Förskoleklass - åldersblandade lr inte?
_04 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Förskoleklass - åldersblandade lr inte?

    Min dotter ska börja förskoleklass till hösten. Vi har tre skolor att välja på här i Majorna i Göteborg. En utav skolorna har åldersblandat F-2. Alltså går 6, 7 och 8-åringar ihop. De andra skolorna är åldershomogena.
    Har ni några åsikter om fördelar och nackdelar med de olika sätten?
  2. 1
    Förskoleklass - åldersblandade lr inte? Min dotter ska börja förskoleklass till hösten. Vi har tre skolor att välja på här i Majorna i Göteborg. En utav skolorna har åldersblandat F-2. Alltså går 6, 7 och 8-åringar ihop. De andra skolorna är åldershomogena.
    Har ni några åsikter om fördelar och nackdelar med de olika sätten?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Min dotter gick i en "ren" f-klass, dvs bara barn i åldern 5-6 år (födda samma år). Det funkade bra och de hade ettor och tvåor i klassrummen bredvid och hade vissa aktiviteter gemensamma med dem. Även i matsalen satt de blandade vid matborden.

    I höst när min son börjar i f-klass kommer det nog bli som i år, då det är en F-1-2. F-barnen har flera aktiviteter på egen hand, men är i större utsträckning än tidigare med ettor och tvåor.

    Spontant känns det som att föräldrarna har lättare att ta till sig ålderhomogena grupper, det känns mindre splittrat. Men lärarna verkar tycka att det är mycket bättre som de har nu.
    Och barnen... Tja, för dem är det nog helt andra saker som är viktiga!

    Känslan jag har är att det blir mer tid med "för svår" kunskap för f-klassarna. Att sitta stilla och lyssna medan tvåorna läser högt om någon undersökning de gjort är kasnke inte så roligt? Samtidigt ges ju mycket större utrymme för de barn som ligger långt fram att utvecklas. OCh även de barn som inte är så intresserade kan få ut något av det, nämligen att se obetydligt äldre barn som kan läsa.

    SLutsatsen är dock att jag tror att pedagogernas intresse och engagemang väger betydligt tyngre än rent organisatoriska frågor. Kan du göra studiebesök på skolorna?
  4. 2
    Min dotter gick i en "ren" f-klass, dvs bara barn i åldern 5-6 år (födda samma år). Det funkade bra och de hade ettor och tvåor i klassrummen bredvid och hade vissa aktiviteter gemensamma med dem. Även i matsalen satt de blandade vid matborden.

    I höst när min son börjar i f-klass kommer det nog bli som i år, då det är en F-1-2. F-barnen har flera aktiviteter på egen hand, men är i större utsträckning än tidigare med ettor och tvåor.

    Spontant känns det som att föräldrarna har lättare att ta till sig ålderhomogena grupper, det känns mindre splittrat. Men lärarna verkar tycka att det är mycket bättre som de har nu.
    Och barnen... Tja, för dem är det nog helt andra saker som är viktiga!

    Känslan jag har är att det blir mer tid med "för svår" kunskap för f-klassarna. Att sitta stilla och lyssna medan tvåorna läser högt om någon undersökning de gjort är kasnke inte så roligt? Samtidigt ges ju mycket större utrymme för de barn som ligger långt fram att utvecklas. OCh även de barn som inte är så intresserade kan få ut något av det, nämligen att se obetydligt äldre barn som kan läsa.

    SLutsatsen är dock att jag tror att pedagogernas intresse och engagemang väger betydligt tyngre än rent organisatoriska frågor. Kan du göra studiebesök på skolorna?
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3
    Min 02 har gått i renodlad klass tills nu i årsskiftet då vi flyttade. Nu går hon i en F-3. Jag var skeptisk men lärarna gillar det och det verkar funka bra. Vi fundrar nu på om 04 ska gå i samma klass tom...
  6. 3
    Min 02 har gått i renodlad klass tills nu i årsskiftet då vi flyttade. Nu går hon i en F-3. Jag var skeptisk men lärarna gillar det och det verkar funka bra. Vi fundrar nu på om 04 ska gå i samma klass tom...
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Vi får gå på studiebesök på skolorna, men det är kvällstid, så man får ju ingen insyn så. Men förhoppningsvis besvaras väl en del frågor då. Har hört mycket positivt om blandat, och det lutar åt den skolan som har det.
  8. 4
    Vi får gå på studiebesök på skolorna, men det är kvällstid, så man får ju ingen insyn så. Men förhoppningsvis besvaras väl en del frågor då. Har hört mycket positivt om blandat, och det lutar åt den skolan som har det.
  9. Medlem sedan
    Jul 2001
    #5

    Här är det bara både och

    på den ort där vi bor. 6-7-åringar går tillsammans i två klasser, sedan blir de en egen åldershomogen klass i åk 2.

    Vårt äldsta barn går i tvåan nu och de fördelar jag kan se är att han känner barnen i både klassen över och klassen under, så kompisnätverket på skolgården och på fritiden är större.

    Under de två åren i F-1:an har de en lärare och en förskollärare på ca 20 barn och gruppen med 6-åringar och 7-åringar gör saker både separat och tillsammans. De har projekt tillsammans, men räknar t.ex. åtskilda. 6-åringarna har förstås en massa fri lek.

    Personligen tycker jag mycket om det här upplägget, spannet på 6-7-åringarnas mognad är ju ganska stor, när de kommer upp i åk 2 är de "jämnare".
    Kristina med 3♥
  10. 5
    Här är det bara både och på den ort där vi bor. 6-7-åringar går tillsammans i två klasser, sedan blir de en egen åldershomogen klass i åk 2.

    Vårt äldsta barn går i tvåan nu och de fördelar jag kan se är att han känner barnen i både klassen över och klassen under, så kompisnätverket på skolgården och på fritiden är större.

    Under de två åren i F-1:an har de en lärare och en förskollärare på ca 20 barn och gruppen med 6-åringar och 7-åringar gör saker både separat och tillsammans. De har projekt tillsammans, men räknar t.ex. åtskilda. 6-åringarna har förstås en massa fri lek.

    Personligen tycker jag mycket om det här upplägget, spannet på 6-7-åringarnas mognad är ju ganska stor, när de kommer upp i åk 2 är de "jämnare".

Liknande trådar

  1. Gå om förskoleklass eller inte? Långt
    By wondergirl in forum Skolbarn
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 16:05
  2. Förskoleklass - åldersblandade lr inte?
    By shehulk in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 17:15
  3. Förskoleklass
    By Efemeris in forum _03 Vårbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 09:23
  4. Förskoleklass...
    By Aquafemina in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 16:57
  5. nån som vet? ang förskoleklass
    By -AT- in forum Småbarn
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 20:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar