Ta bort kurs på gymnasiet
Skolbarn
  1. Gymnasiemamman
    #1

    Ta bort kurs på gymnasiet

    Hej!
    Är det någon som vet hur chanserna ändras om ungdomen hoppar av matten på gymnasiet och senare läser in detta på komvux?
    Är det många som går ut gymnasiet utan fullständiga betyg?
    Har hon rätt att läsa in det i 3:an istället? Skolan visste inte.
    Vi har precis beslutat att låta våran ungdom hoppa av matten. Skolan frågade jätte noga om vi vet vad vi beslutar. Jag svarade ja fast det inte riktigt är sant. Dom försökte inte förklara utan sa bara att det blir svårare att komma in. Valet är att hon inte orkar skolan alls. Hon har alltid haft det jätte jätte jätte jobbigt med matten. Nu håller det på att bli droppen som får bägaren att rinna över.

    Tack på förhand
    Gymnasiemamman
  2. 1
    Ta bort kurs på gymnasiet Hej!
    Är det någon som vet hur chanserna ändras om ungdomen hoppar av matten på gymnasiet och senare läser in detta på komvux?
    Är det många som går ut gymnasiet utan fullständiga betyg?
    Har hon rätt att läsa in det i 3:an istället? Skolan visste inte.
    Vi har precis beslutat att låta våran ungdom hoppa av matten. Skolan frågade jätte noga om vi vet vad vi beslutar. Jag svarade ja fast det inte riktigt är sant. Dom försökte inte förklara utan sa bara att det blir svårare att komma in. Valet är att hon inte orkar skolan alls. Hon har alltid haft det jätte jätte jätte jobbigt med matten. Nu håller det på att bli droppen som får bägaren att rinna över.

    Tack på förhand
    Gymnasiemamman
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    SÅ här är det:
    OM hon läser in matten inom ramen av gymnasieskolan, alltså innan hon får sitt slutbetyg så att matten står med på slutbetyget så händer ingenting.
    Om hon inte läser matte A har hon inget fullständigt betyg och har inte tillträde till högskolan.
    Om hon kompletterar sitt betyg (alltså läser på komvux eller liknande) så hamnar hon i en annan sökgrupp.
    Grupp 1 är för de som söker på enbart gymnasiebetyg och de får 2/3 av platserna.
    1/3 får sökanden som kompletterat, sökanden med utländska betyg samt sökande med folkhögskolebtyg dela på...
  4. 2
    SÅ här är det:
    OM hon läser in matten inom ramen av gymnasieskolan, alltså innan hon får sitt slutbetyg så att matten står med på slutbetyget så händer ingenting.
    Om hon inte läser matte A har hon inget fullständigt betyg och har inte tillträde till högskolan.
    Om hon kompletterar sitt betyg (alltså läser på komvux eller liknande) så hamnar hon i en annan sökgrupp.
    Grupp 1 är för de som söker på enbart gymnasiebetyg och de får 2/3 av platserna.
    1/3 får sökanden som kompletterat, sökanden med utländska betyg samt sökande med folkhögskolebtyg dela på...
  5. Medlem sedan
    May 1998
    #3
    Du fick svar av Malin, men jag undrar om skolan ställt upp med all hjälp de ska? Just matten är jobbig för många och de flesta gymnasieskolor är väl rustade för att ta emot elever som är svaga i det ämnet. Det ska finnas resurser för det! Bra för dig som förälder att vet är också att matte A i princip bara är repetition av högstadiematten, har man godkänt i matte från nian är det inte så svårt... Det jobbiga kanske sitter mer i allmän olust än i det rent kunskapsmässiga? Motvilja mot läraren? Stökig grupp?

    Det som motiverat min dotter att stå ut med matteA är vetskapen att det är den absolut sista matten hon måste läsa, och det målet hägrar så starkt att hon absolut inte skulle vilja skjuta det på framtiden. Vi har kämpat med matten sen hon gick i fyran, med extralektioner, skippat språk till förmån för matten från åk8, privatlärare hemma osv. Hon fick med stor tvekan godkänt i nian och då bara för att hennes lärare visste vilken gymnasielinje hon skulle gå och att den bara innehåller matte A. Nu räknar hon ner antalet mattelektioner hon har kvar och vet att hon snart är befriad.... så mycket skönare än att ha det hängande över sig resten av gymnasietiden!
  6. 3
    Du fick svar av Malin, men jag undrar om skolan ställt upp med all hjälp de ska? Just matten är jobbig för många och de flesta gymnasieskolor är väl rustade för att ta emot elever som är svaga i det ämnet. Det ska finnas resurser för det! Bra för dig som förälder att vet är också att matte A i princip bara är repetition av högstadiematten, har man godkänt i matte från nian är det inte så svårt... Det jobbiga kanske sitter mer i allmän olust än i det rent kunskapsmässiga? Motvilja mot läraren? Stökig grupp?

    Det som motiverat min dotter att stå ut med matteA är vetskapen att det är den absolut sista matten hon måste läsa, och det målet hägrar så starkt att hon absolut inte skulle vilja skjuta det på framtiden. Vi har kämpat med matten sen hon gick i fyran, med extralektioner, skippat språk till förmån för matten från åk8, privatlärare hemma osv. Hon fick med stor tvekan godkänt i nian och då bara för att hennes lärare visste vilken gymnasielinje hon skulle gå och att den bara innehåller matte A. Nu räknar hon ner antalet mattelektioner hon har kvar och vet att hon snart är befriad.... så mycket skönare än att ha det hängande över sig resten av gymnasietiden!
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Du har redan fått bra svar. Jag vill tillägga att det inte alls är självklart att man får läsa upp sina betyg på Komvux längre. De har blivit betydligt mer återhållsamma med det. Risken finns alltså att hon inte får det och står utanför högskolestudier helt, åtminstone för många år framöver.

    Själv hatade jag matte och hade nog just då gärna hoppat av den undervisningen. Men istället fick jag extra hjälp av en engagerad lärare och lyfte mitt betyg rejält på en termin. Så även för oss sifferhatare är det möjligt. Be skolan om hjälp, fråga vad ni kan göra. Tycker Birgitta97 målar upp ett bra motiv också.
  8. 4
    Du har redan fått bra svar. Jag vill tillägga att det inte alls är självklart att man får läsa upp sina betyg på Komvux längre. De har blivit betydligt mer återhållsamma med det. Risken finns alltså att hon inte får det och står utanför högskolestudier helt, åtminstone för många år framöver.

    Själv hatade jag matte och hade nog just då gärna hoppat av den undervisningen. Men istället fick jag extra hjälp av en engagerad lärare och lyfte mitt betyg rejält på en termin. Så även för oss sifferhatare är det möjligt. Be skolan om hjälp, fråga vad ni kan göra. Tycker Birgitta97 målar upp ett bra motiv också.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Om man inte har fullständigt gymnasiebetyg hamnar man i prioritetsgrupp 1 till komvux, så då brukar man få plats på komvux även om de minskat på antal platser. Man får inte längre läsa upp ett godkänt betyg, men har man IG-betyg så har man rätt att läsa på komvux. De som har fullständigt gymnasieprogram men har ångrat sitt gymnasieval och vill komplettera med ytterligare kurser för att t.ex. bredda sin behörighet till högskolan kommer däremot i andra hand om det är begränsat med komvuxplatser.
  10. 5
    Om man inte har fullständigt gymnasiebetyg hamnar man i prioritetsgrupp 1 till komvux, så då brukar man få plats på komvux även om de minskat på antal platser. Man får inte längre läsa upp ett godkänt betyg, men har man IG-betyg så har man rätt att läsa på komvux. De som har fullständigt gymnasieprogram men har ångrat sitt gymnasieval och vill komplettera med ytterligare kurser för att t.ex. bredda sin behörighet till högskolan kommer däremot i andra hand om det är begränsat med komvuxplatser.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Välj inte bort kärnämnen

    Har själv suttit i den situationen,att välja bort ämnen pga skoltrötthet. Jag skulle aldrig välja bort kärnämnen.
    Sen kan/ska skolan ställa upp betydligt mer än de alltid vet och gör frivillg.Tänk helt fritt,vad skulle funka för er?Köpa läxhjälp och slippa viss tid i skolan?Tränar h*n något som kan vara betygsgrundande och slippa den skoltiden?kan praktik och enbart kärnämnen vara ett alternativ en termin?
    Be om en individuell handlingsplan,där står vem som är ansvarig för vad och när målen sa vara nåd.
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  12. 6
    Välj inte bort kärnämnen Har själv suttit i den situationen,att välja bort ämnen pga skoltrötthet. Jag skulle aldrig välja bort kärnämnen.
    Sen kan/ska skolan ställa upp betydligt mer än de alltid vet och gör frivillg.Tänk helt fritt,vad skulle funka för er?Köpa läxhjälp och slippa viss tid i skolan?Tränar h*n något som kan vara betygsgrundande och slippa den skoltiden?kan praktik och enbart kärnämnen vara ett alternativ en termin?
    Be om en individuell handlingsplan,där står vem som är ansvarig för vad och när målen sa vara nåd.
  13. Gymnasiemamman
    #7
    Hej igen och tack för alla svar.
    Oj, jag trodde inte att hon skulle hamna i en helt annan urvalsgrupp. Jag tycker att det är fel att konsekvenserna blir så stora.
    Problemet är att mattegruppen är stor och stökig och min tjej har lite svårt att koncentrera sig om det är mycket runt omkring. Hon är erbjuden en stödlektion i veckan dit alla kan komma. Fast det räcker inte i 9an la vi ner säkert 10 timmar i veckan bara på matten och hon fick g. Det är som att hon lär sig varje tal för sig 2+3=5 men 3+2 är ett helt annat tal. Om hon inte håller på med matten varje dag glömmer hon det hon har lärt sig för 2 veckor sen. Det hon lärde sig i 9an är glömt sen länge.
    Ett annat problem är att hon går i en skitliten friskola som nyligen bytt ägare till och med eleverna säger att nuvarande ägare är mer intresserad av pengar än elever.
    Skolsyrra finns inte eller SYo, kurator vet inte ungarna vad det är. Jag tror att det blir omöjligt att få mer hjälp av skolan än den extra lektionen. Min dotter skulle behöva 9 till. Vi skulle kunna köpa den hjälpen men problemet är att hon behöver lägga ner så otroligt mycket tid bara på att komma ihåg förra veckans tal.
    Det var en bra tankar BM66. Vi har inget sånt idag om mål och ansvar. Jag ska be dottern tänka lika fritt och försöka övertala henne om att ta upp matten igen nästa år. Hon har redan gett upp matten helt sen några månader går på lektionerna bara för att inte få skolk men gör ingenting för att hon inte fattar alls. Därför kommer hon att få hoppa av matten nu eftersom hon ligger ohjälpligt efter.
  14. 7
    Hej igen och tack för alla svar.
    Oj, jag trodde inte att hon skulle hamna i en helt annan urvalsgrupp. Jag tycker att det är fel att konsekvenserna blir så stora.
    Problemet är att mattegruppen är stor och stökig och min tjej har lite svårt att koncentrera sig om det är mycket runt omkring. Hon är erbjuden en stödlektion i veckan dit alla kan komma. Fast det räcker inte i 9an la vi ner säkert 10 timmar i veckan bara på matten och hon fick g. Det är som att hon lär sig varje tal för sig 2+3=5 men 3+2 är ett helt annat tal. Om hon inte håller på med matten varje dag glömmer hon det hon har lärt sig för 2 veckor sen. Det hon lärde sig i 9an är glömt sen länge.
    Ett annat problem är att hon går i en skitliten friskola som nyligen bytt ägare till och med eleverna säger att nuvarande ägare är mer intresserad av pengar än elever.
    Skolsyrra finns inte eller SYo, kurator vet inte ungarna vad det är. Jag tror att det blir omöjligt att få mer hjälp av skolan än den extra lektionen. Min dotter skulle behöva 9 till. Vi skulle kunna köpa den hjälpen men problemet är att hon behöver lägga ner så otroligt mycket tid bara på att komma ihåg förra veckans tal.
    Det var en bra tankar BM66. Vi har inget sånt idag om mål och ansvar. Jag ska be dottern tänka lika fritt och försöka övertala henne om att ta upp matten igen nästa år. Hon har redan gett upp matten helt sen några månader går på lektionerna bara för att inte få skolk men gör ingenting för att hon inte fattar alls. Därför kommer hon att få hoppa av matten nu eftersom hon ligger ohjälpligt efter.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Om hon fortsäter att "sitta av" lektionerna kan hon inte få S i matte, utan får minst IG.
    Får hon ett IG kan hon läsa upp det när som helst under sin studietid på gymnasiet. (Gäller iofs ett S också)

    Tyvärr är det den krassa verkligeheten att skolorna inte har resurserna att hjälpa varje enskild elev 10 timmar i veckan, utan hon får försöka göra det bästa av stödtiden som erbjuds. Be om andra böcker, egen läsplan osv och räkna hemma för att sedan fråga i skolan.

    MaA är inte mycket mer än en repetition av grundskolans matematik. Har man bara någorlunda koll så klarar man nationella provet.

    Mitt råd är att hon sitter av lektionerna, räknar och testar lite men bara på lektionstid. Sedan gör hon NP och ser hur det går. (Detta under förutsättning att det går rimlgit bra i övriga ämnen).

    Om det är knalligt i övriga ämnen också så kan det vara klokt att släppa ett eller ett par ämnen som hon kan ta senare. Hon kan ju gå om ettan eller tvåan, för att hinna ikapp.
  16. 8
    Om hon fortsäter att "sitta av" lektionerna kan hon inte få S i matte, utan får minst IG.
    Får hon ett IG kan hon läsa upp det när som helst under sin studietid på gymnasiet. (Gäller iofs ett S också)

    Tyvärr är det den krassa verkligeheten att skolorna inte har resurserna att hjälpa varje enskild elev 10 timmar i veckan, utan hon får försöka göra det bästa av stödtiden som erbjuds. Be om andra böcker, egen läsplan osv och räkna hemma för att sedan fråga i skolan.

    MaA är inte mycket mer än en repetition av grundskolans matematik. Har man bara någorlunda koll så klarar man nationella provet.

    Mitt råd är att hon sitter av lektionerna, räknar och testar lite men bara på lektionstid. Sedan gör hon NP och ser hur det går. (Detta under förutsättning att det går rimlgit bra i övriga ämnen).

    Om det är knalligt i övriga ämnen också så kan det vara klokt att släppa ett eller ett par ämnen som hon kan ta senare. Hon kan ju gå om ettan eller tvåan, för att hinna ikapp.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Då är chansen större än jag trodde.
  18. 9
    Då är chansen större än jag trodde.
  19. Medlem sedan
    May 1998
    #10
    Helt ärligt, i det läge som du beskriver skulle jag överväga att byta skola. En friskola som inte avsätter de resurser som behövs för just kärnämnena låter inte bra! Problem med just matten är såååå himla vanligt, det helt enkelt måste finnas möjlighet att läsa det ämnet i mindre grupp med extra stöd. Och det just för att det får så himla stora konsekvenser om man inte klarar kärnämnena på gymnasiet...
  20. 10
    Helt ärligt, i det läge som du beskriver skulle jag överväga att byta skola. En friskola som inte avsätter de resurser som behövs för just kärnämnena låter inte bra! Problem med just matten är såååå himla vanligt, det helt enkelt måste finnas möjlighet att läsa det ämnet i mindre grupp med extra stöd. Och det just för att det får så himla stora konsekvenser om man inte klarar kärnämnena på gymnasiet...
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    dyskalkyli ?

    kan dottern ha det?Då behövs ett annat tänk i hennes utbildning,finns hjälpmedel.Om hon inte kan nå årskursens mål sätt upp egna,realistiska mål.Jätteviktigt att hon får känna sig duktig och få "gå i mål".
    Skolbyte skulle även jag fundera på.
    Lycka till!
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  22. 11
    dyskalkyli ? kan dottern ha det?Då behövs ett annat tänk i hennes utbildning,finns hjälpmedel.Om hon inte kan nå årskursens mål sätt upp egna,realistiska mål.Jätteviktigt att hon får känna sig duktig och få "gå i mål".
    Skolbyte skulle även jag fundera på.
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Gymnasiet.
    By Maja Gräddnos in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 19:39
  2. Gymnasiet
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 18:21
  3. RH-gymnasiet
    By vittosvart in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 18:48
  4. "Tenta av" kurs på gymnasiet?
    By Buttran in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 18:17
  5. Gymnasiet?
    By smådesperat in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar