Omvqanlda till AB?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Omvqanlda till AB?

    Jag funderar på det här med AB och egendom. JAg harj u en massa vagnar, leksaker, möbler mm som är inköpt under åren för helt klart mer än 100 000:-. Frågan är väl vad för egendom som räknas och vem som värderar den och hur det fungerar när man ska omvändla?
    Det är en fas det går över.

    Den som inte tror att man kan göra nån skillnad bara för att man är liten har aldrig haft en mygga i sovrummet
  2. 1
    Omvqanlda till AB? Jag funderar på det här med AB och egendom. JAg harj u en massa vagnar, leksaker, möbler mm som är inköpt under åren för helt klart mer än 100 000:-. Frågan är väl vad för egendom som räknas och vem som värderar den och hur det fungerar när man ska omvändla?
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2
    Aktiekapital skall ha ett bestående värde. Det är därför tveksamt (även om det förekommer) att man kan få "diverse begagnade saker" godkända av revisorn som aktiekapital.

    Även om varorna godkänns som aktiekapital, så är det deras nuvarande marknadspris som varorna skall värderas till - inte inköpsvärdet.

    Det exakta nuvärdet för begagnade varor är såklart svårt att beräkna, men ett tips kan vara att använda annonser på blocket och tradera som en referensram. Annonser på tradera där bud finns, är såklart en bättre referens, än annonser utan bud, eller annonser på blocket som legat mer än 2 veckor (eftersom de produkterna ännu inte sålts, och därmed har ett för högt utgångspris i förhållande till nuvarande marknadspris).
  4. 2
    Aktiekapital skall ha ett bestående värde. Det är därför tveksamt (även om det förekommer) att man kan få "diverse begagnade saker" godkända av revisorn som aktiekapital.

    Även om varorna godkänns som aktiekapital, så är det deras nuvarande marknadspris som varorna skall värderas till - inte inköpsvärdet.

    Det exakta nuvärdet för begagnade varor är såklart svårt att beräkna, men ett tips kan vara att använda annonser på blocket och tradera som en referensram. Annonser på tradera där bud finns, är såklart en bättre referens, än annonser utan bud, eller annonser på blocket som legat mer än 2 veckor (eftersom de produkterna ännu inte sålts, och därmed har ett för högt utgångspris i förhållande till nuvarande marknadspris).
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Omvandla ska det naturligtvis stå. *L*
  6. 3
    Omvandla ska det naturligtvis stå. *L*
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Säg att man då får igenom att en del av kapitalet räknas som värde och en del i kontanter. Kan man då varteftersom byta ut sakerna i värdet mot kontanter?
  8. 4
    Säg att man då får igenom att en del av kapitalet räknas som värde och en del i kontanter. Kan man då varteftersom byta ut sakerna i värdet mot kontanter?
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Omvandlingen sker....

    genom att Du skriver ned värdet på tillgångarna och ersätter detta med överskott från verksamheten så ja det blir en naturlig omvandling och ett byte där

    Frågan är, hur ser Din balansräkning ut i dag? är de inköp Du gjort direktavskrivna, finns de med i böckerna som tillgångar redan? Då är det betydligt enklare att göra detta.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  10. 5
    Omvandlingen sker.... genom att Du skriver ned värdet på tillgångarna och ersätter detta med överskott från verksamheten så ja det blir en naturlig omvandling och ett byte där

    Frågan är, hur ser Din balansräkning ut i dag? är de inköp Du gjort direktavskrivna, finns de med i böckerna som tillgångar redan? Då är det betydligt enklare att göra detta.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Det finns en del där, men inte allt. Jag har ju försökt få så mycket som möjligt direktavskrivet. Det var dumt alltså?
  12. 6
    Det finns en del där, men inte allt. Jag har ju försökt få så mycket som möjligt direktavskrivet. Det var dumt alltså?
  13. Medlem sedan
    Mar 1998
    #7
    Det ska ju bli nya regler för AB
    http://www.ff.se/nyheter/2009-11-12/...ta-aktiebolag/
  14. 7
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Det stämmer inte riktigt. Alla typer av tillgångar kan utgöra apportegendom, det finns alltså inget krav på att den egendom som apporteras har ett bestående värde. Det som är avgörande är att den tillskjutna egendomen är till nytta för bolaget. Det går t ex bra att använda en bil som apportegendom och de har ju inte direkt ett bestående värde.

    Aktiekapitalet bevarar ju sitt värde även om man skriver av den tillskjutna egendomen genom att bolaget genererar vinster.
  16. 8
    Det stämmer inte riktigt. Alla typer av tillgångar kan utgöra apportegendom, det finns alltså inget krav på att den egendom som apporteras har ett bestående värde. Det som är avgörande är att den tillskjutna egendomen är till nytta för bolaget. Det går t ex bra att använda en bil som apportegendom och de har ju inte direkt ett bestående värde.

    Aktiekapitalet bevarar ju sitt värde även om man skriver av den tillskjutna egendomen genom att bolaget genererar vinster.
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Perfekt! Tack så himla mycket. Då är det inga problem för mig. Då behöver jag bara i värsta fall vänta till april alltså.
  18. 9
    Perfekt! Tack så himla mycket. Då är det inga problem för mig. Då behöver jag bara i värsta fall vänta till april alltså.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    aha det finns hopp alltså. Vem bestämmer vad man får ha med som apportegendom?
  20. 10
    aha det finns hopp alltså. Vem bestämmer vad man får ha med som apportegendom?
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11
    Rent krasst - den revisor som skriver på apportintyget och intygar att det tillförda är värt det man uppger att det är värt. Utgångspunkten är ju som sagt att det ska vara till nytta för företaget och att det är något som kvalificerar sig för att vara en tillgång i verksamheten. Den typ av dyra vagnar som man har i dagbarnsverksahet borde t ex kunna kvalificera sig tillgång om man bara kan hitta ett tillförlitligt värde på dem.

    Jag tycker för övrigt att caffellatte har rätt i att du bör vänta tills aktiekapitalet sänks till 50 000 kronor innan du gör en ombildning. Det kommer utöver denna sänkning att komma en hel del andra förenklingsregler för mindre aktiebolag som gör det lite mer lätthanterligt.
  22. 11
    Rent krasst - den revisor som skriver på apportintyget och intygar att det tillförda är värt det man uppger att det är värt. Utgångspunkten är ju som sagt att det ska vara till nytta för företaget och att det är något som kvalificerar sig för att vara en tillgång i verksamheten. Den typ av dyra vagnar som man har i dagbarnsverksahet borde t ex kunna kvalificera sig tillgång om man bara kan hitta ett tillförlitligt värde på dem.

    Jag tycker för övrigt att caffellatte har rätt i att du bör vänta tills aktiekapitalet sänks till 50 000 kronor innan du gör en ombildning. Det kommer utöver denna sänkning att komma en hel del andra förenklingsregler för mindre aktiebolag som gör det lite mer lätthanterligt.
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12
    Tack för allt.
  24. 12
    Tack för allt.
  25. Medlem sedan
    Jun 2018
    #13
    Känns rätt tveksamt att sätta in en bil som apportegendom. Undantaget så klart om ditt företag säljer bilar eller relaterade produkter.
  26. 13
    Känns rätt tveksamt att sätta in en bil som apportegendom. Undantaget så klart om ditt företag säljer bilar eller relaterade produkter.

Liknande trådar

  1. Grattis till alla Minus och till Sabina!
    By J m K&L in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 09:54
  2. inte kläder till barnen men till mamma
    By Klaudia 3barnsmor in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 09:20
  3. TT hälsar till alla mest till Ninas
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 09:07
  4. Till alla som fått fara till förlossning
    By sarah m maxen -03 o smultronet v 30 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 18:34
  5. en tröst till ledsna + till alla andra
    By irrhonan in forum Singelmingel
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 18:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar