PRAO
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2009
    #1

    PRAO

    Dottern på 16år är ute på prao, jobbar 16-22 på en krog.
    Får jobba precis lika hårt som de andra servitriserna, hon säger att det är skitmycket att göra o skitstressigt o skitjobbigt.
    Hon tar upp beställningar, serverar, plockar bort mm, springer som en liten iller.
    Nu ringde hon från toan, hade fått bära öltunnor från bilen till baren o det hade huggit till i ryggen o hon har ont.
    Eftersom hon har haft stora problem med ryggen blir jag lite orolig...
    Kollar hennes papper om praon o kollar efter info om det skulle hända nåt telenr till lärare el nåt men det finns ingenting.
    Vad skulle ni ha gjort?
  2. 1
    PRAO Dottern på 16år är ute på prao, jobbar 16-22 på en krog.
    Får jobba precis lika hårt som de andra servitriserna, hon säger att det är skitmycket att göra o skitstressigt o skitjobbigt.
    Hon tar upp beställningar, serverar, plockar bort mm, springer som en liten iller.
    Nu ringde hon från toan, hade fått bära öltunnor från bilen till baren o det hade huggit till i ryggen o hon har ont.
    Eftersom hon har haft stora problem med ryggen blir jag lite orolig...
    Kollar hennes papper om praon o kollar efter info om det skulle hända nåt telenr till lärare el nåt men det finns ingenting.
    Vad skulle ni ha gjort?
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Kontakta hennes lärare! Jag undrar om de får jobba 16 - 22? Och det låter som om hon jobbar alldeles för hårt.
  4. 2
    Kontakta hennes lärare! Jag undrar om de får jobba 16 - 22? Och det låter som om hon jobbar alldeles för hårt.
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Skulle absolut ringa läraren. Ring skolan i morgon. De slussar dig vidare.
    Har hon ont - åk och hämta henne.
    (Är det inte konstiga tider för en prao)
  6. 3
    Skulle absolut ringa läraren. Ring skolan i morgon. De slussar dig vidare.
    Har hon ont - åk och hämta henne.
    (Är det inte konstiga tider för en prao)
  7. Medlem sedan
    Mar 2009
    #4
    Ja 16-22 tis-lör fick hon tillåtelse att praoa av skolan men det verkar för hårt...
    På min tid fick jag skala lök o vika servetter haha
  8. 4
    Ja 16-22 tis-lör fick hon tillåtelse att praoa av skolan men det verkar för hårt...
    På min tid fick jag skala lök o vika servetter haha
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5

    oj på mitt jobb får så unga inte ens

    jobba till kl 21.30 det är nån lag på det säger de de får sluta senast 20.00 säger de hos oss
  10. 5
    oj på mitt jobb får så unga inte ens jobba till kl 21.30 det är nån lag på det säger de de får sluta senast 20.00 säger de hos oss
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    nickar, känner igen, trodde också 22 var förbjudet och det va 20 som va gränsen.
  12. 6
    nickar, känner igen, trodde också 22 var förbjudet och det va 20 som va gränsen.
  13. mezz
    #7
    Jag skulle låtit ungdomen stanna hemma nästa dag och ringa skolan för vidare råd. Min 17 åring har också fått speciellt tillstånd att praktisera till 22 och det var han själv som ville det eftersom det händer lite mer på kvällstid där han är och på dagarna finns inget att göra.
  14. 7
    Jag skulle låtit ungdomen stanna hemma nästa dag och ringa skolan för vidare råd. Min 17 åring har också fått speciellt tillstånd att praktisera till 22 och det var han själv som ville det eftersom det händer lite mer på kvällstid där han är och på dagarna finns inget att göra.
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8
    ring lärare omgående! tycker det låter galet fel av henne att slita så!
  16. 8
    ring lärare omgående! tycker det låter galet fel av henne att slita så!
  17. Medlem sedan
    Mar 2009
    #9
    Men har ju inget nummer till nån, får ringa skolan imorn. Antagl blir hon hemma pga ryggont. Har 2,5h kvar att jobba ikväll om hon kan...
  18. 9
    Men har ju inget nummer till nån, får ringa skolan imorn. Antagl blir hon hemma pga ryggont. Har 2,5h kvar att jobba ikväll om hon kan...
  19. Medlem sedan
    Mar 2009
    #10
    Ja hon ska ju inte börja förrän 16 så jag hinner ju få tag i skolan innan dess.
  20. 10
    Ja hon ska ju inte börja förrän 16 så jag hinner ju få tag i skolan innan dess.
  21. Medlem sedan
    Mar 2009
    #11
    Hon fick tillstånd av skolan.
  22. 11
    Hon fick tillstånd av skolan.
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    Enligt lagen får de: "För den som fullgjort sin skolplikt och fyller 16 år under kalenderåret gäller följande regler. Tiden mellan 22.00 och 6.00 eller mellan 23.00 och 7.00 ska vara arbetsfri"
  24. 12
    Enligt lagen får de: "För den som fullgjort sin skolplikt och fyller 16 år under kalenderåret gäller följande regler. Tiden mellan 22.00 och 6.00 eller mellan 23.00 och 7.00 ska vara arbetsfri"
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Aha, du menar att ringa direkt. Nej, säg åt henne att gå hem om hon har ont i ryggen och så kontaktar du skolan imorrn och berättar läget.
  26. 13
    Aha, du menar att ringa direkt. Nej, säg åt henne att gå hem om hon har ont i ryggen och så kontaktar du skolan imorrn och berättar läget.

Liknande trådar

  1. PRAO
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 16:08
  2. PRAO
    By EvaKar in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 10:12
  3. Prao.
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 14:40
  4. PRAO
    By fru_bill in forum _95 Alla barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 21:57
  5. PRAO
    By lavendelflickan in forum Tonåringar
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 17:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar