jag brukar skriva på autismsnacket och hjärtfelssnacket. Min dotter har alltså hjärtfel, aortastenos, opad två ggr under sitt första år och autism.

Hon fick autismdiagnos som 10 åring och fyller 15 i sommar. Sedan 10 års ålder har vi gått hos ortoped pga hennes rygg och idag ska vi till Skoliosenheten. Hon har en ganska lindrig skolios, däremot en ganska kraftig kyfos. 35 grader.

Ska bli skönt att höra vad de kommer fram till. Dottern har inte ont av sin rygg mer än rent utseendemässigt, det är inte roligt att vara tonåring och se ut som Quasi Modo Och dessutom vara hjärtsjuk och ha autism.

Livet är tufft. Min dotter är normalbegåvad och därmed fullt medveten om sina funktionshinder. Men ändå på en nivå där hon inte riktigt kan sätta fingret på vad hon är annorlunda med. Svårt att förklara.

Hon går i en autismklass, mestadels pga de sociala svårigheter hon har, plus att hjärtfelet i kombination med autismen gör att hon inte orkar vara i vanlig klass en hel dag. Hon har aldrig klarat av gymnastik på vanlig nivå, pga hjärtat och motoriska problem.

Annars har hon svårt att klara de mest vardagliga saker som mat, hygien mm. Hon har både ätstörning och sömnstörning sedan födseln men har aldrig behövt sondas. Hon äter men alldeles för lite och har näringsdrycker som komplement och Melatonin för sömnen som numer inte funkar optimalt....

Hur har ni det?