suck
_0607 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2008
    #1

    suck

    det trotsas fortfarande efter nästan 2 år.. jag orkar inte snart. har blivit en opedagogisk skrikande morsa.. känner att ingen förstår mig heller. TA MIG PÅ ALLVAR.. finns det någon som är lika uppgiven. jag vet ju att det inte blir bättre av att jag oxå beter mig illa... det har blivit en ond cirkel.
  2. 1
    suck det trotsas fortfarande efter nästan 2 år.. jag orkar inte snart. har blivit en opedagogisk skrikande morsa.. känner att ingen förstår mig heller. TA MIG PÅ ALLVAR.. finns det någon som är lika uppgiven. jag vet ju att det inte blir bättre av att jag oxå beter mig illa... det har blivit en ond cirkel.
  3. Anonym
    #2
    Du behöver nog lite avlastning. Jag vet att det är lätt att komma in i en ond cirkel. Har du en partner eller annan person som kan ta hand om barnet några eftermiddagar eller så, så du kan få komma iväg och ta det lite lugnt?

    Kanske behöver du lite stöd i en grupp med andra föräldrar om hur man ändrar sin kommunikation så det blir mindre konflikter? Fråga på BVC.

    Jag har själv varit i liknande situation när jag var trött, utarbetad och gravid
  4. 2
    Du behöver nog lite avlastning. Jag vet att det är lätt att komma in i en ond cirkel. Har du en partner eller annan person som kan ta hand om barnet några eftermiddagar eller så, så du kan få komma iväg och ta det lite lugnt?

    Kanske behöver du lite stöd i en grupp med andra föräldrar om hur man ändrar sin kommunikation så det blir mindre konflikter? Fråga på BVC.

    Jag har själv varit i liknande situation när jag var trött, utarbetad och gravid
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Inte roligt

    Håller med dig om att det lätt går överstyr och till slut skriker man själv lika mycket som barnet... Det enda som jag tycker har funkat är något som kräver ganska mycket viljestyrka av en som förälder (iaf var det så för mig). Hitta alla tillfällen du kan att ge barnet positiv uppmärksamhet. Det kan vara att tala om hur mysigt det är att få en kram, hur bra han är (eller är det en flicka ursäkta isf!) på att hoppa, att säga "tänk vad bra det går att äta nu när du lutar dig framåt" (och försöka ignorera att han stunden innan skrek och bar sig åt).

    Lättare sagt än gjort jag vet, men det hjälper faktiskt, inte minst för att man stoppar sig själv från att skrika några gånger fler.

    Jag pratar faktiskt en del om det också, vilket kanske femåringen tar åt sig mer av men jag upplever att August lyssnar också. Jag säger nåt i stil med"oj vad arga vi var på varandra förut. Och jag skrek också fast man inte ska göra det. Och så blev alla ledsna och arga på varandra. Jag ska försöka att inte skrika åt er nästa gång". Det kan vara befriande för ungarna att höra morsan vara självkritisk ibland...

    Håller förstås med om det där med avlastning också. Man behöver få vara ifråpn varandra. Nån gång när jag varit på väg att explodera har jag faktiskt gått utanför dörren i två minuter. Sagt till ungarna att jag inte försvinner (dom ser mig från fönstret) men att jag måste ut och andas en stund så jag orkar bättre.

    KRAM på dig...
  6. 3
    Inte roligt Håller med dig om att det lätt går överstyr och till slut skriker man själv lika mycket som barnet... Det enda som jag tycker har funkat är något som kräver ganska mycket viljestyrka av en som förälder (iaf var det så för mig). Hitta alla tillfällen du kan att ge barnet positiv uppmärksamhet. Det kan vara att tala om hur mysigt det är att få en kram, hur bra han är (eller är det en flicka ursäkta isf!) på att hoppa, att säga "tänk vad bra det går att äta nu när du lutar dig framåt" (och försöka ignorera att han stunden innan skrek och bar sig åt).

    Lättare sagt än gjort jag vet, men det hjälper faktiskt, inte minst för att man stoppar sig själv från att skrika några gånger fler.

    Jag pratar faktiskt en del om det också, vilket kanske femåringen tar åt sig mer av men jag upplever att August lyssnar också. Jag säger nåt i stil med"oj vad arga vi var på varandra förut. Och jag skrek också fast man inte ska göra det. Och så blev alla ledsna och arga på varandra. Jag ska försöka att inte skrika åt er nästa gång". Det kan vara befriande för ungarna att höra morsan vara självkritisk ibland...

    Håller förstås med om det där med avlastning också. Man behöver få vara ifråpn varandra. Nån gång när jag varit på väg att explodera har jag faktiskt gått utanför dörren i två minuter. Sagt till ungarna att jag inte försvinner (dom ser mig från fönstret) men att jag måste ut och andas en stund så jag orkar bättre.

    KRAM på dig...
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4

    Ett bra knep...

    ...är "handling ger konsekvens" och att välja striderna.

    Vi har kört trappan/ innan jag räknat till 3time out som båda barnen var 1,5 år (har en på 6 år och julianen).

    Vår tanke med det hela är att straffa med det tråkigaste som finns, och det är att sitta på en punkt och gör INGET i lika många minuter som du är år.

    Trappan gäller hos oss, och ingen har suttit på den på ett par månader, för bara skräckorden "om du inte gjort det innan jag räknat till 3 så får du sitta på trappan" får dem att lyda.

    Men det gäller att vara konsekvent, och att stå emot när man inför det. De kommer springa från punkten, ibland skrika/gråta/skratta, eller tramsa om vilket trappsteg h*n ska sitta på etc. Det kan ta upp till en timma innan de inser att de inte kommer undan, och att varje gång man inte lyder börjar klockan om.

    Syskon får inte gå dit, och man ska inte prata med dem när de sitter, bara säga "du sitter på trappan för att du inte tog på dig pyjamasen" när de sätts för bestraffningen.

    Efter klockan har ringt säger jag "nu fick du sitta på trappan för att du inte tog på dig pyjamasen. Kan du säga förlåt och ge mamma en puss och kram?"

    personligen skulle jag varit en riktig skrikmorsa om vi inte haft denna räddning. Det har gett mig ett par minuter att lugna ner mig, och för barrnen att lugna ner sig. Dessutom vet både de och vi vad straffet blir om man inte lyder, och man kan utfärda det var men än är.

    Ett litet tips iaf!
    Katarina m. Oliver (mars -04) och Agnes (juli -06)

    Hemsida: http://www.sundelius.net/

    "Utan tvivel är man inte klok"
  8. 4
    Ett bra knep... ...är "handling ger konsekvens" och att välja striderna.

    Vi har kört trappan/ innan jag räknat till 3time out som båda barnen var 1,5 år (har en på 6 år och julianen).

    Vår tanke med det hela är att straffa med det tråkigaste som finns, och det är att sitta på en punkt och gör INGET i lika många minuter som du är år.

    Trappan gäller hos oss, och ingen har suttit på den på ett par månader, för bara skräckorden "om du inte gjort det innan jag räknat till 3 så får du sitta på trappan" får dem att lyda.

    Men det gäller att vara konsekvent, och att stå emot när man inför det. De kommer springa från punkten, ibland skrika/gråta/skratta, eller tramsa om vilket trappsteg h*n ska sitta på etc. Det kan ta upp till en timma innan de inser att de inte kommer undan, och att varje gång man inte lyder börjar klockan om.

    Syskon får inte gå dit, och man ska inte prata med dem när de sitter, bara säga "du sitter på trappan för att du inte tog på dig pyjamasen" när de sätts för bestraffningen.

    Efter klockan har ringt säger jag "nu fick du sitta på trappan för att du inte tog på dig pyjamasen. Kan du säga förlåt och ge mamma en puss och kram?"

    personligen skulle jag varit en riktig skrikmorsa om vi inte haft denna räddning. Det har gett mig ett par minuter att lugna ner mig, och för barrnen att lugna ner sig. Dessutom vet både de och vi vad straffet blir om man inte lyder, och man kan utfärda det var men än är.

    Ett litet tips iaf!

Liknande trådar

  1. Virus, baciller, suck suck...
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 12:54
  2. Suck suck och lite mer suck...
    By Pugini in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 13:16
  3. ~suck suck o dubbelsuck~
    By Sase in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 09:04
  4. Suck! och åter Suck!
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 13:03
  5. suck och åter suck..
    By sandra_78 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 17:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar