extra ansvar, extra tillägg?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    extra ansvar, extra tillägg?

    jag är mellanchef inom offentlig förvaltning (kommun) och vi har en situation nu då vi är utan chef över oss...det kommer att komma en ny i juli, men tills dess så är vi tre stycken mellanchefer i gruppen som kommer få mer ansvar och mer befogenheter till xx kommer.
    Det är alltså 5 månader det handlar om.
    Är det rimligt att begära ett extra tillägg under den här tiden och i så fall hur mycket?
  2. 1
    extra ansvar, extra tillägg? jag är mellanchef inom offentlig förvaltning (kommun) och vi har en situation nu då vi är utan chef över oss...det kommer att komma en ny i juli, men tills dess så är vi tre stycken mellanchefer i gruppen som kommer få mer ansvar och mer befogenheter till xx kommer.
    Det är alltså 5 månader det handlar om.
    Är det rimligt att begära ett extra tillägg under den här tiden och i så fall hur mycket?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Rimligt, ja, men sannolikheten att få igenom det är nog liten. Jag har aldrig varit med om att få tillfällig löneökning trots ökat ansvar/arbetsbelastning.
    Man förväntas nog klara en kortare tid med ökad belastning och ta det som att sätt att visa sin kapacitet och engagemang.

    Blir det för mycket får du sätta ner foten och tala om att "jag hinner inte med allt som jag tycker är viktigt, vad ska jag prioritera bort?"
  4. 2
    Rimligt, ja, men sannolikheten att få igenom det är nog liten. Jag har aldrig varit med om att få tillfällig löneökning trots ökat ansvar/arbetsbelastning.
    Man förväntas nog klara en kortare tid med ökad belastning och ta det som att sätt att visa sin kapacitet och engagemang.

    Blir det för mycket får du sätta ner foten och tala om att "jag hinner inte med allt som jag tycker är viktigt, vad ska jag prioritera bort?"
  5. Anonym
    #3
    det här är alltså en situation där vi kommer få mer jobb och mer ansvar som tillfälligt högre chefer, ungefär som tf helt enkelt.
    Och om en av oss varit tf hade ett särskilt tillägg utgått, så jag tror ändå det är rimligt att begära även nu, fast ett mindre sådant på någon tusenlapp.
  6. 3
    det här är alltså en situation där vi kommer få mer jobb och mer ansvar som tillfälligt högre chefer, ungefär som tf helt enkelt.
    Och om en av oss varit tf hade ett särskilt tillägg utgått, så jag tror ändå det är rimligt att begära även nu, fast ett mindre sådant på någon tusenlapp.
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    Även om ditt resonemang inte är orimligt, finns risken att du kommer att ses som någon som inte är beredd att göra lite extra utan att få betalt för det, och det kan ligga dig i fatet när du sedan vill ta nästa steg i din karriär.
    Själv skulle jag inte ha begärt extra betalt, utan snarare sett de här månaderna som en chans att visa vad jag kan. Något som förbättrar mitt cv.
  8. 4
    Även om ditt resonemang inte är orimligt, finns risken att du kommer att ses som någon som inte är beredd att göra lite extra utan att få betalt för det, och det kan ligga dig i fatet när du sedan vill ta nästa steg i din karriär.
    Själv skulle jag inte ha begärt extra betalt, utan snarare sett de här månaderna som en chans att visa vad jag kan. Något som förbättrar mitt cv.
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    om man är tf chef så är väl kutymen att ta mellanskillnaden på din lön och chefens och dela den på mitten och du får det.
    Men nu ska ni ju dela på tre så det du max kan begära är väl hälften av mellanskillnaden delat på tre...
    Jag hade nog inte gjort det men jag förstår din tanke...
  10. 5
    om man är tf chef så är väl kutymen att ta mellanskillnaden på din lön och chefens och dela den på mitten och du får det.
    Men nu ska ni ju dela på tre så det du max kan begära är väl hälften av mellanskillnaden delat på tre...
    Jag hade nog inte gjort det men jag förstår din tanke...
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6
    Var kommer den kutymen ifrån? Kommunal? Är inte lönerna privata om man är chef?

    Har aldrig hört talas om det inom privat näringsliv och blir bara nyfiken, det är därför jag undrar.
  12. 6
    Var kommer den kutymen ifrån? Kommunal? Är inte lönerna privata om man är chef?

    Har aldrig hört talas om det inom privat näringsliv och blir bara nyfiken, det är därför jag undrar.
  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7
    Såvitt jag vet är alla löner i en kommun offentliga uppgifter.
  14. 7
    Såvitt jag vet är alla löner i en kommun offentliga uppgifter.
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Så har vi (staten) - Hos oss är nästan all chefsjobb tillfälliga och då får man ett lönetillägg (ca 3000 kr tror jag). Jag tycker det är högst rimligt att ni får det.
  16. 8
    Så har vi (staten) - Hos oss är nästan all chefsjobb tillfälliga och då får man ett lönetillägg (ca 3000 kr tror jag). Jag tycker det är högst rimligt att ni får det.
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9
    möjligt att det är något kommunalt, jag har bara hört det från varandra helt oberoende källor att det är så det brukar gå till....
    Vet inte vart det kommer ifrån dock.
  18. 9
    möjligt att det är något kommunalt, jag har bara hört det från varandra helt oberoende källor att det är så det brukar gå till....
    Vet inte vart det kommer ifrån dock.
  19. Anonym
    #10
    alltså jag eller vi har redan ett chefstillägg på 4000kr, men den här perioden är det alltså frågan om att dela på de uppgifter som chefen över oss har.
    Gissar att den chefen generellt tjänar 15-20 000kr mer än vad jag gör i vanliga fall ( med mitt chefstillägg)
  20. 10
    alltså jag eller vi har redan ett chefstillägg på 4000kr, men den här perioden är det alltså frågan om att dela på de uppgifter som chefen över oss har.
    Gissar att den chefen generellt tjänar 15-20 000kr mer än vad jag gör i vanliga fall ( med mitt chefstillägg)
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Då vet jag inte- våra chefer har sin "vanliga" lön. Jag tjänar betydligt högre än min nuvarande chef men skulle jag ta över hans uppgifter skulle jag få lönetillägg utöver min nuvarande lön.
  22. 11
    Då vet jag inte- våra chefer har sin "vanliga" lön. Jag tjänar betydligt högre än min nuvarande chef men skulle jag ta över hans uppgifter skulle jag få lönetillägg utöver min nuvarande lön.
  23. Medlem sedan
    Sep 2001
    #12
    Aha, ok det visste inte jag.
  24. 12
    Aha, ok det visste inte jag.
  25. Medlem sedan
    Sep 2001
    #13
    Oki, tack för svar.
  26. 13
    Oki, tack för svar.
  27. Anonym
    #14
    Jag hade extra ansvar under några månader tills vi hade fått en ny chef och då fick jag ett ansvarstillägg på 2000 kr per månad.

    Då jobbar jag privat, dock i en lågmarginalbransch med ganska låga löner.
  28. 14
    Jag hade extra ansvar under några månader tills vi hade fått en ny chef och då fick jag ett ansvarstillägg på 2000 kr per månad.

    Då jobbar jag privat, dock i en lågmarginalbransch med ganska låga löner.
  29. Anonym
    #15
    Fast det tror inte jag. Dels får man försäkra sig om att det verkligen kommer in i CV:et och då borde alltså själva tjänsten ändras. Om tjänsten och arbetsuppgifterna ändras så ska också lönen ändras. Det rör sig ändå om några månader.
    Om man villigt tar på sig extra arbetsuppgifter utan löneförändring tycker jag att man urholkar sin befintliga tjänst.
  30. 15
    Fast det tror inte jag. Dels får man försäkra sig om att det verkligen kommer in i CV:et och då borde alltså själva tjänsten ändras. Om tjänsten och arbetsuppgifterna ändras så ska också lönen ändras. Det rör sig ändå om några månader.
    Om man villigt tar på sig extra arbetsuppgifter utan löneförändring tycker jag att man urholkar sin befintliga tjänst.
  31. Medlem sedan
    Mar 2010
    #16
    risken är att du upplevs som extra girig och gniden med allt det för med sig
  32. 16
    risken är att du upplevs som extra girig och gniden med allt det för med sig
  33. Medlem sedan
    Oct 2000
    #17
    Typiskt kvinnliga svar?

    Jag är förbluffad över hur många här som svarar att man kan uppfattas negativt om man begär en högre lön för högre ansvar... är det typiskt kvinnligt eller vad beror dessa svar på?

    Jag inbillar mig att om frågan ställts bland män rörande mäns löner så hade _alla_ svar sagt "Självklart!" och kommit med ett belopp som förslag!
  34. 17
    Typiskt kvinnliga svar?

    Jag är förbluffad över hur många här som svarar att man kan uppfattas negativt om man begär en högre lön för högre ansvar... är det typiskt kvinnligt eller vad beror dessa svar på?

    Jag inbillar mig att om frågan ställts bland män rörande mäns löner så hade _alla_ svar sagt "Självklart!" och kommit med ett belopp som förslag!
  35. Medlem sedan
    Oct 2000
    #18
    ja, rimligtvis borde det "normala" tillägget fördelas på er som ska dela uppgifterna!
  36. 18
    ja, rimligtvis borde det "normala" tillägget fördelas på er som ska dela uppgifterna!
  37. Anonym
    #19
    ja jag tror det, häpnar själv över kommen taren om att anses som girirg!
    Jag tog upp frågan och de återkommer om svar på summa de är beredda att betala ut. Jag jobbar ju inte gratis liksom....
  38. 19
    ja jag tror det, häpnar själv över kommen taren om att anses som girirg!
    Jag tog upp frågan och de återkommer om svar på summa de är beredda att betala ut. Jag jobbar ju inte gratis liksom....
  39. Medlem sedan
    Nov 2002
    #20
    Mina svar baseras på manligt dominerade arbetsplatser (teknik/ingenjör) där det defintivt inte skulle setts som självklart att man fick en tillfällig löneökning för ett tillfälligt ökat ansvar.
  40. 20
    Mina svar baseras på manligt dominerade arbetsplatser (teknik/ingenjör) där det defintivt inte skulle setts som självklart att man fick en tillfällig löneökning för ett tillfälligt ökat ansvar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. skulle ni ta på er extra ansvar
    By Anonym chef in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 20:58
  2. Extra UL
    By annafrida85 in forum _0905 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-09, 08:54
  3. Extra UL
    By Leyse in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 17:13
  4. EXTRA EXTRA UPPROP SESÅ VAKNA
    By Mackan in forum Singelmingel
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:01
  5. Extra extra, read all about it!!!
    By Anonym in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 21:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar