Fler som inte pratar?
_0809 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Fler som inte pratar?

    Det är inte mycket till aktivitet här, men tar en chansing att någon är inne och läser ibland.

    Min flicka säger i stort sett ingenting mer än pappa, så fort det kommer någon så säger hon pappa, ibland slinker det ur henne mamma men de gångerna är betydligt mer lätträknade. Hon har däremot väldigt stor ordförståelse när pratar med henne, hon kan i stort sett peka på allt man frågar henne om och gå hämta de saker som man frågar om, men när kommer talet egentligen?

    Är inte orolig men klart man börjar undra när de ska komma, kanske finns de fler som har barn som inte är så "pratiga" ännu.
    Hon har mycker ljud för sig men inga ord direkt...
  2. 1
    Fler som inte pratar? Det är inte mycket till aktivitet här, men tar en chansing att någon är inne och läser ibland.

    Min flicka säger i stort sett ingenting mer än pappa, så fort det kommer någon så säger hon pappa, ibland slinker det ur henne mamma men de gångerna är betydligt mer lätträknade. Hon har däremot väldigt stor ordförståelse när pratar med henne, hon kan i stort sett peka på allt man frågar henne om och gå hämta de saker som man frågar om, men när kommer talet egentligen?

    Är inte orolig men klart man börjar undra när de ska komma, kanske finns de fler som har barn som inte är så "pratiga" ännu.
    Hon har mycker ljud för sig men inga ord direkt...
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    Hej hej.
    Det är nog ingen fara med flickan din. Min pojk pratar inte så mycket heller. Han kan säga Kaka, Pappa, Mamma och Gurka i stort sett. Pappa och Kaka används mest. Mamma och Gurka kommer någon enstaka gång... Men han är otroligt duktig på att visa vad han vill. Han pratar med kroppen. Visar med gester och pekar. Jag kan tänka mig att din är lika dan? Man förstår vad hon vill fast hon inte säger det? Talet kommer när de är redo för det. =)
  4. 2
    Hej hej.
    Det är nog ingen fara med flickan din. Min pojk pratar inte så mycket heller. Han kan säga Kaka, Pappa, Mamma och Gurka i stort sett. Pappa och Kaka används mest. Mamma och Gurka kommer någon enstaka gång... Men han är otroligt duktig på att visa vad han vill. Han pratar med kroppen. Visar med gester och pekar. Jag kan tänka mig att din är lika dan? Man förstår vad hon vill fast hon inte säger det? Talet kommer när de är redo för det. =)
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Tack för ditt svar. Javisst förstår jag henne även om hon inte pratar. Hon "talar" väldigt tydligt med kroppen istället.

    Skönt att ändå höra att det är fler som inte pratar så mycket ännu, för just nu känns det som att "alla" andra i samma ålder e små pratkvarnar.

    ha de bra!
  6. 3
    Tack för ditt svar. Javisst förstår jag henne även om hon inte pratar. Hon "talar" väldigt tydligt med kroppen istället.

    Skönt att ändå höra att det är fler som inte pratar så mycket ännu, för just nu känns det som att "alla" andra i samma ålder e små pratkvarnar.

    ha de bra!
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    Jag vet precis hur du känner. Våran granne är fyra månader äldre än min Hugo, och hon bildar redan meningar. Då känns det tråkigt att min bara säger enstaka ord. Men våra små pratar ju mer med kroppen som sagt. Grannflickan har inget kroppsspråk alls.

    Så länge de gör sig förstådda så går det åt rätt håll =)
  8. 4
    Jag vet precis hur du känner. Våran granne är fyra månader äldre än min Hugo, och hon bildar redan meningar. Då känns det tråkigt att min bara säger enstaka ord. Men våra små pratar ju mer med kroppen som sagt. Grannflickan har inget kroppsspråk alls.

    Så länge de gör sig förstådda så går det åt rätt håll =)
  9. Medlem sedan
    Nov 1998
    #5

    Så olika

    det med talet, du ska se att det kommer igång. Min stora son, fyller 3 år på söndag, han började prata ganska tidigt. Hans kusin är precis 1 vecka yngre, flicka, och mamman hade läst väldigt många böcker. Så jag trodde helt klart att hon skulle vara supertidigt med pratet. Men det var hon inte, hon pratade ganska långt senare än min son, han tog efter storasyster mycket.

    Nu med Anton, han är drygt 1 år och 4 månader, så är jag väldigt impad faktiskt. Han pratar mycket och kan många ord, ibland blir det 2 ord i samma mening. Han säger efter om vi frågar: kan du säga......
    Sedan idag skrattade jag lite åt honom när han vaknade. För jag började sjunga idol vinnar låter, och då fyller han i "Higher higher" Ja inte helt rent men jag förstod ju direkt vad det var
    Elin med E,H&A
  10. 5
    Så olika det med talet, du ska se att det kommer igång. Min stora son, fyller 3 år på söndag, han började prata ganska tidigt. Hans kusin är precis 1 vecka yngre, flicka, och mamman hade läst väldigt många böcker. Så jag trodde helt klart att hon skulle vara supertidigt med pratet. Men det var hon inte, hon pratade ganska långt senare än min son, han tog efter storasyster mycket.

    Nu med Anton, han är drygt 1 år och 4 månader, så är jag väldigt impad faktiskt. Han pratar mycket och kan många ord, ibland blir det 2 ord i samma mening. Han säger efter om vi frågar: kan du säga......
    Sedan idag skrattade jag lite åt honom när han vaknade. För jag började sjunga idol vinnar låter, och då fyller han i "Higher higher" Ja inte helt rent men jag förstod ju direkt vad det var
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Inte är det många ord som kommer. Mamma, pappa, bil, traktor och vovve. Typ.

    Lite smått nedrigt känns det att jag som anser att det inte är nån skillnad på pojke och flicka får en son som lär sig att säga bil och traktor först av allt
  12. 6
    Inte är det många ord som kommer. Mamma, pappa, bil, traktor och vovve. Typ.

    Lite smått nedrigt känns det att jag som anser att det inte är nån skillnad på pojke och flicka får en son som lär sig att säga bil och traktor först av allt

Liknande trådar

  1. Är det fler som inte pratar
    By malcom in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 03:41
  2. Är det fler som inte pratar
    By malcom in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 19:04
  3. Fler som inte pratar?
    By Basio in forum _0412 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 07:59
  4. Är det fler som inte pratar?
    By undrar lite in forum _0406 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 09:09
  5. Fler som inte pratar?
    By *Lottiz* in forum _0406 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 09:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar