Liten kille med sen pubertet
Tonåringar
  1. BAnonym
    #1

    Liten kille med sen pubertet

    har jag, han har fyllt 15, är 152 cm. Nu har han remiss till barnmedicin på det större sjukhuset. Det har talats om både tillväxthrmon och manligt könshormon (han har normala värden dock.) Vet inte vilket som kan bli aktuellt, någon med erfarenhet av detta? Finns det nåt annat snack som passar bättre?
  2. 1
    Liten kille med sen pubertet har jag, han har fyllt 15, är 152 cm. Nu har han remiss till barnmedicin på det större sjukhuset. Det har talats om både tillväxthrmon och manligt könshormon (han har normala värden dock.) Vet inte vilket som kan bli aktuellt, någon med erfarenhet av detta? Finns det nåt annat snack som passar bättre?
  3. Medlem sedan
    Jun 1998
    #2
    Hej ingen egen erfarenhet men väl två killar i bekantskapskretsen (och då min dotter varit super tidigt så har vi pratat ytterligheter varandra).

    Båda killarna var på väg att få behandling men så drog puberteten igång. Det båda genomgick var en minst sagt snabb pubertet - de växte så det knakade, gick från pojkar till yngre män på 1,5-2 år etc. Båda killarna beskrev i efterhand att de var som om de hade sovit eller varit i koma under nästan två år. Båda upplevde det som litet orättvist eftersom de inte orkat fokusera på skolan eller ens kommit ihåg något från skolan under den tiden.

    Båda två är dock två helt otroligt charmiga och begåvade killar som det gått bra för såväl socialt som skol/karriärsmässigt.

    Ha överseende med din son de närmsta åren och om skolan kommer på efterkälke fundera på att kanske göra uppehåll men då med fokus på något han verkligen brinner för.
  4. 2
    Hej ingen egen erfarenhet men väl två killar i bekantskapskretsen (och då min dotter varit super tidigt så har vi pratat ytterligheter varandra).

    Båda killarna var på väg att få behandling men så drog puberteten igång. Det båda genomgick var en minst sagt snabb pubertet - de växte så det knakade, gick från pojkar till yngre män på 1,5-2 år etc. Båda killarna beskrev i efterhand att de var som om de hade sovit eller varit i koma under nästan två år. Båda upplevde det som litet orättvist eftersom de inte orkat fokusera på skolan eller ens kommit ihåg något från skolan under den tiden.

    Båda två är dock två helt otroligt charmiga och begåvade killar som det gått bra för såväl socialt som skol/karriärsmässigt.

    Ha överseende med din son de närmsta åren och om skolan kommer på efterkälke fundera på att kanske göra uppehåll men då med fokus på något han verkligen brinner för.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Tack för svar, väldigt intressant!
  6. 3
    Tack för svar, väldigt intressant!
  7. Medlem sedan
    Aug 2008
    #4
    hej!
    Har en son som har fyllt 12.Jag har alltid varit oroligt för hans tillväxt.Han äter jättedåligt och växer så fruktansvärt långsam.Har varit hos läkare med honom ett par gånger men de kan inte se nåt konstigt med det...jag har gjort allt vad jag kan för att få honom att äta en vanligt portion men det går inte lika bra alltid...han är nu 147 cm.
    Förresten hur äter din son? äter han bra eller små äta?
    Jag har fått namn på en bra barn läkare som jag funderar på att ta med honom dit snart.
  8. 4
    hej!
    Har en son som har fyllt 12.Jag har alltid varit oroligt för hans tillväxt.Han äter jättedåligt och växer så fruktansvärt långsam.Har varit hos läkare med honom ett par gånger men de kan inte se nåt konstigt med det...jag har gjort allt vad jag kan för att få honom att äta en vanligt portion men det går inte lika bra alltid...han är nu 147 cm.
    Förresten hur äter din son? äter han bra eller små äta?
    Jag har fått namn på en bra barn läkare som jag funderar på att ta med honom dit snart.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5

    152 cm är visserligen kort

    men jag vet att jag sett ett flertal killar dra iväg åtskilligt under sommarlovet 8an - 9an.
  10. 5
    152 cm är visserligen kort men jag vet att jag sett ett flertal killar dra iväg åtskilligt under sommarlovet 8an - 9an.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    han har alltid ätit dåligt! Och vuxit sakta. Inte alls det där "killar äter som hästar".
    Men nu skall vi till barnläkaren på specilaistmottagningen i morgon så vi får se.
    En skön sak är att killen är helt obekymrad och tycker han är bra som han är.
  12. 6
    han har alltid ätit dåligt! Och vuxit sakta. Inte alls det där "killar äter som hästar".
    Men nu skall vi till barnläkaren på specilaistmottagningen i morgon så vi får se.
    En skön sak är att killen är helt obekymrad och tycker han är bra som han är.
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    Ja, jag med! Och som jag skrev ovan: Sonen bryr sig inte särskilt mycket. Än.
  14. 7
    Ja, jag med! Och som jag skrev ovan: Sonen bryr sig inte särskilt mycket. Än.
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    Vad skönt att han inte bryr sig ..berätta gärna hur det har gått efter besöket.
    kram
  16. 8
    Vad skönt att han inte bryr sig ..berätta gärna hur det har gått efter besöket.
    kram
  17. Anonym
    #9
    Min son är nyss fyllda 15 och har länge varit liten, men nu börjat växa så det knakar. Det är 1-2 cm per månad sedan i höstas, så nu är han plötsligt 165 cm. Målbrottet kom för någon vecka sedan och finnarna blomstrar. Det är tufft att vara kort när de andra killarna drar iväg på höjden. Jag håller tummarna för att det ska ordna sig naturligt för din kille. Kommer ihåg när jag själv gick i högstadiet, en del killar gick inte att känna igen efter sommarlovet 8:an-9:an och 9:an - gymnastiet. Men kanske bra att kolla ändå.
  18. 9
    Min son är nyss fyllda 15 och har länge varit liten, men nu börjat växa så det knakar. Det är 1-2 cm per månad sedan i höstas, så nu är han plötsligt 165 cm. Målbrottet kom för någon vecka sedan och finnarna blomstrar. Det är tufft att vara kort när de andra killarna drar iväg på höjden. Jag håller tummarna för att det ska ordna sig naturligt för din kille. Kommer ihåg när jag själv gick i högstadiet, en del killar gick inte att känna igen efter sommarlovet 8:an-9:an och 9:an - gymnastiet. Men kanske bra att kolla ändå.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10
    Japp... Läkaren kisade och mönstrade grabben (och kollade in nötterna) och sa: Min gissaning är att han börjar växa om ... sex månader.
    Men han fick recept på sprutor (teststeron för att boosta puberteten) som vi kan ta hem om killen själv vill. Men han vill inte. Fast bra att ha receptet, sånt kan ju ändra sig snabbt.
  20. 10
    Japp... Läkaren kisade och mönstrade grabben (och kollade in nötterna) och sa: Min gissaning är att han börjar växa om ... sex månader.
    Men han fick recept på sprutor (teststeron för att boosta puberteten) som vi kan ta hem om killen själv vill. Men han vill inte. Fast bra att ha receptet, sånt kan ju ändra sig snabbt.
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11
    Härligt att höra! :-)
  22. 11
    Härligt att höra! :-)
  23. Medlem sedan
    Aug 2008
    #12
    vad roligt att det gick bra hos doktorn..glad för er skull.
    Du behöver ju inte oroa dig mer eftersom ni ligger i goda händer och att grabben växer så småningom.
    Ha det gott!
  24. 12
    vad roligt att det gick bra hos doktorn..glad för er skull.
    Du behöver ju inte oroa dig mer eftersom ni ligger i goda händer och att grabben växer så småningom.
    Ha det gott!
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13

    Låter som en sund doktor :)

    så kollar vi av med dig om.. åtta månader om det stämde
  26. 13
    Låter som en sund doktor :) så kollar vi av med dig om.. åtta månader om det stämde
  27. Medlem sedan
    Aug 2008
    #14
    du får gärna maila mig eller skicka ett medelande om du vill lite längre fram för våra grabbar har nog en del gemensam i deras tillväxt.
    kram
  28. 14
    du får gärna maila mig eller skicka ett medelande om du vill lite längre fram för våra grabbar har nog en del gemensam i deras tillväxt.
    kram
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    Skall försöka återkomma så ni får veta hur det blev!
  30. 15
    Skall försöka återkomma så ni får veta hur det blev!

Liknande trådar

  1. Liten kille än
    By Maria med 4 barn in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 14:32
  2. Det är en liten kille!!!
    By Duniyaa in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 15:13
  3. En liten kille!
    By kiha in forum _0706 Junibarn
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 15:28
  4. Arg liten kille.....
    By TjejLena in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 10:37
  5. arg liten kille
    By willes mamma (040713) in forum _04 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 19:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar