Tänkte berätta lite om min dotter. +Snap
Höftluxationer
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Tänkte berätta lite om min dotter. +Snap

    Min dotter har fyllt trettio nu så hon är inget barn längre
    När hon föddes upptäckte man luxationen direkt och hon fick von Rosen skena.
    Vi åtta månader gick hon och var starkare än sina kompisar.

    Vi hade kontakt med andra som hade haft samma problem och undrade som många tydligen även gör i dag varför vissa tvingas ligga i skenan hela tiden och andra inte.

    Det svar vi fick fram då var att allt berodde på hur svår luxationen var, hur utvecklade mjuk delarna var och hur skelettet såg ut. Samt hur noggrann läkaren var med information och hur mycket han/hon kunde om luxationer..........

    Att vänta med eller att låta babyn vara fri från skenan kan göra att höften hamnar fel och att den växer fel vilket i sin tur kan innebära att man tvingas att operera senare i livet.
    Höften är som formbarast under de första levnads månaderna sa man till oss.

    På den tiden fanns det även en sorts byxa i ett material som påminde om vaxduk som vissa sjukhus använde för lindriga luxationer.

    En kompis till min dotter fick sin höft gipsad vid ett års ålder och låg länge i gips och för henne blev det en hel del tränade innan problemet var borta.

    Snapping hip: fick jag veta betydde att höften hoppar ur led och tillbaka i gen.
    Antingen beroende på att skålen höft kulan ligger i är för grund eller på grund av att muskulaturen inte är tillräckligt utvecklad så att höften kan glida ur led och tillbaka utan hjälp, med ett snapp.
    Jag hade själv problem med detta då jag var extremt mager som tonåring och fram till trettio års åldern.
  2. 1
    Tänkte berätta lite om min dotter. +Snap Min dotter har fyllt trettio nu så hon är inget barn längre
    När hon föddes upptäckte man luxationen direkt och hon fick von Rosen skena.
    Vi åtta månader gick hon och var starkare än sina kompisar.

    Vi hade kontakt med andra som hade haft samma problem och undrade som många tydligen även gör i dag varför vissa tvingas ligga i skenan hela tiden och andra inte.

    Det svar vi fick fram då var att allt berodde på hur svår luxationen var, hur utvecklade mjuk delarna var och hur skelettet såg ut. Samt hur noggrann läkaren var med information och hur mycket han/hon kunde om luxationer..........

    Att vänta med eller att låta babyn vara fri från skenan kan göra att höften hamnar fel och att den växer fel vilket i sin tur kan innebära att man tvingas att operera senare i livet.
    Höften är som formbarast under de första levnads månaderna sa man till oss.

    På den tiden fanns det även en sorts byxa i ett material som påminde om vaxduk som vissa sjukhus använde för lindriga luxationer.

    En kompis till min dotter fick sin höft gipsad vid ett års ålder och låg länge i gips och för henne blev det en hel del tränade innan problemet var borta.

    Snapping hip: fick jag veta betydde att höften hoppar ur led och tillbaka i gen.
    Antingen beroende på att skålen höft kulan ligger i är för grund eller på grund av att muskulaturen inte är tillräckligt utvecklad så att höften kan glida ur led och tillbaka utan hjälp, med ett snapp.
    Jag hade själv problem med detta då jag var extremt mager som tonåring och fram till trettio års åldern.
  3. Medlem sedan
    Mar 2011
    #2
    Jag är också född med höftledsluxation och har idag en snapping hip. Intressant att läsa om andra i vuxen ålder med samma problem. Jag är inte född i Sverige och har fått den uppfattningen att det ytters sällan blir ett långvarigt problem för barn som är födda i Sverige. Jag läste sen statistik som sa att vi i Sverige är bäst på att bota bröstcancer men sämst på just höfledsluxation.

    Intressant..
  4. 2
    Jag är också född med höftledsluxation och har idag en snapping hip. Intressant att läsa om andra i vuxen ålder med samma problem. Jag är inte född i Sverige och har fått den uppfattningen att det ytters sällan blir ett långvarigt problem för barn som är födda i Sverige. Jag läste sen statistik som sa att vi i Sverige är bäst på att bota bröstcancer men sämst på just höfledsluxation.

    Intressant..

Liknande trådar

  1. Tänkte bara berätta lite om min sjukdom
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 09:20
  2. Tänkte berätta fast jag är lite hemlig!
    By Fröken Z in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 22:01
  3. Tänkte bara berätta lite hur det går...
    By sprengja in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 18:37
  4. tänkte bara berätta lite
    By Hwila & Zion:s mamma in forum _0505 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 08:13
  5. tänkte bara berätta lite
    By Hwila & Zion:s mamma in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 18:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar