6-årskalas?
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    6-årskalas?

    Min son har nu fyllt 6 och ska ha sitt första riktiga barnkalas i morgon. De blir inte så många - 6 st, tack o lov, höggravid som jag är.
    Blir lite osäker på konceptet som vi lagt upp! Tänkte höra vad andra erfarna mammor tycker!
    kalas mellan 14.30 -16.30
    paketöppning och lite lek först
    korv m bröd
    lite lek
    hemmagjord glasstårta med maräng och chokladsås och eventuellt lite bullar och kakor
    Skattjakt med varsin godispåse som skatt (istället för fiskdamm...)
    lek om det hinns med.

    Sonen säger att det är lite för lite godis i påsarna... Hur mycket godis ska det vara egentligen. Har lite smågodisyp varierad form (typ 8-10 st eller något sånt, ganska stora, två minismartiesaskar, ett litet paket med fruktkola med 5 kolor, en polkagriskäpp). Kanske är lite snålt???
    Vad mer ska man ha i i så fall? När jag var liten fick man ju frukt också! Clementin kanske?

    Tror de flesta har förståelse om vi håller det enkelt med tanke på att jag har mindre än 20 dagar kvar till BF och dessutom har problem med fogarna!
    Ska försöka hålla 1½-åringen borta så mycket det går... men gissar att han kommer att bli ganska sur, så kanske får barnvakt en stund till honom!
    Hade tänkt att vi kanske skulle varit ute en stund, men med denna kylan (20 minus) så känns det inte så bra!

    Tar gärna emot tips!!!

    Tips mottages gärna!
    ~~~~ I stormen härdas eken! ~~~~

    Har två killar födda -04 och -08 och en tredje som kommer i januari -10.

    http://ischasblogg.bloggagratis.se/
  2. 1
    6-årskalas? Min son har nu fyllt 6 och ska ha sitt första riktiga barnkalas i morgon. De blir inte så många - 6 st, tack o lov, höggravid som jag är.
    Blir lite osäker på konceptet som vi lagt upp! Tänkte höra vad andra erfarna mammor tycker!
    kalas mellan 14.30 -16.30
    paketöppning och lite lek först
    korv m bröd
    lite lek
    hemmagjord glasstårta med maräng och chokladsås och eventuellt lite bullar och kakor
    Skattjakt med varsin godispåse som skatt (istället för fiskdamm...)
    lek om det hinns med.

    Sonen säger att det är lite för lite godis i påsarna... Hur mycket godis ska det vara egentligen. Har lite smågodisyp varierad form (typ 8-10 st eller något sånt, ganska stora, två minismartiesaskar, ett litet paket med fruktkola med 5 kolor, en polkagriskäpp). Kanske är lite snålt???
    Vad mer ska man ha i i så fall? När jag var liten fick man ju frukt också! Clementin kanske?

    Tror de flesta har förståelse om vi håller det enkelt med tanke på att jag har mindre än 20 dagar kvar till BF och dessutom har problem med fogarna!
    Ska försöka hålla 1½-åringen borta så mycket det går... men gissar att han kommer att bli ganska sur, så kanske får barnvakt en stund till honom!
    Hade tänkt att vi kanske skulle varit ute en stund, men med denna kylan (20 minus) så känns det inte så bra!

    Tar gärna emot tips!!!

    Tips mottages gärna!
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Tycker att planen ser alldeles utmärkt ut, och mängden godis är helt ok enligt mig, tycker generellt att det är för mycket av den varan i tid och otid. Om sonen tycker att det är snålt så är ju clementin en bra sak, även en liten russinask eller ballong skulle kunna funka som "utfyllnad".

    Lycka till!
  4. 2
    Tycker att planen ser alldeles utmärkt ut, och mängden godis är helt ok enligt mig, tycker generellt att det är för mycket av den varan i tid och otid. Om sonen tycker att det är snålt så är ju clementin en bra sak, även en liten russinask eller ballong skulle kunna funka som "utfyllnad".

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Ja, personligen så tycker jag det räcker med allt det andra söta som man får på kalas...
    Skönt att höra att man i alla fall har lite koll!
  6. 3
    Ja, personligen så tycker jag det räcker med allt det andra söta som man får på kalas...
    Skönt att höra att man i alla fall har lite koll!
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    En liten leksak för runt en tia brukar ligga i påsen.
    Lite tips kommer här som vi har givit och som vi fått.
    En liten bil (storpack blir billigt ÖB)
    Kulpåse (ÖB)
    Klistermärken (Tradera)
    Tatueringar (Tradera)
    Halsband att bygga ihop
    Studsboll (ÖB)
    Lego liten påse (Tradera)

    Lycka till!
  8. 4
    En liten leksak för runt en tia brukar ligga i påsen.
    Lite tips kommer här som vi har givit och som vi fått.
    En liten bil (storpack blir billigt ÖB)
    Kulpåse (ÖB)
    Klistermärken (Tradera)
    Tatueringar (Tradera)
    Halsband att bygga ihop
    Studsboll (ÖB)
    Lego liten påse (Tradera)

    Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Jul 2001
    #5

    Vi brukar ha så här

    Paketöppning, fri lek, muffins/mjuk kaka (typ kärleksmums) med glass o strössel och fina ljus på toppen av kakan eller glassen, fri lek igen och så skattjakt/fiskedamm precis innan de går hem. Är så glad att barnens kompisars föräldrar också håller lagom avancerade kalas, än är här ingen hetsjakt på störst, bäst och vackrast
    Ett tips om du inte vill ha så mycket godis, men inte vill att det ska se för lite ut... Ta vanligt kopieringspapper, färgat om du har. Rulla en strut, limma eller tejpa ihop, klipp jämnt upptill (med mönstersax om du har). Ta en liten 1 liters plastpåse/fryspåse (helst helt genomskinlig), lägg i godiset, tryck ner i struten och bind om plastpåsen med ett fint krulligt snöre upptill, klipp av överflödig plast. Jag lovar, det ser jättefint ut och barnen tycker strutarna är festliga och fina att hålla i handen när de går hem. Orkar och vill du kan du självklart skriva barnens namn/dekorera strutarna också. Brukar ha max så mycket godis som du har, det räcker så bra tycker vi också.
    Om det blir för stimmigt så är bra "lugna" lekar kurragömma, gömma nyckeln eller blindbock.
    Lycka till med kalaset!
    Kristina med 3♥
  10. 5
    Vi brukar ha så här Paketöppning, fri lek, muffins/mjuk kaka (typ kärleksmums) med glass o strössel och fina ljus på toppen av kakan eller glassen, fri lek igen och så skattjakt/fiskedamm precis innan de går hem. Är så glad att barnens kompisars föräldrar också håller lagom avancerade kalas, än är här ingen hetsjakt på störst, bäst och vackrast
    Ett tips om du inte vill ha så mycket godis, men inte vill att det ska se för lite ut... Ta vanligt kopieringspapper, färgat om du har. Rulla en strut, limma eller tejpa ihop, klipp jämnt upptill (med mönstersax om du har). Ta en liten 1 liters plastpåse/fryspåse (helst helt genomskinlig), lägg i godiset, tryck ner i struten och bind om plastpåsen med ett fint krulligt snöre upptill, klipp av överflödig plast. Jag lovar, det ser jättefint ut och barnen tycker strutarna är festliga och fina att hålla i handen när de går hem. Orkar och vill du kan du självklart skriva barnens namn/dekorera strutarna också. Brukar ha max så mycket godis som du har, det räcker så bra tycker vi också.
    Om det blir för stimmigt så är bra "lugna" lekar kurragömma, gömma nyckeln eller blindbock.
    Lycka till med kalaset!

Liknande trådar

  1. 50-årskalas *ot*
    By Bissen in forum _0906 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 19:02
  2. 3-årskalas mm
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 22:58
  3. 4-årskalas OT
    By Hoppsan in forum _0507 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 07:11
  4. 25 & 45 årskalas
    By Annica m 4kidz in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 18:49
  5. 25 & 45 årskalas
    By Annica m 4kidz in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 05:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar