PRAO
_95 Alla barn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    PRAO

    Just nu är sonen inne på sin andra prao-vecka. Han är på utvecklingsavdelningen på Ericsson och är mycket nöjd med det. Höll på att bli ICA, eller Konsum, eftersom man skulle skaffa prao-plats själv och vi först inte kunde komma på var vi skulle fråga annars (han gick runt själv till affärerna och frågade). Hur är det hos er? Har man prao (det kanske alla har?) och får man fixa platserna själv? Kände att jag inte var riktigt beredd. När vi gick i skolan var det skolan som fixade, men numera är det ju mycket mer eget ansvar känner jag.
    Absolut inget fel om det hade blivit en butik, det är en bra erfarenhet tycker jag (de flesta verkar förövrigt hamna i butiker), men det var kul att han fick testa lite åt det hållet, som han funderar att söka vidare åt.

    Undrar som sagt mest hur det fungerar på andra ställen (och så ville jag göra att inlägg så att inte sidan dör helt )
  2. 1
    PRAO Just nu är sonen inne på sin andra prao-vecka. Han är på utvecklingsavdelningen på Ericsson och är mycket nöjd med det. Höll på att bli ICA, eller Konsum, eftersom man skulle skaffa prao-plats själv och vi först inte kunde komma på var vi skulle fråga annars (han gick runt själv till affärerna och frågade). Hur är det hos er? Har man prao (det kanske alla har?) och får man fixa platserna själv? Kände att jag inte var riktigt beredd. När vi gick i skolan var det skolan som fixade, men numera är det ju mycket mer eget ansvar känner jag.
    Absolut inget fel om det hade blivit en butik, det är en bra erfarenhet tycker jag (de flesta verkar förövrigt hamna i butiker), men det var kul att han fick testa lite åt det hållet, som han funderar att söka vidare åt.

    Undrar som sagt mest hur det fungerar på andra ställen (och så ville jag göra att inlägg så att inte sidan dör helt )
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    På sonens skola ska de helst skaffa praoplats själv men för många av eleverna är det svårt bl a så är det ett helt gäng elever som väntar på uppehållstillstånd och inte har så stort kontaktnätoch då hjälper skolan till.
    Sonen hade tur i höstas då en av mina kompisar är transportledare på ett företag och sonens dröm är att bli lastbilschafför hon ordnade så han fick åka olika turer en vecka ,, allt från att hämta tvätt på hotellen inne i stan till att leverera däck i Långsele och dialysvätska till Åre
  4. 2
    På sonens skola ska de helst skaffa praoplats själv men för många av eleverna är det svårt bl a så är det ett helt gäng elever som väntar på uppehållstillstånd och inte har så stort kontaktnätoch då hjälper skolan till.
    Sonen hade tur i höstas då en av mina kompisar är transportledare på ett företag och sonens dröm är att bli lastbilschafför hon ordnade så han fick åka olika turer en vecka ,, allt från att hämta tvätt på hotellen inne i stan till att leverera däck i Långsele och dialysvätska till Åre
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Låter som en spännande prao-plats!

    Här är det också praoperiod, börjar på måndag. Skolan hjälpte till med några platser men de flesta fick skaffa egna.
    Min dotter var sent ute och gick till en butik och frågade.
    Hon är väl inte supernöjd men tycker att det ska bli ganska intressant ändå.
    Butiken är specialnischad och säljer danskläder (hon dansar själv), så den biten ser hon fram emot.
  6. 3
    Låter som en spännande prao-plats!

    Här är det också praoperiod, börjar på måndag. Skolan hjälpte till med några platser men de flesta fick skaffa egna.
    Min dotter var sent ute och gick till en butik och frågade.
    Hon är väl inte supernöjd men tycker att det ska bli ganska intressant ändå.
    Butiken är specialnischad och säljer danskläder (hon dansar själv), så den biten ser hon fram emot.
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    Å, men det var väl bra!

    Har hon tur får hon en fin avslutningspresent Egentligen tycker jag väl att det är en bra erfarenhet, vad man än väljer/får, men visst är det roligare och något mer givande att hamna ät det hållet man är intresserad.
  8. 4
    Å, men det var väl bra! Har hon tur får hon en fin avslutningspresent Egentligen tycker jag väl att det är en bra erfarenhet, vad man än väljer/får, men visst är det roligare och något mer givande att hamna ät det hållet man är intresserad.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    WOW!!!

    Vad kul för honom. Där kan man ju säga att han hamnade helt rätt. Som jag skrev nedan till KAJO så tycker jag ju att det är bra med erfarenheten, men att hamna så där helt rätt är ju helt klart ett snäpp upp. Bra att de hjälper till ändå. Tror de gör det här med, men vi hade ju inte riktigt de anledningarna, utan skulle nog kunna hitt NÅT i alla fall.
  10. 5
    WOW!!! Vad kul för honom. Där kan man ju säga att han hamnade helt rätt. Som jag skrev nedan till KAJO så tycker jag ju att det är bra med erfarenheten, men att hamna så där helt rätt är ju helt klart ett snäpp upp. Bra att de hjälper till ändå. Tror de gör det här med, men vi hade ju inte riktigt de anledningarna, utan skulle nog kunna hitt NÅT i alla fall.
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6
    Här i vår by har de en praovecka nu på vt i åttan och sen två veckor på ht i nian. Skolan har ett antal praoplatser de kan välja mellan, eller så kan de fixa själva. Min flicka, Julia, skulle först till Stockholm och praoa i en Hemtex-butik. Vi bor i Skåne så det hade varit ett riktigt äventyr, men det gick inte av olika skäl. Min dotter är framåt och kavat så hon ordnade en praoplats i grannkommunen i en smörgåsbutik. Det var en av tjejerna i Julias redskapsgymnastikgrupp, vars mamma som äger butiken. Julia hade pratat med henne lite och nu ringde Julia helt sonika upp mamman och frågade om det gick bra att hon praoade där... Jag behöver inte bekymra mig så mycket... hon löser det mesta själv...
  12. 6
    Här i vår by har de en praovecka nu på vt i åttan och sen två veckor på ht i nian. Skolan har ett antal praoplatser de kan välja mellan, eller så kan de fixa själva. Min flicka, Julia, skulle först till Stockholm och praoa i en Hemtex-butik. Vi bor i Skåne så det hade varit ett riktigt äventyr, men det gick inte av olika skäl. Min dotter är framåt och kavat så hon ordnade en praoplats i grannkommunen i en smörgåsbutik. Det var en av tjejerna i Julias redskapsgymnastikgrupp, vars mamma som äger butiken. Julia hade pratat med henne lite och nu ringde Julia helt sonika upp mamman och frågade om det gick bra att hon praoade där... Jag behöver inte bekymra mig så mycket... hon löser det mesta själv...
  13. Medlem sedan
    Feb 2004
    #7
    Sonen går ju i en specialklass och har inte haft prao än då det är viktigare för honom att jobba på betygen.Kommer nog att få ha den här terminen eller i 9 an.Dom får fixa själva men om dom inte hittar så hjälper skolan till.
  14. 7
    Sonen går ju i en specialklass och har inte haft prao än då det är viktigare för honom att jobba på betygen.Kommer nog att få ha den här terminen eller i 9 an.Dom får fixa själva men om dom inte hittar så hjälper skolan till.
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8

    Skönt!

    Det är skönt när man känner att de klarar sig själva, men vad bra att det hade några de erbjöd ändå.
  16. 8
    Skönt! Det är skönt när man känner att de klarar sig själva, men vad bra att det hade några de erbjöd ändå.
  17. Medlem sedan
    May 2001
    #9

    Det verkar som

    att det ändå är lika på de flesta ställen. Att de får fixa själva, me att det finns att erbjuda.
  18. 9
    Det verkar som att det ändå är lika på de flesta ställen. Att de får fixa själva, me att det finns att erbjuda.
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10

    Här är de

    som så att de finns lista att fylla i önskemål på, men vill man fixa själv får man ju de också.
  20. 10
    Här är de som så att de finns lista att fylla i önskemål på, men vill man fixa själv får man ju de också.

Liknande trådar

  1. PRAO
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 16:08
  2. PRAO
    By EvaKar in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 10:12
  3. Prao.
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 14:40
  4. PRAO
    By Nyponrosen in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 19:47
  5. PRAO
    By lavendelflickan in forum Tonåringar
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 17:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar