Varböld på bröstvårta
_0906 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    Varböld på bröstvårta

    Blivit lite nafsad vid 2-4 tillfällen (då jag ammat sen hon fått tänder vilket hon haft ett tag nu) men inte så jag sett blod men haft ont rejält i det vänstra bröstet vid ammning och sagt till min man att skall det fprtsätta såhär kommer hon få lära sig ta flaskan illa kvickt. Men då jag inte sett något har jag tänkt att det går över lite ont har jag ju haft förr när man börjar amma bland annat.

    Men nu när jag skulle in i duschen kollade ja glite nogare på gröstet och vände lixom upp bröstvårtan mot ansiktet med hjälp av handen och ser då en stor gul fläck skulle få rett bättre grepp för att se vad det kunde vara och då sprack den och massa var kom ut blä inte mera ammning på det bröstet på ett tag det är ju säkert.

    men hur gör man hur sår behandlar man och skall jag pumpa om jag vill amma mera det är tomt i bröstet typ, då de alltid har varit mera svår på fyllt än höger bröst eller skall jag amma med bara höger det räcker ju igentligen då hon äter mat och gröt mm och ammar resten hon kan ju få 50 % ammning det funkar ju det oxå.

    Vad tror ni och hur snabbt läker det?
    Hela bröstet är typ ömt måste jag åka till bvc eller vc helst inte !!
    Njut av tiden som är just nu, för du får aldrig tillbaka den!

    Bloggen du gärna får titta in i. http://bloggiblogga.blogg.se/
  2. 1
    Varböld på bröstvårta Blivit lite nafsad vid 2-4 tillfällen (då jag ammat sen hon fått tänder vilket hon haft ett tag nu) men inte så jag sett blod men haft ont rejält i det vänstra bröstet vid ammning och sagt till min man att skall det fprtsätta såhär kommer hon få lära sig ta flaskan illa kvickt. Men då jag inte sett något har jag tänkt att det går över lite ont har jag ju haft förr när man börjar amma bland annat.

    Men nu när jag skulle in i duschen kollade ja glite nogare på gröstet och vände lixom upp bröstvårtan mot ansiktet med hjälp av handen och ser då en stor gul fläck skulle få rett bättre grepp för att se vad det kunde vara och då sprack den och massa var kom ut blä inte mera ammning på det bröstet på ett tag det är ju säkert.

    men hur gör man hur sår behandlar man och skall jag pumpa om jag vill amma mera det är tomt i bröstet typ, då de alltid har varit mera svår på fyllt än höger bröst eller skall jag amma med bara höger det räcker ju igentligen då hon äter mat och gröt mm och ammar resten hon kan ju få 50 % ammning det funkar ju det oxå.

    Vad tror ni och hur snabbt läker det?
    Hela bröstet är typ ömt måste jag åka till bvc eller vc helst inte !!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Åh fy det lät inte skönt.
    Tycker du ska tvätta ordentligt och ta dig till ett apotek och fråga vad som finns som kan avhjälpa och få såret att läka megasnabbt! Lycka till
  4. 2
    Åh fy det lät inte skönt.
    Tycker du ska tvätta ordentligt och ta dig till ett apotek och fråga vad som finns som kan avhjälpa och få såret att läka megasnabbt! Lycka till
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    tvättade med decivon och lät det sen luftas så gott det kunde i går hela dagen nu ser det bättre ut men är så ömt att det går knappt att vidröras men skall se hur det se ut imorgon annars får jag amputera....inte riktigt men det känns så
  6. 3
    tvättade med decivon och lät det sen luftas så gott det kunde i går hela dagen nu ser det bättre ut men är så ömt att det går knappt att vidröras men skall se hur det se ut imorgon annars får jag amputera....inte riktigt men det känns så
  7. Medlem sedan
    Dec 2009
    #4
    Jag har pratat m en läkare som sa att man kan tvätta med asollösning. Ej sprit! Eftersom det torkar ut! Tvätta morgon och kväll. Om det ej blir bättre efter ca 1 vecka kan man gå till en läkare som skriver ut pencillin.
  8. 4
    Jag har pratat m en läkare som sa att man kan tvätta med asollösning. Ej sprit! Eftersom det torkar ut! Tvätta morgon och kväll. Om det ej blir bättre efter ca 1 vecka kan man gå till en läkare som skriver ut pencillin.
  9. Medlem sedan
    Jan 2009
    #5
    har till och från haft sår och blåsor på våtorna, inte kul nu först efter 6 månader börjar det funka. Ot har inga tänder tackochlov men biter sår och blåsor gör hon ändå. det som varit bäst för mej iallafall har varit att tvätta ordentligt med riktig tvål, inte för ofta, en ggr om dan och sedan se till att lufta och skippa de täta bh,na. drypa in dom med bröstmjölk före amning och sen efter också i flera omgångar och torka imellan. två tre dagar så har det gått att amma igen och då har jag pumpat det såriga under tiden. hon har inte tagit flaska tidigare men Nuk har en drickpipformad i gummi som hon tykte om och började med, sen har hon kunnat ta andra också efter den. och hon har nu äntligen lärt sej amma ordentligt och tar hela bröstvåtan inte illa 6månader gammal.
    jag har problem att pumpa det vänstra och då har jag låtit henne amma det någon gång ibland mellan pumpningarna och då när hon är lugn och försiktig;-)
    Hoppas de försvinner kramar.
  10. 5
    har till och från haft sår och blåsor på våtorna, inte kul nu först efter 6 månader börjar det funka. Ot har inga tänder tackochlov men biter sår och blåsor gör hon ändå. det som varit bäst för mej iallafall har varit att tvätta ordentligt med riktig tvål, inte för ofta, en ggr om dan och sedan se till att lufta och skippa de täta bh,na. drypa in dom med bröstmjölk före amning och sen efter också i flera omgångar och torka imellan. två tre dagar så har det gått att amma igen och då har jag pumpat det såriga under tiden. hon har inte tagit flaska tidigare men Nuk har en drickpipformad i gummi som hon tykte om och började med, sen har hon kunnat ta andra också efter den. och hon har nu äntligen lärt sej amma ordentligt och tar hela bröstvåtan inte illa 6månader gammal.
    jag har problem att pumpa det vänstra och då har jag låtit henne amma det någon gång ibland mellan pumpningarna och då när hon är lugn och försiktig;-)
    Hoppas de försvinner kramar.
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Tack ja jag skall följa det vart får man tag på asollösning! på lördag är det apotek? får kolla.
  12. 6
    Tack ja jag skall följa det vart får man tag på asollösning! på lördag är det apotek? får kolla.
  13. Medlem sedan
    Dec 2009
    #7
    Japp du köper den på apotektet o den kostar inte så mkt heller. Glöm inte bomull eller liknande att tvätta med. Hoppas det blir bättre. Ps tvätta inte med tvål samtidigt då de kan "ta ut" varandra.
  14. 7
    Japp du köper den på apotektet o den kostar inte så mkt heller. Glöm inte bomull eller liknande att tvätta med. Hoppas det blir bättre. Ps tvätta inte med tvål samtidigt då de kan "ta ut" varandra.
  15. Medlem sedan
    Feb 2007
    #8
    skall kolla på nuk mugg / flaskan verkar ju bra
  16. 8
    skall kolla på nuk mugg / flaskan verkar ju bra
  17. Medlem sedan
    Feb 2007
    #9
    Tack det blir en sväng till apoteket vid 11 då de öppnar
  18. 9
    Tack det blir en sväng till apoteket vid 11 då de öppnar
  19. Medlem sedan
    Jan 2009
    #10
    är en vanlig liten vällingflasla. ot kunde själv bestämma hur mycke hon ville ha i munnen istället för att ha en kula som måste in en bit. Den är jobbig med vakium och man får trixa med den men att träna med är den suverän. nu tar hon den vanliga snedformade nappen.
  20. 10
    är en vanlig liten vällingflasla. ot kunde själv bestämma hur mycke hon ville ha i munnen istället för att ha en kula som måste in en bit. Den är jobbig med vakium och man får trixa med den men att träna med är den suverän. nu tar hon den vanliga snedformade nappen.
  21. Medlem sedan
    Jan 2009
    #11
    tänk på att inte tvätta förlänge med asol, den rengör även de bra bakterierna och inte helt nya rena sår. men eftersom det var varigt så behövs det nog en omgång. tar längre tid att läka om man tvättar förmycke.
  22. 11
    tänk på att inte tvätta förlänge med asol, den rengör även de bra bakterierna och inte helt nya rena sår. men eftersom det var varigt så behövs det nog en omgång. tar längre tid att läka om man tvättar förmycke.

Liknande trådar

  1. Vad göra med varböld?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 19:17
  2. Aj min bröstvårta
    By myral in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 21:03
  3. varböld på tutten
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 14:25
  4. varböld-någon som har haft det?
    By Humle in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 18:13
  5. varböld på tandköttet- hjälp!
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 11:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar