VAd är det som gäller egentligen?
Utvecklingshämning
  1. Anonym
    #1

    VAd är det som gäller egentligen?

    Om skolläkaren och lärarna anser att ett barn behöver särskola,men föräldrarna vägrar då de inte tycker barnet är "sjukt" nog,vad gäller då? Kan man "tvinga" skolan att sätta in tex en assistent som hjälper till där det behövs,tex under matten som är en akilleshäl för mitt barn,och som kan se till att läxorna kommer med hem och att de plockas upp igen i skolan.
    Eller är det så att man bara får svälja och ta emot o sätta barnet i särskola??
  2. 1
    VAd är det som gäller egentligen? Om skolläkaren och lärarna anser att ett barn behöver särskola,men föräldrarna vägrar då de inte tycker barnet är "sjukt" nog,vad gäller då? Kan man "tvinga" skolan att sätta in tex en assistent som hjälper till där det behövs,tex under matten som är en akilleshäl för mitt barn,och som kan se till att läxorna kommer med hem och att de plockas upp igen i skolan.
    Eller är det så att man bara får svälja och ta emot o sätta barnet i särskola??
  3. Labolinas mamma
    #2
    Hej!
    Det är alltid föräldrarna som bestämmer om barnet ska skrivas in i särskolan eller ej, däremot kan lärarna i särskolan bestämma om barnet ska återgå till "vanlig" klass. I ert fall känns det ju som att ni är tveksamma, reagerade på din beskrivning att barnet inte är "sjukt"nog. Man är inte sjuk för att man behöver gå i särskola utan man har behov av stöd och en annan skolform. Ni kanske skulle få lite mer tis med ert barns lärare och gå igenom vad det är ert barn behöver hjälp med. Har ert barn någon diagnos?
    Skolan är skyldig att ge alla barn anpassad undervisning men mycket handlar om ekonomi och hur mycket man står på sig som förälder.
    Som ett litet ord på vägen skulle jag vilja ge er att särskola för många barn är en toppenskola, men det är NI som avgör. Det viktigaste är ju att ni stöttar ert barn i de svårigheter det har och inte ser det som sjukt.
    Lycka till!
  4. 2
    Hej!
    Det är alltid föräldrarna som bestämmer om barnet ska skrivas in i särskolan eller ej, däremot kan lärarna i särskolan bestämma om barnet ska återgå till "vanlig" klass. I ert fall känns det ju som att ni är tveksamma, reagerade på din beskrivning att barnet inte är "sjukt"nog. Man är inte sjuk för att man behöver gå i särskola utan man har behov av stöd och en annan skolform. Ni kanske skulle få lite mer tis med ert barns lärare och gå igenom vad det är ert barn behöver hjälp med. Har ert barn någon diagnos?
    Skolan är skyldig att ge alla barn anpassad undervisning men mycket handlar om ekonomi och hur mycket man står på sig som förälder.
    Som ett litet ord på vägen skulle jag vilja ge er att särskola för många barn är en toppenskola, men det är NI som avgör. Det viktigaste är ju att ni stöttar ert barn i de svårigheter det har och inte ser det som sjukt.
    Lycka till!
  5. Anonym
    #3
    Hej
    Jag skrev "sjuk" för att benämna allvaret..eller hur jag ska säga,klart de inte är sjuka..men kom inte på ngt bättre sätt att uttrycka mig..kanske var dumt..Hoppas du förstår hur jag menar ändå.
    Liksom att han behöver stöd i vissa ämnen men är särskolan rätt då? Han har ingen diagnos, men ligge i gränslandet,dock hade han o en annan kille i klassen bäst på ett so-prov igår.
    Det är liksom matten som är svår o att komma ihåg läxor osv..
    Tack för ditt svar!
  6. 3
    Hej
    Jag skrev "sjuk" för att benämna allvaret..eller hur jag ska säga,klart de inte är sjuka..men kom inte på ngt bättre sätt att uttrycka mig..kanske var dumt..Hoppas du förstår hur jag menar ändå.
    Liksom att han behöver stöd i vissa ämnen men är särskolan rätt då? Han har ingen diagnos, men ligge i gränslandet,dock hade han o en annan kille i klassen bäst på ett so-prov igår.
    Det är liksom matten som är svår o att komma ihåg läxor osv..
    Tack för ditt svar!
  7. Anonym
    #4
    Hej!

    Förstår ditt dilemma. Har själv varit där. Valde dock till sist särskolan p.g.a påtryck från skolan att de inte kunde sätta in stöd i skolan. OBS skolan får aldrig säga att det inte finns pengar att hjälpa barnen, det är skolans uppgift att se till att barnen når målen!!!

    OBS!!!! Ditt barn får inte gå i särkolan utan diagnos
    utvecklingsstörning eller autism!!!

    Hoppas allt ordnar sig för er! Förstår hur ni mår just nu jag dippar själv fortfarande ibland ....

    KRAM!
  8. 4
    Hej!

    Förstår ditt dilemma. Har själv varit där. Valde dock till sist särskolan p.g.a påtryck från skolan att de inte kunde sätta in stöd i skolan. OBS skolan får aldrig säga att det inte finns pengar att hjälpa barnen, det är skolans uppgift att se till att barnen når målen!!!

    OBS!!!! Ditt barn får inte gå i särkolan utan diagnos
    utvecklingsstörning eller autism!!!

    Hoppas allt ordnar sig för er! Förstår hur ni mår just nu jag dippar själv fortfarande ibland ....

    KRAM!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    jag tycker så här

    det är viktigt att ditt barn är ordentligt utredd innan man tar beslutet om särskola. Problemet är att det är ganska hårda "intagningskrav" till gymnasiesärskola där jag för övrigt själv arbetar. Vi har elever som snubblar på målsnöret efter ett antal år i grundsärskola och får ta sig igenom IV eller rätt in på nationella program.

    Annars rekommenderar jag varmt särskolan iallafall på gymnasienivå. Jag har elever som läser in en del nationella betyg. Vi skräddarsyr så gott vi kan för alla våra elever för att det ska passa rätt och för att framtiden ska bli så ljus som möjligt.

    Till hösten börjar min egen dotter första klass på särskola så jag sitter på två stolar i den här frågan.

    Cajza
  10. 5
    jag tycker så här det är viktigt att ditt barn är ordentligt utredd innan man tar beslutet om särskola. Problemet är att det är ganska hårda "intagningskrav" till gymnasiesärskola där jag för övrigt själv arbetar. Vi har elever som snubblar på målsnöret efter ett antal år i grundsärskola och får ta sig igenom IV eller rätt in på nationella program.

    Annars rekommenderar jag varmt särskolan iallafall på gymnasienivå. Jag har elever som läser in en del nationella betyg. Vi skräddarsyr så gott vi kan för alla våra elever för att det ska passa rätt och för att framtiden ska bli så ljus som möjligt.

    Till hösten börjar min egen dotter första klass på särskola så jag sitter på två stolar i den här frågan.

    Cajza
  11. Anonym
    #6

    Nä så är det inte!

    Barn med dignos utvecklingsstörning kommer alltid in på

    gymnasiesärskola, de kommer in UTAN betyg och ska INTE gå IV för

    att ha chans till gymnasiet!!!

    Eller vad jobbar du i för konstig skola, har väl aldrig hört på maken!

    Dessa barn har RÄTTIGHET att gå gymnasiet och det gör de utan betyg, för

    betyg får man inte när man går grundsär, OM man inte begär det själv!!

    Du måste ha skrivit fel, eller uppfattar kanske jag fel...

    Hoppas du hör av dig igen, för jag hoppas verkligen att du har fel och att

    inte reglerna blivit ändrade, för då kan jag sätta barnet tillbaks i grundskolan

    igen på en gång om ALLA barn helt plötsligt har samma regler för gymnasiet..



    det är viktigt att ditt barn är ordentligt utredd innan man tar beslutet om särskola. Problemet är att det är ganska hårda "intagningskrav" till gymnasiesärskola där jag för övrigt själv arbetar. Vi har elever som snubblar på målsnöret efter ett antal år i grundsärskola och får ta sig igenom IV eller rätt in på nationella program.

    Annars rekommenderar jag varmt särskolan iallafall på gymnasienivå. Jag har elever som läser in en del nationella betyg. Vi skräddarsyr så gott vi kan för alla våra elever för att det ska passa rätt och för att framtiden ska bli så ljus som möjligt.

    Till hösten börjar min egen dotter första klass på särskola så jag sitter på två stolar i den här frågan.

    Cajza
  12. 6
    Nä så är det inte! Barn med dignos utvecklingsstörning kommer alltid in på

    gymnasiesärskola, de kommer in UTAN betyg och ska INTE gå IV för

    att ha chans till gymnasiet!!!

    Eller vad jobbar du i för konstig skola, har väl aldrig hört på maken!

    Dessa barn har RÄTTIGHET att gå gymnasiet och det gör de utan betyg, för

    betyg får man inte när man går grundsär, OM man inte begär det själv!!

    Du måste ha skrivit fel, eller uppfattar kanske jag fel...

    Hoppas du hör av dig igen, för jag hoppas verkligen att du har fel och att

    inte reglerna blivit ändrade, för då kan jag sätta barnet tillbaks i grundskolan

    igen på en gång om ALLA barn helt plötsligt har samma regler för gymnasiet..



    det är viktigt att ditt barn är ordentligt utredd innan man tar beslutet om särskola. Problemet är att det är ganska hårda "intagningskrav" till gymnasiesärskola där jag för övrigt själv arbetar. Vi har elever som snubblar på målsnöret efter ett antal år i grundsärskola och får ta sig igenom IV eller rätt in på nationella program.

    Annars rekommenderar jag varmt särskolan iallafall på gymnasienivå. Jag har elever som läser in en del nationella betyg. Vi skräddarsyr så gott vi kan för alla våra elever för att det ska passa rätt och för att framtiden ska bli så ljus som möjligt.

    Till hösten börjar min egen dotter första klass på särskola så jag sitter på två stolar i den här frågan.

    Cajza
  13. Medlem sedan
    Feb 2010
    #7
    Ett klargörande:

    Ni väljer inte skolform - ni väljer kursplan. Grundsärskolan har mål som är mindre vidsträckta än grundskolans.

    Formen skall anpassas efter behoven. Det är möjligt att följa särskolans läroplan men följa undervisningen (eller delar av) i en vanlig klass. Man kan också följa grundskolans läroplan men fysiskt befinna sig i de lokaler som kommunen har vikt åt särskoleundervisningen, just för att man anser att eleven kan nå målen för grundskolan, om den får en viss form av (individuellt bedömt) stöd.

    Att följa särskolans läroplan är en Rättighet som tillkommer vissa personer som av olika fysiska anledningar inte kommer ha möjlighet att klara av grundskolan.
  14. 7
    Ett klargörande:

    Ni väljer inte skolform - ni väljer kursplan. Grundsärskolan har mål som är mindre vidsträckta än grundskolans.

    Formen skall anpassas efter behoven. Det är möjligt att följa särskolans läroplan men följa undervisningen (eller delar av) i en vanlig klass. Man kan också följa grundskolans läroplan men fysiskt befinna sig i de lokaler som kommunen har vikt åt särskoleundervisningen, just för att man anser att eleven kan nå målen för grundskolan, om den får en viss form av (individuellt bedömt) stöd.

    Att följa särskolans läroplan är en Rättighet som tillkommer vissa personer som av olika fysiska anledningar inte kommer ha möjlighet att klara av grundskolan.
  15. Medlem sedan
    Mar 2007
    #8
    Jag måste bara kommentera lite. Det har tyvärr hänt att barn skrivs in i särskolan utan att barnen har rättighet dvs barnet har ingen utvecklingsstörning eller autism. När det sedan är dags att börja gymnasiet "upptäcks" detta och barnet saknar rättighet för gymnasiesärskola. Det som återstår då är IV eller nationellt program. Därför är det viktigt att barnets utredning är grundligt gjord så att det inte sker. Att bara inte nå upp till målen räcker inte för en särskoleinskrivning.

    Linda
  16. 8
    Jag måste bara kommentera lite. Det har tyvärr hänt att barn skrivs in i särskolan utan att barnen har rättighet dvs barnet har ingen utvecklingsstörning eller autism. När det sedan är dags att börja gymnasiet "upptäcks" detta och barnet saknar rättighet för gymnasiesärskola. Det som återstår då är IV eller nationellt program. Därför är det viktigt att barnets utredning är grundligt gjord så att det inte sker. Att bara inte nå upp till målen räcker inte för en särskoleinskrivning.

    Linda

Liknande trådar

  1. Vad gäller egentligen?
    By Millapigan in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 15:27
  2. Vad gäller egentligen?
    By MaryT* in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 20:26
  3. Vad gäller EGENTLIGEN
    By småbarnsmamma in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 17:07
  4. Vad gäller EGENTLIGEN
    By SMÅBARNSMAMMA in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 16:27
  5. Vad gäller egentligen
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 18:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar