Kurdiska kontra Persiska
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2009
    #1

    Kurdiska kontra Persiska

    är det stor skillnad ? Om man behöver ngn som kan översätta kurdiska, vad letar man efter för landsman då ?
  2. 1
    Kurdiska kontra Persiska är det stor skillnad ? Om man behöver ngn som kan översätta kurdiska, vad letar man efter för landsman då ?
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Kurder är en folkgrupp som huvudsakligen lever i delar av Iran, Irak, Syrien och Turkiet och detta område kallas ofta Kurdistan. Kurdiska minoriteter finns också i Libanon, Armenien, Azerbajdzjan och under senare årtionden i några europeiska länder och USA. De talar kurdiska, som är ett indoeuropeiskt språk i den iranska språkgruppen. Gruppens ursprung och dess relationer till historiska stater och namn är komplex och omdiskuterad.

    /google
  4. 2
    Kurder är en folkgrupp som huvudsakligen lever i delar av Iran, Irak, Syrien och Turkiet och detta område kallas ofta Kurdistan. Kurdiska minoriteter finns också i Libanon, Armenien, Azerbajdzjan och under senare årtionden i några europeiska länder och USA. De talar kurdiska, som är ett indoeuropeiskt språk i den iranska språkgruppen. Gruppens ursprung och dess relationer till historiska stater och namn är komplex och omdiskuterad.

    /google
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Vet inte hur skillnaden är, men kurder kan ju komma från Turkiet, Iran eller Irak...
    Men jag skulle bara tro att det bara är kurder talar kurdiska, annars är det ju turkiska, persiska och arabiska som gäller.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  6. 3
    Vet inte hur skillnaden är, men kurder kan ju komma från Turkiet, Iran eller Irak...
    Men jag skulle bara tro att det bara är kurder talar kurdiska, annars är det ju turkiska, persiska och arabiska som gäller.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Man letar efter en kurd ;)

    Men du bör veta vilken kurdisk dialekt det handlar om också. Det är tydligen stor skillnad
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  8. 4
    Man letar efter en kurd ;) Men du bör veta vilken kurdisk dialekt det handlar om också. Det är tydligen stor skillnad
  9. Medlem sedan
    Aug 2009
    #5
    Om man efterlyser en kurd som ska översätta så bör man veta vilken dialekt alltså ? Kan en perser kurdiska ?

    Har ett jobb som ska göras men förstår inte riktigt språket och uppgiften sa kurdiska bara
  10. 5
    Om man efterlyser en kurd som ska översätta så bör man veta vilken dialekt alltså ? Kan en perser kurdiska ?

    Har ett jobb som ska göras men förstår inte riktigt språket och uppgiften sa kurdiska bara
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6
    Jo men kan en perser tex kurdiska ? Kan alla kurder det kurdiska språket ? Hur stora skillnader kan det vara ?

    Frågvis serru
  12. 6
    Jo men kan en perser tex kurdiska ? Kan alla kurder det kurdiska språket ? Hur stora skillnader kan det vara ?

    Frågvis serru
  13. Medlem sedan
    Aug 2009
    #7
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurdiska jösses verkar som jag får kontakta personen som vill ha jobbet gjort imorrn, kurdiska var tydligen inte bara kurdiska
  14. 7
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurdiska jösses verkar som jag får kontakta personen som vill ha jobbet gjort imorrn, kurdiska var tydligen inte bara kurdiska
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Tror inte det

    Det är kurder som talar kurdiska. De flesta kurder kan nog ett språk till, åtminstone hjälpligt. Men jag har svårt att tro att t ex araber lär sig kurdiska.

    Jag vet inte hur det är, men vi har haft flera elever som är kurder, men som har behövt olika tolkar vid föräldrakontakter. För att de talar olika dialekter. Men jag känner nu att jag är löjligt dåligt informerad. Jag bara beställer tolken och babblar på på mitt modersmål, ju
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  16. 8
    Tror inte det Det är kurder som talar kurdiska. De flesta kurder kan nog ett språk till, åtminstone hjälpligt. Men jag har svårt att tro att t ex araber lär sig kurdiska.

    Jag vet inte hur det är, men vi har haft flera elever som är kurder, men som har behövt olika tolkar vid föräldrakontakter. För att de talar olika dialekter. Men jag känner nu att jag är löjligt dåligt informerad. Jag bara beställer tolken och babblar på på mitt modersmål, ju
  17. Medlem sedan
    Aug 2009
    #9
    Trodde också att kurd var ett språk och inte 1001 dialekter, men nu vet man tack vare er på aff i denna tråden
  18. 9
    Trodde också att kurd var ett språk och inte 1001 dialekter, men nu vet man tack vare er på aff i denna tråden
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Så enkelt är det typ aldrig :p

    Utomlands är en jättekonstig plats
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  20. 10
    Så enkelt är det typ aldrig :p Utomlands är en jättekonstig plats
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Kurder!

    Det finns som sagt olika dialekter. Min kollega som är av keldanskt ursprung (kristern minoritet i Irak) talar keldanska (modermål), arabiska (huvudspråk i Irak) samt kurdiska eftersom hon arbetat i norra Irak. Kurder finns huvudsakligen i Irak, Iran och Turkiet. Sorani är en kurdisk dialekt, tror det är sydkurdiska.
  22. 11
    Kurder! Det finns som sagt olika dialekter. Min kollega som är av keldanskt ursprung (kristern minoritet i Irak) talar keldanska (modermål), arabiska (huvudspråk i Irak) samt kurdiska eftersom hon arbetat i norra Irak. Kurder finns huvudsakligen i Irak, Iran och Turkiet. Sorani är en kurdisk dialekt, tror det är sydkurdiska.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #12
    Och persiska är det språket som pratas i Iran, det är ett indoeuropeiskt språk, dvs släkt med de språk som pratas i Europa, till skillnad från arabiska, som tillhör samma grupp som hebreiska. Kurdiska tillhör också de indoeurpeiska språken
  24. 12
    Och persiska är det språket som pratas i Iran, det är ett indoeuropeiskt språk, dvs släkt med de språk som pratas i Europa, till skillnad från arabiska, som tillhör samma grupp som hebreiska. Kurdiska tillhör också de indoeurpeiska språken

Liknande trådar

  1. Persiska namn
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 18:28
  2. FB kontra AFF?
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 21:07
  3. FF kontra OÄF
    By justEmmie in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 09:06
  4. Förslag på persiska namn
    By F. med magen in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 09:58
  5. persiska namn
    By miominmio in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 15:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar