När mamma är den lägst stående varlelsen
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    När mamma är den lägst stående varlelsen

    Hej och hå! Varför slutar hjärnan att fungera närde fyllt 14? Kan denna person ha varit samma som jag levt med tidigare? Hon byter kompisar och killar stup i kvarten, jag frågar och försöker hålla mig uppdaterad var/vem hon är med och vad de gör. Hem vägrar hon att ta någon för att jag är hennes mamma. Att driva omkring på stan verkar vara den enda sysselsättning som finns för dem. Läxor gör hon inte längre, har dock vg på de flesta prov så där tjatar jag inte men på i princip allt annat. Dvs,drick inte , rök inte tobak eller hasch...... Vad ska jag göra för att få kontakt? Hennes liv verkar bestå av yta yta och åter yta. Här hemma finns hon på tre olika ställen, vid datorn, tv alt sängen. Fast nu har hon gjort något riktigt riktigt korkat så det är datorförbud (meningslöst eg emn nån markering måste det ju vara ibland). Tycker jag ställer upp och finns för henne skjutsar hit och dit mm, hon får sova över hos kompisar mm och de får vara här när det passar henne. Är det bara att andas och hoppas att två år går fort? Känner mig som en riktig tjatkärring
  2. 1
    När mamma är den lägst stående varlelsen Hej och hå! Varför slutar hjärnan att fungera närde fyllt 14? Kan denna person ha varit samma som jag levt med tidigare? Hon byter kompisar och killar stup i kvarten, jag frågar och försöker hålla mig uppdaterad var/vem hon är med och vad de gör. Hem vägrar hon att ta någon för att jag är hennes mamma. Att driva omkring på stan verkar vara den enda sysselsättning som finns för dem. Läxor gör hon inte längre, har dock vg på de flesta prov så där tjatar jag inte men på i princip allt annat. Dvs,drick inte , rök inte tobak eller hasch...... Vad ska jag göra för att få kontakt? Hennes liv verkar bestå av yta yta och åter yta. Här hemma finns hon på tre olika ställen, vid datorn, tv alt sängen. Fast nu har hon gjort något riktigt riktigt korkat så det är datorförbud (meningslöst eg emn nån markering måste det ju vara ibland). Tycker jag ställer upp och finns för henne skjutsar hit och dit mm, hon får sova över hos kompisar mm och de får vara här när det passar henne. Är det bara att andas och hoppas att två år går fort? Känner mig som en riktig tjatkärring
  3. Medlem sedan
    May 1998
    #2
    Driva omkring på stan ger mig ringande varningsklockor, det är sånt jag har svårt för och inte tillåter. 14-åringar har inget på stan att göra om de inte ska handla, liksom... Även i övrigt så är 14-åringar fortfarande barn i mina ögon, om än på g mot vuxenlivet. De ska ha frihet under ansvar, men bara om det funkar på alla plan. Sköter man inte det man ska hemma så går man inte ut heller. Tala om var man är och med vem, och ge möjlighet att kontrollera det, är en förutsättning för att få ge sig ut. Ska man sova över kollas det först att det är vuxna hemma som känner till planerna. Osv. De är helt klart för unga och för omdömeslösa för att släppas lösa när de är 14! Långt koppel, absolut! Men ganska stramt...

    Att vara en tjatkärring är ditt jobb, släpp inte taget för det är det samma som att abdikera som förälder! Och det går över... :-)
  4. 2
    Driva omkring på stan ger mig ringande varningsklockor, det är sånt jag har svårt för och inte tillåter. 14-åringar har inget på stan att göra om de inte ska handla, liksom... Även i övrigt så är 14-åringar fortfarande barn i mina ögon, om än på g mot vuxenlivet. De ska ha frihet under ansvar, men bara om det funkar på alla plan. Sköter man inte det man ska hemma så går man inte ut heller. Tala om var man är och med vem, och ge möjlighet att kontrollera det, är en förutsättning för att få ge sig ut. Ska man sova över kollas det först att det är vuxna hemma som känner till planerna. Osv. De är helt klart för unga och för omdömeslösa för att släppas lösa när de är 14! Långt koppel, absolut! Men ganska stramt...

    Att vara en tjatkärring är ditt jobb, släpp inte taget för det är det samma som att abdikera som förälder! Och det går över... :-)
  5. Anonym
    #3
    Jag försöker verkligen ta reda på var och med vem hon är men ibland är det så många nya att jag inte reder ut det. Sen gör det inte saken lättare att hon bor vv hos mig och pappan. Men jag ska tänka det där med långt koppel, fortsätta tjata och försöka få henne till nån typ av fritidsaktivitet. Och jag tillåter inte henne att sova över om det inte är någon vuxen hemma vilket flera av hennes kompisar får göra. Jag brukar säga att de kan vara här istället, men det duger inte. Sen får det väl helt enkelt va slut med hängandet på stan iaf under mina veckor. Tack för stöd!
  6. 3
    Jag försöker verkligen ta reda på var och med vem hon är men ibland är det så många nya att jag inte reder ut det. Sen gör det inte saken lättare att hon bor vv hos mig och pappan. Men jag ska tänka det där med långt koppel, fortsätta tjata och försöka få henne till nån typ av fritidsaktivitet. Och jag tillåter inte henne att sova över om det inte är någon vuxen hemma vilket flera av hennes kompisar får göra. Jag brukar säga att de kan vara här istället, men det duger inte. Sen får det väl helt enkelt va slut med hängandet på stan iaf under mina veckor. Tack för stöd!
  7. Medlem sedan
    May 1998
    #4
    Fritidsaktiviteter är bra, försök hitta nåt som hon kan gilla, det behöver ju inte precis vara idrott om hon inte gillar det. Filmklubbar för tonåringar finns i många kommuner där man får göra egna filmer från start till mål (jättekul!), drama och teater gillar många och det är enormt utvecklande, skrivarstugor, musik osv...

    Jag känner igen det där att det är svårt att hålla koll på vilka alla kompisar är, man har ju inte alls samma möjligheter till det som när de var små och man kände alla kompisarnas föräldrar. Om du har praktisk och ekonomisk möjlighet är det ett tips att bjuda med kompisar på lockande aktiviteter för att kunna lära känna dem lite. Bjud dottern och ett par kompisar på konsert, ta med dem på äventyrsbad, tivoli och annat sånt där du som förälder också kan delta.

    Kan du och pappan kommunicera är det verkligen läge att ni snackar ihop er om vilka regler som ska gälla för dottern, annars riskerar ni att hon helt dissar den förälder som ställer lite krav och är lite jobbig till förmån för den som inte har samma koll.

    Stå på dig, man SKA vara lite jobbig som förälder!
  8. 4
    Fritidsaktiviteter är bra, försök hitta nåt som hon kan gilla, det behöver ju inte precis vara idrott om hon inte gillar det. Filmklubbar för tonåringar finns i många kommuner där man får göra egna filmer från start till mål (jättekul!), drama och teater gillar många och det är enormt utvecklande, skrivarstugor, musik osv...

    Jag känner igen det där att det är svårt att hålla koll på vilka alla kompisar är, man har ju inte alls samma möjligheter till det som när de var små och man kände alla kompisarnas föräldrar. Om du har praktisk och ekonomisk möjlighet är det ett tips att bjuda med kompisar på lockande aktiviteter för att kunna lära känna dem lite. Bjud dottern och ett par kompisar på konsert, ta med dem på äventyrsbad, tivoli och annat sånt där du som förälder också kan delta.

    Kan du och pappan kommunicera är det verkligen läge att ni snackar ihop er om vilka regler som ska gälla för dottern, annars riskerar ni att hon helt dissar den förälder som ställer lite krav och är lite jobbig till förmån för den som inte har samma koll.

    Stå på dig, man SKA vara lite jobbig som förälder!

Liknande trådar

  1. Glocalnet, lägre än lägst?
    By Eko Logisk in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 13:51
  2. Linser - lägst ålder?
    By mia* in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 13:47
  3. lägst nivå-dagar?
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 12:33
  4. Lägst arb.löshet på 16 år
    By Christopher in forum Politik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 22:16
  5. Vem har lägst rörlig ränta?
    By Terese A in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 21:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar