att hon väger mellan 15 och 16 kg. Decimalerna tenderar att bli mindre viktiga ju större man blir, såklart.

    Vi har nu satt upp en sån där längdmätare på hennes rum, där ska vi markera varje födelsedag har vi tänkt. Nu ligger hon på ca 89-90 cm.

    Kul att det kan vara så stor skillnad på barn och de ändå är "normala". Min värsting just nu är en kille jag känner som är född i mars 2008 och som väger 22 kg. Kollade kurvan och enligt medelvikt motsvarar det en 6-åring. Han är mestadels stor, inte enbart tjock i alla fall.
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Ja det är ju skönt att det kan vara så stor skillnad utan att det är nåt "fel".
    Ojsan, 22 kilo. Min äldsta dotter som snart fyller sju väger ca 19 =)
  6. 3
    Ja det är ju skönt att det kan vara så stor skillnad utan att det är nåt "fel".
    Ojsan, 22 kilo. Min äldsta dotter som snart fyller sju väger ca 19 =)
  7. Medlem sedan
    Dec 2007
    #4
    Vi har ingen officiell vägning vid 2 år utan vi får sköta den hemma själva.

    Längden har vi inte kollat på länge, men det känns som han har skjutit iväg en del sedan 18 månaders kontrollen då han var 84 cm.

    Jag vägde Albin häromdagen utan blöja och utan kläder och då stannade vågen på 13.1 kg. Så från att ha varit långt över medelkurvan så ligger han nu under, men som han äter så är jag inte det minsta orolig.
  8. 4
    Vi har ingen officiell vägning vid 2 år utan vi får sköta den hemma själva.

    Längden har vi inte kollat på länge, men det känns som han har skjutit iväg en del sedan 18 månaders kontrollen då han var 84 cm.

    Jag vägde Albin häromdagen utan blöja och utan kläder och då stannade vågen på 13.1 kg. Så från att ha varit långt över medelkurvan så ligger han nu under, men som han äter så är jag inte det minsta orolig.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    nej detta var inte heller ett besök jag blev kallad till, men jag vill gärna ha längd å vikt kollad på bvc varje år =) min kille är ju inte så stor, så jag vill gärna ha en sköterska som kollar att allt ser ok ut.
  10. 5
    nej detta var inte heller ett besök jag blev kallad till, men jag vill gärna ha längd å vikt kollad på bvc varje år =) min kille är ju inte så stor, så jag vill gärna ha en sköterska som kollar att allt ser ok ut.
  11. Medlem sedan
    Jun 2008
    #6
    Bara så det inte blev något missförstånd - det är inte mitt barn som väger 22 kg vid 20 månader. Utan en jag känner till. Och det finns ju frågetecken kring mat- och dryckesvanor även om han inte enbart är tjock.

    Nej, vi har inte heller någon regelmässig vägning vid 2 år, nästa är vid 2½. Men man kunde välja själv om man ville boka in sig och det ville vi. Kändes som om det var så himla långt mellan 1½ och 2½ på något sätt.
  12. 6
    Bara så det inte blev något missförstånd - det är inte mitt barn som väger 22 kg vid 20 månader. Utan en jag känner till. Och det finns ju frågetecken kring mat- och dryckesvanor även om han inte enbart är tjock.

    Nej, vi har inte heller någon regelmässig vägning vid 2 år, nästa är vid 2½. Men man kunde välja själv om man ville boka in sig och det ville vi. Kändes som om det var så himla långt mellan 1½ och 2½ på något sätt.
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7
    nejdå, jag förstod att det inte var ditt barn =)
    ja, känns ju bra att få vägning/mätning lite oftare så man ser att allt går som det ska =)
  14. 7
    nejdå, jag förstod att det inte var ditt barn =)
    ja, känns ju bra att få vägning/mätning lite oftare så man ser att allt går som det ska =)
  15. Medlem sedan
    Dec 2007
    #8
    Vi har inte nästa kontroll förrän vid 3 år. Så vi väger lite hemma för att se att han går upp lite i alla fall.

    Sen är vår BVCsköterska så opsykologisk så sist så gick det fullständigt åt fanders så jag tror att de har en vikt på honom som är minst 400 gr lägre än vad han verkligen vägde vid den tidpunkten.
  16. 8
    Vi har inte nästa kontroll förrän vid 3 år. Så vi väger lite hemma för att se att han går upp lite i alla fall.

    Sen är vår BVCsköterska så opsykologisk så sist så gick det fullständigt åt fanders så jag tror att de har en vikt på honom som är minst 400 gr lägre än vad han verkligen vägde vid den tidpunkten.
  17. Medlem sedan
    Apr 2006
    #9
    Men oj vad liten han är. Alltså vi var iväg och vägde William i torsdags å där blev det kallabalik för att han var liten enligt dem. Å då vägde han 12,1 kg och är 85,5 cm. Men det var ju inte bra enligt dem, ändå äter han kanon mkt men är aktiverad till tusen morgon till kväll med...
    Tänk hur olika det kan vara?
  18. 9
    Men oj vad liten han är. Alltså vi var iväg och vägde William i torsdags å där blev det kallabalik för att han var liten enligt dem. Å då vägde han 12,1 kg och är 85,5 cm. Men det var ju inte bra enligt dem, ändå äter han kanon mkt men är aktiverad till tusen morgon till kväll med...
    Tänk hur olika det kan vara?
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10
    Ja det är konstigt hur olika de kan säga på BVC.
    Det var samma med vår Sofie (-05). Det skiljer sex veckor på henne o mitt kusinbarn. Sofie var det inget fel på (som också var rätt liten för sin ålder), men det andra barnet...ojojoj, de sa till min kusin att det inte alls såg bra ut. De var ungefär lika stora. Man undrar ju hur olika de blir utbildade egentligen?!?!

    Vår Gustaf är också superaktiv, det är inte många lugna stunder i vårt hus kan jag säga =) o äter bra gör han också.
  20. 10
    Ja det är konstigt hur olika de kan säga på BVC.
    Det var samma med vår Sofie (-05). Det skiljer sex veckor på henne o mitt kusinbarn. Sofie var det inget fel på (som också var rätt liten för sin ålder), men det andra barnet...ojojoj, de sa till min kusin att det inte alls såg bra ut. De var ungefär lika stora. Man undrar ju hur olika de blir utbildade egentligen?!?!

    Vår Gustaf är också superaktiv, det är inte många lugna stunder i vårt hus kan jag säga =) o äter bra gör han också.

Liknande trådar

  1. Dag 4 avklarad :)
    By pösmunken in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 11:31
  2. 1 mil avklarad
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 19:16
  3. EVK avklarad
    By *thumlan* in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 06:39
  4. Dag 1 avklarad
    By Åkervindan in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 20:49
  5. ÄP avklarad...
    By carisma in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 16:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar