Pottbekymmer...
_0702 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Pottbekymmer...

    Zacharias är numera helt torr, även på natten, men han får ha blöja om han vill. MEN på dagis har det strulat. Han har struntat i att gå på toa/potta, han har kissat och bajsat på sig och inte ens sagt till fröknarna, tills de tröttnade (förståeligt) och sa att nu får han ha blöja på dagis. Så hela förra veckan har jag peppat honom att "visa fröknarna att han visst kan". Och det har funkat, så idag var första dagen utan blöja på dagis igen. Och då hände en olycka då han satt vid bordet och sa att han var kissnödig och sen kissade i byxorna. Då satte de på honom blöja igen.

    Nu till min fråga: tror ni att han kan gå tillbaks till att kissa på sig hemma också om han har blöja på dagis? Eller tror ni att det inte spelar nån roll? Jag vet inte längre vad jag ska tycka själv, så jag behöver lite hjälp....
    Mamma till M född 040823, Z född 070214 och L född 090831.
  2. 1
    Pottbekymmer... Zacharias är numera helt torr, även på natten, men han får ha blöja om han vill. MEN på dagis har det strulat. Han har struntat i att gå på toa/potta, han har kissat och bajsat på sig och inte ens sagt till fröknarna, tills de tröttnade (förståeligt) och sa att nu får han ha blöja på dagis. Så hela förra veckan har jag peppat honom att "visa fröknarna att han visst kan". Och det har funkat, så idag var första dagen utan blöja på dagis igen. Och då hände en olycka då han satt vid bordet och sa att han var kissnödig och sen kissade i byxorna. Då satte de på honom blöja igen.

    Nu till min fråga: tror ni att han kan gå tillbaks till att kissa på sig hemma också om han har blöja på dagis? Eller tror ni att det inte spelar nån roll? Jag vet inte längre vad jag ska tycka själv, så jag behöver lite hjälp....
  3. Medlem sedan
    Oct 2004
    #2
    min åsikt är att han skall gå utan blöja även på dagis.
    Personalen få hjälpa honom att komma ihåg, påminna och fråga flera gånger om han behöver gå på toaletten.
    Det är en del i deras jobb.
    klart att det händer olyckor, barnen glömmer, hinner inte och kan bli så uppspelta att det sker en olycka.
    Då måste man ju vara konsekvent bara, byt kläder, tvätta och börja om med frågandet.

    Om han är torr hemma så kan han vara det där oxå.
    Ha med många ombyten bara...
    Vi har/har haft samma problem men jag sa ifrån, annar blir han ju aldrig torr på dagis om de sätter på honom blöja så fort det är en olycka.
    Kan förstå om de vill ha en vid utgång för hans skull, kan vara svårt med alla kläderna att hinna
  4. 2
    min åsikt är att han skall gå utan blöja även på dagis.
    Personalen få hjälpa honom att komma ihåg, påminna och fråga flera gånger om han behöver gå på toaletten.
    Det är en del i deras jobb.
    klart att det händer olyckor, barnen glömmer, hinner inte och kan bli så uppspelta att det sker en olycka.
    Då måste man ju vara konsekvent bara, byt kläder, tvätta och börja om med frågandet.

    Om han är torr hemma så kan han vara det där oxå.
    Ha med många ombyten bara...
    Vi har/har haft samma problem men jag sa ifrån, annar blir han ju aldrig torr på dagis om de sätter på honom blöja så fort det är en olycka.
    Kan förstå om de vill ha en vid utgång för hans skull, kan vara svårt med alla kläderna att hinna
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Tuwa lämnas på gården på morgonen då alla barnen är ute och då får hon ha blöja på sig för precis som Susanna säger så blir det nästintill omöjligt för henne att hinna på toaletten med alla kläder just nu.

    Vi har sista två veckorna däremot fått be personalen sätta på Tuwa blöja eftersom hon haft problem med trög mage/förstoppning och det har varit lättare för henne att känna tryggheten med blöjan när hon ska bajsa.

    Nu verkar vi har kommit förbi det värsta så fr.o.m. nästa vecka kommer vi be personalen att strunta i blöjan igen. Annars har hon bara blöja på nätterna numera men även den har det varit mindre kiss i på sistone så jag tror att hon till våren kan ta bort även den

    När det gäller Z..säger jag även där som Susanna...det är personalens jobb att stödja och uppmuntra honom men om han själv vill ha blöja under en period så tycker jag han ska få ha det. Vill han däremot inte ha blöjan ska de definitivt aldrig tvinga på honom den utan istället hjälpa honom att ta sig till toaletten i tid. Kan han vara torr hemma så kan han vara torr på dagis och då är frågan vad som är problemet på dagis?

    Hoppas det blir bättre snart!
  6. 3
    Tuwa lämnas på gården på morgonen då alla barnen är ute och då får hon ha blöja på sig för precis som Susanna säger så blir det nästintill omöjligt för henne att hinna på toaletten med alla kläder just nu.

    Vi har sista två veckorna däremot fått be personalen sätta på Tuwa blöja eftersom hon haft problem med trög mage/förstoppning och det har varit lättare för henne att känna tryggheten med blöjan när hon ska bajsa.

    Nu verkar vi har kommit förbi det värsta så fr.o.m. nästa vecka kommer vi be personalen att strunta i blöjan igen. Annars har hon bara blöja på nätterna numera men även den har det varit mindre kiss i på sistone så jag tror att hon till våren kan ta bort även den

    När det gäller Z..säger jag även där som Susanna...det är personalens jobb att stödja och uppmuntra honom men om han själv vill ha blöja under en period så tycker jag han ska få ha det. Vill han däremot inte ha blöjan ska de definitivt aldrig tvinga på honom den utan istället hjälpa honom att ta sig till toaletten i tid. Kan han vara torr hemma så kan han vara torr på dagis och då är frågan vad som är problemet på dagis?

    Hoppas det blir bättre snart!

Liknande trådar

  1. Pottbekymmer
    By Gullan m Axel -03, bf 4/8 in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 05:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar