Längdskidor
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Längdskidor

    Hej! Funderar på att köpa mig längdskidor. Men hur långa ska de vara? Är nybörjare väger 60 kg och är 1.62 cm lång.
  2. 1
    Längdskidor Hej! Funderar på att köpa mig längdskidor. Men hur långa ska de vara? Är nybörjare väger 60 kg och är 1.62 cm lång.
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Jag tycker du ska fara på en sportbutik och där kan de hjälpa dej bättre än vad vi härinne kan. De kan föreslå bra pjäxor o skidor o stavar utifrån din vikt, kropp, vana etc. Annars är ca 10-20 cm längre skidor än din längd det som är vanligt har jag förstått det som så kring 170 långa skidor
  4. 2
    Jag tycker du ska fara på en sportbutik och där kan de hjälpa dej bättre än vad vi härinne kan. De kan föreslå bra pjäxor o skidor o stavar utifrån din vikt, kropp, vana etc. Annars är ca 10-20 cm längre skidor än din längd det som är vanligt har jag förstått det som så kring 170 långa skidor
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    Gå på en sportaffär, hugg någon som kan. Förutom längden så måste ju spannet funka. Inge kul om du aldrig får fäste eller alltid får fäste.

    De lägger upp skidorna på en bänk och så får man ställa sig ovanpå och så kollar de så spannet funkar. De vet ju då även vad du ska ha för längd.
  6. 3
    Gå på en sportaffär, hugg någon som kan. Förutom längden så måste ju spannet funka. Inge kul om du aldrig får fäste eller alltid får fäste.

    De lägger upp skidorna på en bänk och så får man ställa sig ovanpå och så kollar de så spannet funkar. De vet ju då även vad du ska ha för längd.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Tänkte jag skulle köpa begagnat!
  8. 4
    Tänkte jag skulle köpa begagnat!
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Okej. Kanske dumt att köpa begagnat då?
  10. 5
    Okej. Kanske dumt att köpa begagnat då?
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Aha! Då förstår jag. Ja, då är jag inte till någon som helst hjälp då. *skrattar*
  12. 6
    Aha! Då förstår jag. Ja, då är jag inte till någon som helst hjälp då. *skrattar*
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7
    Det är nog svårt att hitta rätt begagnat om man är helt nybörjare. Här är några tips: Längden ska vara max så lång som du blir med när du sträcker armen rakt upp. Eftersom du är nybörjare så är det bättre om de är lite kortare än så.
    Spannet testar du så här: När du har på dig skidorna ska det gå att få igenom ett papper mellan golvet och skidans undersida.
  14. 7
    Det är nog svårt att hitta rätt begagnat om man är helt nybörjare. Här är några tips: Längden ska vara max så lång som du blir med när du sträcker armen rakt upp. Eftersom du är nybörjare så är det bättre om de är lite kortare än så.
    Spannet testar du så här: När du har på dig skidorna ska det gå att få igenom ett papper mellan golvet och skidans undersida.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Då måste du iaf ha lite koll

    På hur det ska funka, man kan ju testa spannet själv också det är inte rocket science men man behöver veta hur långt det bör vara och då får du nog googla isf samt ha någon som hjälper dig när du provar ut.

    Ska du ha dem just precis nu annars brukar de ju börja rea inom en ganska snar tidsperiod och då skulle jag hellre köpa nya på rea än beggat.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  16. 8
    Då måste du iaf ha lite koll På hur det ska funka, man kan ju testa spannet själv också det är inte rocket science men man behöver veta hur långt det bör vara och då får du nog googla isf samt ha någon som hjälper dig när du provar ut.

    Ska du ha dem just precis nu annars brukar de ju börja rea inom en ganska snar tidsperiod och då skulle jag hellre köpa nya på rea än beggat.
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    På hur det ska funka, man kan ju testa spannet själv också det är inte rocket science men man behöver veta hur långt det bör vara och då får du nog googla isf samt ha någon som hjälper dig när du provar ut.

    Ska du ha dem just precis nu annars brukar de ju börja rea inom en ganska snar tidsperiod och då skulle jag hellre köpa nya på rea än beggat.
    ****************************** ****************************** ****

    Ja, det är kanske bättre att ändå köpa nya! Måste inte ha dom precis just nu....
  18. 9
    På hur det ska funka, man kan ju testa spannet själv också det är inte rocket science men man behöver veta hur långt det bör vara och då får du nog googla isf samt ha någon som hjälper dig när du provar ut.

    Ska du ha dem just precis nu annars brukar de ju börja rea inom en ganska snar tidsperiod och då skulle jag hellre köpa nya på rea än beggat.
    ****************************** ****************************** ****

    Ja, det är kanske bättre att ändå köpa nya! Måste inte ha dom precis just nu....
  19. Salander
    #10
    Är du van åkare? Numera finns det ett slags skidor som tål mer tyngd (per cm), vilket betyder att man kan få kortare skidor än förr=lättare att åka på om man inte är så van. Kanske kan vara ngt?
    Begagnatmarknaden där är nog inte så stor ännu. Gå till en sportbutik och be om råd. Även om du sen köper begagnat så är det bra att få lite hjälp.
  20. 10
    Är du van åkare? Numera finns det ett slags skidor som tål mer tyngd (per cm), vilket betyder att man kan få kortare skidor än förr=lättare att åka på om man inte är så van. Kanske kan vara ngt?
    Begagnatmarknaden där är nog inte så stor ännu. Gå till en sportbutik och be om råd. Även om du sen köper begagnat så är det bra att få lite hjälp.
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11
    Ja, det är nog bättre att köpa nya billiga skidor som funkar än att du ska stå som fastklistrad i spåret, alternativt glida runt utan kontroll. Passa på nu när det blir rea!
  22. 11
    Ja, det är nog bättre att köpa nya billiga skidor som funkar än att du ska stå som fastklistrad i spåret, alternativt glida runt utan kontroll. Passa på nu när det blir rea!
  23. Medlem sedan
    Jan 2010
    #12

    Längd på längdskidor för barn

    Hej,
    Tänkte köpalängdskidor till mina flickor.
    De är 130 resp 110 cm långa.
    Hur långa ska skidorna vara för barn?

    /Tack!
  24. 12
    Längd på längdskidor för barn Hej,
    Tänkte köpalängdskidor till mina flickor.
    De är 130 resp 110 cm långa.
    Hur långa ska skidorna vara för barn?

    /Tack!

Liknande trådar

  1. Längdskidor-min nya passion!
    By Carro m 4 in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 23:14
  2. Längdskidor
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 20:00
  3. Längdskidor
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 21:52
  4. Hur långa ska längdskidor
    By Malins 3:a in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 14:32
  5. Längdskidor mm?
    By Miia m kidzen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 19:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar