Till er som svarade om nyårsmat t. barn
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Till er som svarade om nyårsmat t. barn

    Hej alla som svarade på mitt inlägg om nyårsmat till barn. Pga lite sjukdom missade jag att svara medan inlägget var aktuellt.
    Tack för många bra tips!

    Anledningen till att vi låter barnen äta för sig är flera.
    1. Vi får inte plats alla samtidigt, vi blir ju 19 personer totalt.
    2. Barnen kommer att dö av svält eller åtminstone riva huset om vi inte ger dem mat betydligt tidigare än när vi vuxna vill äta. Vissa av dem kommer dessutom att somna...
    3. Barnmaten behöver vi allergianpassa hyfsat både för gluten och mjölk och jag skulle så gärna själv vilja äta oanpassad nyårsmat. Dessutom känns det hopplöst trist att laga specialvarianter av vuxenmaten till mina barn som ändå inte kommer att äta så mycket av den. Men att servera mat som de inte får äta är ju ändå tråkigare. Bättre då att försöka anpassa en mer barnanpassad meny så att anpassningen åtminstone gör nytta, och inte begränsar oss vuxna "i onödan".

    Potatiskroketter är ju festliga, det har jag aldrig täntk på faktiskt!
    Oxfilé till barnen är ju lite väl "onödigt" dyrt (de är ju så många...), men visst skall de få festlig mat och fin dukning!
    Det var ju därför jag frågade!!!
  2. 1
    Till er som svarade om nyårsmat t. barn Hej alla som svarade på mitt inlägg om nyårsmat till barn. Pga lite sjukdom missade jag att svara medan inlägget var aktuellt.
    Tack för många bra tips!

    Anledningen till att vi låter barnen äta för sig är flera.
    1. Vi får inte plats alla samtidigt, vi blir ju 19 personer totalt.
    2. Barnen kommer att dö av svält eller åtminstone riva huset om vi inte ger dem mat betydligt tidigare än när vi vuxna vill äta. Vissa av dem kommer dessutom att somna...
    3. Barnmaten behöver vi allergianpassa hyfsat både för gluten och mjölk och jag skulle så gärna själv vilja äta oanpassad nyårsmat. Dessutom känns det hopplöst trist att laga specialvarianter av vuxenmaten till mina barn som ändå inte kommer att äta så mycket av den. Men att servera mat som de inte får äta är ju ändå tråkigare. Bättre då att försöka anpassa en mer barnanpassad meny så att anpassningen åtminstone gör nytta, och inte begränsar oss vuxna "i onödan".

    Potatiskroketter är ju festliga, det har jag aldrig täntk på faktiskt!
    Oxfilé till barnen är ju lite väl "onödigt" dyrt (de är ju så många...), men visst skall de få festlig mat och fin dukning!
    Det var ju därför jag frågade!!!
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Så gör vi alltid oxå!

    Vi är 12 vuxna och 12 barn och inte många klarar av att ha så många sittande middagsgäster på en gång!
    Vi lagar alltid mat ihop, så matiga snacks och bubbel till alla medan vi vuxna lagar mat och ungarna röjer runt, sen barnmiddag som de tycker om (förra året tex korvstroganoff med korv och pasta i form av stjärnor) och festlig dessert, tex marängsviss med facklor och silverkulor!
    Sen är det vuxenmat och ofta brukar de små vara ganska trötta då så då har vi ordnat "bio" med biosnax medan vi äter. Och givetvis får de barn som vill smaka precis så mycket de vill av vuxenmaten.
    Vi hoppar förrätten eftersom vi snaskar tilltugg hela kvällen och ofta blir det en paus innan desserten för att lägga de som är trötta...
    Har vi tur hinner vi vuxna äta innan klockan slår tolv...

    Det är ett upplägg som funkar klockrent nu när vi har en hel hög med barn mellan 0 och 5 år, om ett par år kommer det säkert se annorlunda ut.
    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  4. 2
    Så gör vi alltid oxå! Vi är 12 vuxna och 12 barn och inte många klarar av att ha så många sittande middagsgäster på en gång!
    Vi lagar alltid mat ihop, så matiga snacks och bubbel till alla medan vi vuxna lagar mat och ungarna röjer runt, sen barnmiddag som de tycker om (förra året tex korvstroganoff med korv och pasta i form av stjärnor) och festlig dessert, tex marängsviss med facklor och silverkulor!
    Sen är det vuxenmat och ofta brukar de små vara ganska trötta då så då har vi ordnat "bio" med biosnax medan vi äter. Och givetvis får de barn som vill smaka precis så mycket de vill av vuxenmaten.
    Vi hoppar förrätten eftersom vi snaskar tilltugg hela kvällen och ofta blir det en paus innan desserten för att lägga de som är trötta...
    Har vi tur hinner vi vuxna äta innan klockan slår tolv...

    Det är ett upplägg som funkar klockrent nu när vi har en hel hög med barn mellan 0 och 5 år, om ett par år kommer det säkert se annorlunda ut.
    //A

Liknande trådar

  1. Festlig nyårsmat för barn?
    By Karin m I&O in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 19:25
  2. Nyårsmat för barn?
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 19:41
  3. Nyårsmat för barn?
    By Blanca in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 19:21
  4. Nyårsmat till en person
    By asolo in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 16:14
  5. Varför speciell nyårsmat till barn?
    By mamma till tre in forum Mat & dryck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 14:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar