Hugo har fått sin diagnos
_0611 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Hugo har fått sin diagnos

    Ja den 23/11 fick vi Hugos diagnos...de blev vad vi länge hade anat, "Autistisk Störning". Han ligger även ca 1 år efter i utvecklingen.
    Han har alla synliga tecken på autism tex flaxande händer & armar, går på tå, är w-sittare, hoppar & har ett gungande beteende. Han radar upp leksaker på rad samt e otroligt faccinerad av allt som snurrar. Sedan är han osocial, leker inte med andra barn, vill alltid ha en vuxen brevid sig, han äter dåligt, är så när som omöjlig att borsta tänderna på, han talar otroligt dåligt, har många ord men kan inte använda dom i meningar & har ett ekotal.
    Han kan när som helst få ett utbrott & skrika helt hysteriskt i flera minuter, dock en så länge endast som längst i 20 min =/
    Han är en rutin människa & behöver rutiner för att fungera i vardagen.
    På hans förskola använder dom bilder för att underlätta vardagen för honom & det fungerar jättebra & han känner sig trygg i det.

    Men i allt lite mindre roligt är han en otroligt charmig liten kille har ett mycket bra minne. Han gillar siffror & räknar lätt till 16 sedan baklänges.
    Mycket musikalisk & sjunger hela dagarna ( sjung innan första talet kom ).
    Vet nästan vad alla djur heter & hur dom låter, bra på färger.
    Om vi tittar på filmen Alfons Åberg & sedan läser sagan kan han med exakt samma tornläge berätta sagan ( dock med sina egna ord & ljud ) men vem som helst hade kunnat höra att det var det han pratade om.

    Men vi har det tufft, det e bara att kämpa på & ta en dag i sänder.
    Nu väntar på att barnrehabiliteringen ska höra av sig & jag vet att vi kommer att bli erbjudna ett startpaket där det ingår en "kurs" där vi kan träffa andra föräldrar som sitter i samma sits.
    Det e viktigt att få prata av sig det behöver vi.

    Själv känner jag mig trött, har ju även storasyster N som e 4,5 år & lillasyster L som nu e 5 månader & vi får ju inte glömma av flickorna i allt detta.

    Nä nu ska jag gå & lägga mig, ska jobba i morgon ( har börjat jobba mina 75% ) M hemma & e pappaledig.

    Ja de var lite om oss, hoppas ni orkade läsa ända hit.
    Skönt att få skriva av sig lite.

    Vi hörs!
    Kram F
    // F m. stor prinsessa, mellan prins & liten sessa.

    "När man inte vet var man ska, varför skynda?
    man vet ju ändå inte när man kommer fram".../ Nalle Puh
  2. 1
    Hugo har fått sin diagnos Ja den 23/11 fick vi Hugos diagnos...de blev vad vi länge hade anat, "Autistisk Störning". Han ligger även ca 1 år efter i utvecklingen.
    Han har alla synliga tecken på autism tex flaxande händer & armar, går på tå, är w-sittare, hoppar & har ett gungande beteende. Han radar upp leksaker på rad samt e otroligt faccinerad av allt som snurrar. Sedan är han osocial, leker inte med andra barn, vill alltid ha en vuxen brevid sig, han äter dåligt, är så när som omöjlig att borsta tänderna på, han talar otroligt dåligt, har många ord men kan inte använda dom i meningar & har ett ekotal.
    Han kan när som helst få ett utbrott & skrika helt hysteriskt i flera minuter, dock en så länge endast som längst i 20 min =/
    Han är en rutin människa & behöver rutiner för att fungera i vardagen.
    På hans förskola använder dom bilder för att underlätta vardagen för honom & det fungerar jättebra & han känner sig trygg i det.

    Men i allt lite mindre roligt är han en otroligt charmig liten kille har ett mycket bra minne. Han gillar siffror & räknar lätt till 16 sedan baklänges.
    Mycket musikalisk & sjunger hela dagarna ( sjung innan första talet kom ).
    Vet nästan vad alla djur heter & hur dom låter, bra på färger.
    Om vi tittar på filmen Alfons Åberg & sedan läser sagan kan han med exakt samma tornläge berätta sagan ( dock med sina egna ord & ljud ) men vem som helst hade kunnat höra att det var det han pratade om.

    Men vi har det tufft, det e bara att kämpa på & ta en dag i sänder.
    Nu väntar på att barnrehabiliteringen ska höra av sig & jag vet att vi kommer att bli erbjudna ett startpaket där det ingår en "kurs" där vi kan träffa andra föräldrar som sitter i samma sits.
    Det e viktigt att få prata av sig det behöver vi.

    Själv känner jag mig trött, har ju även storasyster N som e 4,5 år & lillasyster L som nu e 5 månader & vi får ju inte glömma av flickorna i allt detta.

    Nä nu ska jag gå & lägga mig, ska jobba i morgon ( har börjat jobba mina 75% ) M hemma & e pappaledig.

    Ja de var lite om oss, hoppas ni orkade läsa ända hit.
    Skönt att få skriva av sig lite.

    Vi hörs!
    Kram F
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2
    Usch vad jobbigt ni har det, men vad skönt att ni fått diagnosen. Hoppas nu ni får bra hjälp och stöd hur ni ska hjälpa Hugo på bästa sätt. Kursen låter ju bra.
    Kul att Hugo har så mycket positiva sidor som ni kan glädjas åt också. Kämpa på och massa styrekramar till dig och familjen.
  4. 2
    Usch vad jobbigt ni har det, men vad skönt att ni fått diagnosen. Hoppas nu ni får bra hjälp och stöd hur ni ska hjälpa Hugo på bästa sätt. Kursen låter ju bra.
    Kul att Hugo har så mycket positiva sidor som ni kan glädjas åt också. Kämpa på och massa styrekramar till dig och familjen.
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3
    Välkommen till oss på autismspektrum här på AFF, har du redan hittat dit?
  6. 3
    Välkommen till oss på autismspektrum här på AFF, har du redan hittat dit?
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4
    Tack gumman
    Ja de känns bra att ha fått det på papper, nu slipper jag säga att vi misstänker de.
    Längtar tills vi får komma till rehab.
    Tack för styrkekramarna å kramar tillbax <3
  8. 4
    Tack gumman
    Ja de känns bra att ha fått det på papper, nu slipper jag säga att vi misstänker de.
    Längtar tills vi får komma till rehab.
    Tack för styrkekramarna å kramar tillbax <3
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5
    Tack mamsen
    Har varit inne ett tag nu.
  10. 5
    Tack mamsen
    Har varit inne ett tag nu.
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    Det låter tufft det där. Men vad bra att ni får så mycket stöd och att Hugo känner sig trygg på förskolan, det är ju jätte viktigt. Skickar över kramar till er
  12. 6
    Det låter tufft det där. Men vad bra att ni får så mycket stöd och att Hugo känner sig trygg på förskolan, det är ju jätte viktigt. Skickar över kramar till er
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7
    Tack mallis!
    Ja de e jätteskönt att de fungerar på förskolan.
    Kramar tillbax
  14. 7
    Tack mallis!
    Ja de e jätteskönt att de fungerar på förskolan.
    Kramar tillbax
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Det var alltså om ni trodde. Måste vara bra att få vetskap och hjälp. Fy, vilken jobbig situation ni har. Kan bara föreställa mig hur slitsamt det måste vara att räcka till för alla tre. Vad roligt att han tycker om att sjunga! Ursäkta att jag inte svarat innan. Dator trasig och jag får åka runt och våldgästa andra.
    Sköt om er och hoppas ni får en God Jul!

    Kramar
  16. 8
    Det var alltså om ni trodde. Måste vara bra att få vetskap och hjälp. Fy, vilken jobbig situation ni har. Kan bara föreställa mig hur slitsamt det måste vara att räcka till för alla tre. Vad roligt att han tycker om att sjunga! Ursäkta att jag inte svarat innan. Dator trasig och jag får åka runt och våldgästa andra.
    Sköt om er och hoppas ni får en God Jul!

    Kramar

Liknande trådar

  1. Fått diagnos...
    By durian in forum Utvecklingshämning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 08:23
  2. Fått en diagnos
    By Mamzing in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 09:10
  3. Fått diagnos....
    By durian in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 19:34
  4. Hugo har fått en lillebror
    By Tiger_Lux in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 21:19
  5. Hugo har fått glasögon!!
    By Killmamman in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 19:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar