Skrivet: 2010-02-23, 23:03
Klump i halsen och blir så rädd
Jag har nu gått med klump i halsen-känsla i över en månad. Jag har träffat två olika läkare på vc och prover togs och dom kände utanpå halsen och tittade i halsen. Syntes ju ingenting och dom kände inget konstigt. Jag fick omeprazol utskrivet i dubbel dos i 2 veckor eftersom jag hade problem med uppstötningar. Och det hjälpte ju mot det, men inte mot klump i halsen. Lite lågt blodvärde hade jag, så jag äter lite järntabletter. I övrigt hittades inga konstigheter.
I stället diskuterade vi att jag förmodligen hade stressymptom. Har under den här perioden även haft hjärtklappning, huvudvärk som nästan känns som yrsel, ont i magen, uppstötningar, tryck över bröstet, gråtattacker, illamående, konstig smak och lukt, samt att tungan känns konstig. En del av ovanstående har försvunnit eller blivit bättre, men klumpen i halsen kvarstår tillsammans med en konstig känsla i tungan.
Jag har så svårt att få det ur skallen och tro att det "bara" är lite stress. Jag inbillar mig alla möjliga diagnoser och tror framför allt att jag har fått olika varianter av cancer. Jag blir tokig! Rent logiskt kan jag tänka att det är det nog inte, jag är ju för ung 34 år och är inte rökare osv.... Och ja, det är ju mycket mer troligt att det är stress för jag är en sån som stressar. Går alltid fort, är forcerad, har inte tid att stå i köer, blir lätt engagerad i jobb osv... Två barn och familj med aktiviteter hit och dit. Så jag har fullt upp. Men ändå kan jag inte få tankarna ur huvudet på att det ska vara nån allvarlig sjukdom. Och nä, jag vill inte dö ifrån mina barn... (Min mamma dog när jag och mina syskon inte var så stora)
Jag ska i alla fall få prata med en kurator, men det var förstås kö dit så jag har ingen aning om när det kan tänkas bli.