Behöver er hjälp..
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Behöver er hjälp..

    Som projektarbete ska jag precis påbörja en bok och jag behöver Er hjälp med en utav karaktärernas namn som jag tycker är viktigt.
    Inom psykologin finns det ett antal olika "roller" - t.ex. "Drottningen" (tar för sig etc), "buffeln" (bråkstake etc)..Den här karaktären har rollen "clownen" som jag är säker på att ni alla känner igen. Det är en person skojar mycket och har svårt att se allvarligt på saker och ting. Personen är ofta osäker på sig själv.

    Som jag nämnde så känner ni alla säkert ett flertal sådana personer (det brukar finnas åtminstone en "skojare" i varje klass t.ex.) och vad jag behöver veta är vad dessa personer heter (pojknamn!), alternativ vilka namn som får er att tänka på sådana personer.

    Jag letar inte efter underklassnamn/"WT" eller liknande, utan fullkomligt normala namn som skulle passa på en tonårskille.

    Tack tack!
    Every day may not be good, but there's something good in every day.
  2. 1
    Behöver er hjälp.. Som projektarbete ska jag precis påbörja en bok och jag behöver Er hjälp med en utav karaktärernas namn som jag tycker är viktigt.
    Inom psykologin finns det ett antal olika "roller" - t.ex. "Drottningen" (tar för sig etc), "buffeln" (bråkstake etc)..Den här karaktären har rollen "clownen" som jag är säker på att ni alla känner igen. Det är en person skojar mycket och har svårt att se allvarligt på saker och ting. Personen är ofta osäker på sig själv.

    Som jag nämnde så känner ni alla säkert ett flertal sådana personer (det brukar finnas åtminstone en "skojare" i varje klass t.ex.) och vad jag behöver veta är vad dessa personer heter (pojknamn!), alternativ vilka namn som får er att tänka på sådana personer.

    Jag letar inte efter underklassnamn/"WT" eller liknande, utan fullkomligt normala namn som skulle passa på en tonårskille.

    Tack tack!
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2
    Clownerna i min omgivning har alltid haft smeknamn, busiga Mikael eller Peter har blivit kallade Micke och Pelle i större uträckning än allvarliga typer... Jag föreslår Affe (som egentligen heter Alfons) till din clownkille
  4. 2
    Clownerna i min omgivning har alltid haft smeknamn, busiga Mikael eller Peter har blivit kallade Micke och Pelle i större uträckning än allvarliga typer... Jag föreslår Affe (som egentligen heter Alfons) till din clownkille
  5. Medlem sedan
    May 2007
    #3
    Kul att du tar upp det där med smeknamn, det är något jag själv funderat över! Jag vill helst ha ett namn med smeknamn, men namnet jag fastnat för nu (Simon) finns det inget vanligt smeknamn till. Vi får se. Simon går visserligen alldeles utmärkt för en clown av den värsta sorten att heta, det vet jag tack vare erfarenhet.

    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Kul att du tar upp det där med smeknamn, det är något jag själv funderat över! Jag vill helst ha ett namn med smeknamn, men namnet jag fastnat för nu (Simon) finns det inget vanligt smeknamn till. Vi får se. Simon går visserligen alldeles utmärkt för en clown av den värsta sorten att heta, det vet jag tack vare erfarenhet.

    Tack för ditt svar!
  7. Medlem sedan
    Jan 2010
    #4
    Clownerna när jag gick i skolan hette Jesper, Cristoffer, Homan och Daniel. När jag jobbade på dagis för tio år sen hette de Christian och Göran.
  8. 4
    Clownerna när jag gick i skolan hette Jesper, Cristoffer, Homan och Daniel. När jag jobbade på dagis för tio år sen hette de Christian och Göran.
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Min första tanke är Morris fast jag inte har mött någon som heter det..sådana som jag stött på som lite utav klassens clowner har "råkat" heta Viktor, Simon, Tobias, Christoffer

    Lycka till!
  10. 5
    Min första tanke är Morris fast jag inte har mött någon som heter det..sådana som jag stött på som lite utav klassens clowner har "råkat" heta Viktor, Simon, Tobias, Christoffer

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    May 2007
    #6
    Tack för ditt svar! Jesper var ett namn som slog mig förut också, och jag har även funderat på Daniel och Christian. Kristoffer gillas också, vet själv en "clown" som heter det.
  12. 6
    Tack för ditt svar! Jesper var ett namn som slog mig förut också, och jag har även funderat på Daniel och Christian. Kristoffer gillas också, vet själv en "clown" som heter det.
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Jag har inte heller träffat någon Morris.
    Nu när du säger det så känns även Viktor som ett typiskt clown-namn. Lägger till det på listan bland namnen som bl.a. består av Simon och Christoffer/Kristoffer.
    Tack för ditt svar!
  14. 7
    Jag har inte heller träffat någon Morris.
    Nu när du säger det så känns även Viktor som ett typiskt clown-namn. Lägger till det på listan bland namnen som bl.a. består av Simon och Christoffer/Kristoffer.
    Tack för ditt svar!
  15. anonym
    #8
    jag vet bara

    att de busiga grabbar jag
    känner till heter Jonny och Jesper
    och ja lite av varje .

    skulle tycka att Vilhelm skulle passa en buskille
    eller Melker.
  16. 8
    jag vet bara

    att de busiga grabbar jag
    känner till heter Jonny och Jesper
    och ja lite av varje .

    skulle tycka att Vilhelm skulle passa en buskille
    eller Melker.
  17. Medlem sedan
    Dec 2009
    #9
    Anton, Alexander, Thomas, Robin, Jesper, Adam och Linus har varit bråkstakarna jag träffat på
  18. 9
    Anton, Alexander, Thomas, Robin, Jesper, Adam och Linus har varit bråkstakarna jag träffat på
  19. Medlem sedan
    May 2007
    #10
    Tack för svaret och förslagen. Dessvärre känns inget av namnen rätt. Vilhelm tycker jag är fint men det känns som att det inte riktigt passar på den här karaktären.
  20. 10
    Tack för svaret och förslagen. Dessvärre känns inget av namnen rätt. Vilhelm tycker jag är fint men det känns som att det inte riktigt passar på den här karaktären.
  21. Medlem sedan
    May 2007
    #11
    Tack för svaret!
    Alexander är ett namn jag funderat på. Skriver även upp Anton och Thomas!
  22. 11
    Tack för svaret!
    Alexander är ett namn jag funderat på. Skriver även upp Anton och Thomas!
  23. Medlem sedan
    Apr 2009
    #12
    Jack.

    Annars: Oskar, Emil eller Alfons

    Äldre: Otto eller Kalle
  24. 12
    Jack.

    Annars: Oskar, Emil eller Alfons

    Äldre: Otto eller Kalle
  25. Medlem sedan
    May 2007
    #13
    Jag känns mer som en bråkstake, inte riktigt som den clownen jag söker...
    Oscar har jag även funderat på. Även Kalle/Carl/Karl.
    Tack för ditt svar!
  26. 13
    Jag känns mer som en bråkstake, inte riktigt som den clownen jag söker...
    Oscar har jag även funderat på. Även Kalle/Carl/Karl.
    Tack för ditt svar!
  27. mammanym
    #14
    Men brukar inte Simon hellre vara bråkstakarna, busarna än just clownerna? det är min erfarenhet i alla fall...
  28. 14
    Men brukar inte Simon hellre vara bråkstakarna, busarna än just clownerna? det är min erfarenhet i alla fall...
  29. Mammanym
    #15
    Men i så fall håller jag med Vänamön att det borde vara ett smeknamn i stället. jeppe passar ju utmärkt! Är det en fiktiv berättelse eller en avhandling är det ju viktigt att läsaren kan hålla isär personerna enkelt. Har du Rasmus, Jesper och Johan är det ju inte så lätt att genast komma ihåg vem som var bråkstaken och vem som var busungen och vem som var översittartypen.Har du däremot Rasmus, Jeppe och Johan blir det ju mycket enklare. Clownen Jeppe låter ju dessutom som ett artistnamn för en clown...klockrent!!!
  30. 15
    Men i så fall håller jag med Vänamön att det borde vara ett smeknamn i stället. jeppe passar ju utmärkt! Är det en fiktiv berättelse eller en avhandling är det ju viktigt att läsaren kan hålla isär personerna enkelt. Har du Rasmus, Jesper och Johan är det ju inte så lätt att genast komma ihåg vem som var bråkstaken och vem som var busungen och vem som var översittartypen.Har du däremot Rasmus, Jeppe och Johan blir det ju mycket enklare. Clownen Jeppe låter ju dessutom som ett artistnamn för en clown...klockrent!!!
  31. Mammanym
    #16
    Men det var ju inte bråkstakarna hon ville ha hjälp med utan clownerna.
  32. 16
    Men det var ju inte bråkstakarna hon ville ha hjälp med utan clownerna.
  33. Mammanym
    #17
    Mina svar:
    De clowner jag känner som NU är tonåringar är:
    William, Kalle, Stefan, Sam,
    Men de var inte så kanon...
    Som jag skrev ovan så tycker jag Jeppe är bra, eller Ville, Kasper,
    För att förstärka det busiga kanske man ska ta någon riktigt busig person som finns/funnits som Charlie (Chaplin)
    Poppe, Emil, Dennis, Kalle (Andersonskans) så folk riktigt vet vem den busige är på en gång...eller så är det bara töntigt, jag har inte riktigt bestämt mig...
  34. 17
    Mina svar:
    De clowner jag känner som NU är tonåringar är:
    William, Kalle, Stefan, Sam,
    Men de var inte så kanon...
    Som jag skrev ovan så tycker jag Jeppe är bra, eller Ville, Kasper,
    För att förstärka det busiga kanske man ska ta någon riktigt busig person som finns/funnits som Charlie (Chaplin)
    Poppe, Emil, Dennis, Kalle (Andersonskans) så folk riktigt vet vem den busige är på en gång...eller så är det bara töntigt, jag har inte riktigt bestämt mig...
  35. Medlem sedan
    May 2007
    #18
    Jag tror de kan vara både två. Rollerna är ju lite liknande. Jag känner tre Simon, den ena är en typiskt clown, den andra en "bråkstake" (snarare problembarn) och dent redje är ganska tyst av sig. Vi får se vart det här slutar...
  36. 18
    Jag tror de kan vara både två. Rollerna är ju lite liknande. Jag känner tre Simon, den ena är en typiskt clown, den andra en "bråkstake" (snarare problembarn) och dent redje är ganska tyst av sig. Vi får se vart det här slutar...
  37. Medlem sedan
    May 2007
    #19
    Kalle/Karl/Carl har jag funderat en del på. William skriver jag upp på listan även om det inte riktigt känns rätt.
    Charlie är också ett bra förslag!
    Tack för ditt svar!
  38. 19
    Kalle/Karl/Carl har jag funderat en del på. William skriver jag upp på listan även om det inte riktigt känns rätt.
    Charlie är också ett bra förslag!
    Tack för ditt svar!
  39. Medlem sedan
    Apr 2004
    #20
    Kan inte se någon röd tråd mellan namnen på de clowner jag känt. Erik, Gustav, Jonas, Jesper, Micke, Niklas... tja, ganska vanliga namn, men så gick jag ju i skola på 90-talet och det var inte många som stack ut namnmässigt.
  40. 20
    Kan inte se någon röd tråd mellan namnen på de clowner jag känt. Erik, Gustav, Jonas, Jesper, Micke, Niklas... tja, ganska vanliga namn, men så gick jag ju i skola på 90-talet och det var inte många som stack ut namnmässigt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Behöver er hjälp
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 10:59
  2. Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 10:23
  3. Nu behöver jag er hjälp!
    By Tindraliten in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 22:23
  4. Behöver råd och hjälp
    By Förvirrad in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 14:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar