Friskola eller inte?
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Friskola eller inte?

    Alexander har kommit in på Engelska skolan till hösten när han börjar sexan. Det är ett val vi har gjort som grundar sig på flera orsaker. Han trivs jättebra i den klass han går nu men de är 5-6 stycken som kommer att byta till samma. Jag tror att det kommer att vara bra för honom då han är duktig i skolan och behöver lite utmaningar + att skolan ligger centralt, nära bibliotek och aktiviteter (och farmor!).Dessutom känns det som ett bra alternativ sedan när han ska börja sjuan eftersom han annars ändå måste byta skola. Vi har pratat mycket om det här hemma och han tycker att det ska bli spännande men vi har varit noga med att berätta att han alltid får komma tillbaka till sin gamla klass om det inte skulle vara bra.

    Nu undrar jag över era erfarenheter av friskolor. Är det fler som går/har sökt? Bra/dåliga erfarenheter? Anledningen till valet? Har barnen varit med och bestämt eller är det ert val?
    scraplotte.blogspot.com Lottes scrap
    lottebloggar.wordpress.com mitt liv - ett organiserat kaos
    dorahund.wordpress.com Dora utforskar
  2. 1
    Friskola eller inte? Alexander har kommit in på Engelska skolan till hösten när han börjar sexan. Det är ett val vi har gjort som grundar sig på flera orsaker. Han trivs jättebra i den klass han går nu men de är 5-6 stycken som kommer att byta till samma. Jag tror att det kommer att vara bra för honom då han är duktig i skolan och behöver lite utmaningar + att skolan ligger centralt, nära bibliotek och aktiviteter (och farmor!).Dessutom känns det som ett bra alternativ sedan när han ska börja sjuan eftersom han annars ändå måste byta skola. Vi har pratat mycket om det här hemma och han tycker att det ska bli spännande men vi har varit noga med att berätta att han alltid får komma tillbaka till sin gamla klass om det inte skulle vara bra.

    Nu undrar jag över era erfarenheter av friskolor. Är det fler som går/har sökt? Bra/dåliga erfarenheter? Anledningen till valet? Har barnen varit med och bestämt eller är det ert val?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Hugo går i sin andra friskola

    När han började fyran bytte han från kommunal skola till Vittra.
    Det var inget jätteövertänkt val. Hans bästa kompis skulle byta (mest p.g.a. att kompisen och han syster då skulle gå i samma skola...), men delvis för att Hugos lärare i 3:an var halvdålig, så vi var litet less på den skolan.
    Det var helt ok på Vittra, men litet stökigt på lektionerna; varken bättre eller sämre än det kunde varit var som helst. Och så var allt SO/NO var i grupparbeten/projektarbeten, så jag tror de fick litet snedvrida kunskaper där...

    När Hugo började sexan (i höstas alltså) så bytte han till Kunskapsskolan. Där hade han stått i kö i många år, långt innan Vittra var påtänkt. Där känns det som att det samlas ambitiösa elever och ambitiösa föräldrar.
    Barnen har ganska stora friheter att läsa saker i sin egen takt; men lärarna övervakar att de inte flummar iväg, och att de håller en rimlig takt.
    För ett ambitiöst barn tycker jag att där ges stora möjligheter att verkligen lära sig saker. Möjligen lär sig Hugo väl mycket matte (som är favoriten av läsämnena) på bekostnad av andra ämnen.

    Hugo har varit delaktig i beslutet för båda skolbytena, fast det är nog inte han som har drivit på det direkt.
  4. 2
    Hugo går i sin andra friskola När han började fyran bytte han från kommunal skola till Vittra.
    Det var inget jätteövertänkt val. Hans bästa kompis skulle byta (mest p.g.a. att kompisen och han syster då skulle gå i samma skola...), men delvis för att Hugos lärare i 3:an var halvdålig, så vi var litet less på den skolan.
    Det var helt ok på Vittra, men litet stökigt på lektionerna; varken bättre eller sämre än det kunde varit var som helst. Och så var allt SO/NO var i grupparbeten/projektarbeten, så jag tror de fick litet snedvrida kunskaper där...

    När Hugo började sexan (i höstas alltså) så bytte han till Kunskapsskolan. Där hade han stått i kö i många år, långt innan Vittra var påtänkt. Där känns det som att det samlas ambitiösa elever och ambitiösa föräldrar.
    Barnen har ganska stora friheter att läsa saker i sin egen takt; men lärarna övervakar att de inte flummar iväg, och att de håller en rimlig takt.
    För ett ambitiöst barn tycker jag att där ges stora möjligheter att verkligen lära sig saker. Möjligen lär sig Hugo väl mycket matte (som är favoriten av läsämnena) på bekostnad av andra ämnen.

    Hugo har varit delaktig i beslutet för båda skolbytena, fast det är nog inte han som har drivit på det direkt.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    rebecca står i kö både till engelska och till kunskapsskolan,beroende på att den skolan hon automatiskt hamnar på är totalt värdelös. Så till hösten kommer hon att börja kunskaps, hon har plats 5 i örebro så att jag gissar att hon kommer in
    Jag vill inte ha henne på engelska, gillar inte deras koncept alls. (är ju själv lärare i kommunal skola) men hade valt engelska framför den andra skolan ändå. Vi var på info tillsammans på kunskap och det låter perfekt för henne och hennes simning. friskolor överlag fungerar bra tycker jag, har inget neg allmänt att säga om dem.
  6. 3
    rebecca står i kö både till engelska och till kunskapsskolan,beroende på att den skolan hon automatiskt hamnar på är totalt värdelös. Så till hösten kommer hon att börja kunskaps, hon har plats 5 i örebro så att jag gissar att hon kommer in
    Jag vill inte ha henne på engelska, gillar inte deras koncept alls. (är ju själv lärare i kommunal skola) men hade valt engelska framför den andra skolan ändå. Vi var på info tillsammans på kunskap och det låter perfekt för henne och hennes simning. friskolor överlag fungerar bra tycker jag, har inget neg allmänt att säga om dem.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Kunskapsskolan har jag inte hört talas om förut. Vad är det för skola?
  8. 4
    Kunskapsskolan har jag inte hört talas om förut. Vad är det för skola?
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5

    här

    du kan läsa på http://www.kunskapsskolan.se/ Den finns inte överallt. Den byggs här i Örebro just nu, så det blir extra häftigt att få gå i en helt ny skola. Tror den passar rebecca perfekt, men vi får väl se. Just nu är det fel plats, helt i andra änden av stan, men jag och barnen flyttar ju i januari och då tar hon bussen ut på 10 min, fast det blir ju inte förrän till hösten.
  10. 5
    här du kan läsa på http://www.kunskapsskolan.se/ Den finns inte överallt. Den byggs här i Örebro just nu, så det blir extra häftigt att få gå i en helt ny skola. Tror den passar rebecca perfekt, men vi får väl se. Just nu är det fel plats, helt i andra änden av stan, men jag och barnen flyttar ju i januari och då tar hon bussen ut på 10 min, fast det blir ju inte förrän till hösten.
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6
    Finns i vår stad också men köerna är helt galet långa och Johanna kommer inte att komma in där eftersom vi ställde oss i kö alldeles för sent.

    Lillebror står i kö till Robinson, ur o skurkonceptet!
  12. 6
    Finns i vår stad också men köerna är helt galet långa och Johanna kommer inte att komma in där eftersom vi ställde oss i kö alldeles för sent.

    Lillebror står i kö till Robinson, ur o skurkonceptet!
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7
    ja, vi ställde rebecca i kö för två år sen, de skulle starta då men fick inga lokaler. Kön är kvar och nu har de börjat bygga. Det känns jättebra.
    Är robinson skola eller förskola? Vi har i ur och skur-fritis på skolan där jag jobbar, men det är bara fritis.
  14. 7
    ja, vi ställde rebecca i kö för två år sen, de skulle starta då men fick inga lokaler. Kön är kvar och nu har de börjat bygga. Det känns jättebra.
    Är robinson skola eller förskola? Vi har i ur och skur-fritis på skolan där jag jobbar, men det är bara fritis.
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8

    Här finns en ur-och-skur-skola

    Det är inte direkt svar på din fråga; jag känner inte till Robinsson.
    Bredvid mitt jobb ligger en ur-och-skur-skola. Den är från förskoleklass till sexan tror jag, eller ev. om den var till trean. Jag har kollegor med barn i förskoleklass, och det verkar ju bra; men jag vet inte hur de får ihop alla skolämnen i de högre årskurserna med ur-och-skur...
  16. 8
    Här finns en ur-och-skur-skola Det är inte direkt svar på din fråga; jag känner inte till Robinsson.
    Bredvid mitt jobb ligger en ur-och-skur-skola. Den är från förskoleklass till sexan tror jag, eller ev. om den var till trean. Jag har kollegor med barn i förskoleklass, och det verkar ju bra; men jag vet inte hur de får ihop alla skolämnen i de högre årskurserna med ur-och-skur...
  17. Medlem sedan
    Oct 1998
    #9
    Här blir det fortsatt friskola. Barnen har ju gått Montessori fram till femman, sen har Tove fortsatt till Kunskapsskolan, och det lutar åt det även för Fabian.
    Orsak? Montessori för det har varit såååå mycket bättre än den kommunala verksamhet som bedrivs i kommunen jag bor, haft oturen att se insidan av den också som anställd, ett år stod jag ut innan jag bytte. :/
    Skolan är dessvärre likadan högre upp i årskurserna så det är bara att se sig om efter alternativ. Kunskapsskolan har funkat jättebra för Tove som nu går i sjuan.
  18. 9
    Här blir det fortsatt friskola. Barnen har ju gått Montessori fram till femman, sen har Tove fortsatt till Kunskapsskolan, och det lutar åt det även för Fabian.
    Orsak? Montessori för det har varit såååå mycket bättre än den kommunala verksamhet som bedrivs i kommunen jag bor, haft oturen att se insidan av den också som anställd, ett år stod jag ut innan jag bytte. :/
    Skolan är dessvärre likadan högre upp i årskurserna så det är bara att se sig om efter alternativ. Kunskapsskolan har funkat jättebra för Tove som nu går i sjuan.
  19. Medlem sedan
    Sep 1998
    #10
    Vad bra att det verkar funka även nu i "högstadiet" (ja, jag vet att det inte heter så egentligen )

    Hade vi bott kvar var ju Montessori det alternativ vi helst velat ha, men där vi bor nu tycker vi att den kommunala skolan fungerar väldigt bra. Ser ju också insidan av verksamheten och känner mig lugn här.

    Så som svar till Charlotte så skulle jag säga att de val man gör beror så mycket på omständigheter. Vad som eventuellt blir bäst kan man nog bara känna själv...lite magkänsla sådär. Det låter ju inte som ert val av friskola är ett dåligt alternativ och skulle det ändå visa sig vara det så verkar det ju som att det finns vägar tillbaka.
  20. 10
    Vad bra att det verkar funka även nu i "högstadiet" (ja, jag vet att det inte heter så egentligen )

    Hade vi bott kvar var ju Montessori det alternativ vi helst velat ha, men där vi bor nu tycker vi att den kommunala skolan fungerar väldigt bra. Ser ju också insidan av verksamheten och känner mig lugn här.

    Så som svar till Charlotte så skulle jag säga att de val man gör beror så mycket på omständigheter. Vad som eventuellt blir bäst kan man nog bara känna själv...lite magkänsla sådär. Det låter ju inte som ert val av friskola är ett dåligt alternativ och skulle det ändå visa sig vara det så verkar det ju som att det finns vägar tillbaka.

Liknande trådar

  1. Städa eller inte, plocka ihop eller inte
    By Anonym in forum Jämlikt?
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 11:48
  2. Friskola eller kommunal
    By H med E in forum Skolbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 22:27
  3. Välja skola, friskola eller kommunal
    By H med E in forum Skolbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 19:42
  4. Välja skola, friskola eller kommunal
    By H med E in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 15:13
  5. Friskola eller kommunal?
    By H med E in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 18:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar