spikmatta+graviditet=?
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Dec 2009
    #1

    spikmatta+graviditet=?

    Någon som känner till hur det är med att ligga på spikmatta medans man är gravid? Har kollat runt lite på internet och iaf på shaktimattans hemsida står det att det "kan vara ofarligt", men att de inte vill rekomendera det? Någon som vet av erfarenhet?
  2. 1
    spikmatta+graviditet=? Någon som känner till hur det är med att ligga på spikmatta medans man är gravid? Har kollat runt lite på internet och iaf på shaktimattans hemsida står det att det "kan vara ofarligt", men att de inte vill rekomendera det? Någon som vet av erfarenhet?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Det borde ju inte vara farligt, det är ju inget onaturligt som händer i kroppen. Men det finns nog inga undersökningar på det.
  4. 2
    Det borde ju inte vara farligt, det är ju inget onaturligt som händer i kroppen. Men det finns nog inga undersökningar på det.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Jag tycker nog att du ska avvakta med det till efter grav. Man vet aldrig. De säger ju på Shakti att man inte ska börja använda spikmatta i de 4 första månaderna av en grav. Så vänta istället...
  6. 3
    Jag tycker nog att du ska avvakta med det till efter grav. Man vet aldrig. De säger ju på Shakti att man inte ska börja använda spikmatta i de 4 första månaderna av en grav. Så vänta istället...
  7. Anonym
    #4
    Man ska inte tamassage heller när man är i tidig graviditet, det sätter igång en massa flöden här och där i kroppen... Inte säker på hur det funkar men jag skulle absolut inte lägga mig på en spikmatta som gravid.
  8. 4
    Man ska inte tamassage heller när man är i tidig graviditet, det sätter igång en massa flöden här och där i kroppen... Inte säker på hur det funkar men jag skulle absolut inte lägga mig på en spikmatta som gravid.
  9. Medlem sedan
    Dec 2006
    #5
    Om din kropp är van sen innan graviditet så är det ingen fara, annars bör man nog undvika mattan de första månaderna. Jag ligger på min spikmatta varje kväll och är gravid i v.10 men då har jag oxå legat på den i lång tid tillbaka. Det är ju en suverän avkoppling!!!
    Lycka till!!
  10. 5
    Om din kropp är van sen innan graviditet så är det ingen fara, annars bör man nog undvika mattan de första månaderna. Jag ligger på min spikmatta varje kväll och är gravid i v.10 men då har jag oxå legat på den i lång tid tillbaka. Det är ju en suverän avkoppling!!!
    Lycka till!!
  11. Medlem sedan
    Apr 2010
    #6
    Jag kan nog svara på din fråga... Jag är massör och när det gäller massage så har man rekommendationen att inte massera tidigt gravida-inte för att det innebär ökad risk för missfall utan för att OM en klient får missfall- vilket ju inte är helt ovanligt i tidig graviditet- så ska man inte behöva vara orolig varken som massör eller mottagare över att det var massagen som startade missfallet. Det finns faktiskt inte några indikationer på att det finns risker med att ta massage varken tidigt eller sent i graviditeten. Därför tror jag inte att spikmattan heller innebär något risk. Det är inte några främmande ämnen som frisätts i kroppen - bara endorfiner och oxytocin som är kroppsegna ämnen. Känn efter själv och ligg om det känns bra.
  12. 6
    Jag kan nog svara på din fråga... Jag är massör och när det gäller massage så har man rekommendationen att inte massera tidigt gravida-inte för att det innebär ökad risk för missfall utan för att OM en klient får missfall- vilket ju inte är helt ovanligt i tidig graviditet- så ska man inte behöva vara orolig varken som massör eller mottagare över att det var massagen som startade missfallet. Det finns faktiskt inte några indikationer på att det finns risker med att ta massage varken tidigt eller sent i graviditeten. Därför tror jag inte att spikmattan heller innebär något risk. Det är inte några främmande ämnen som frisätts i kroppen - bara endorfiner och oxytocin som är kroppsegna ämnen. Känn efter själv och ligg om det känns bra.

Liknande trådar

  1. Spikmatta
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 20:02
  2. Spikmatta
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 15:48
  3. SPIKMATTA
    By RYGGVÄRK in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 11:39
  4. SPIKMATTA!
    By sisla in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 11:17
  5. Spikmatta nån?
    By AnHo in forum Träning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 07:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar