Microftalmus och colonbom
Synskador & nedsatt syn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Microftalmus och colonbom

    Jag har en son på 6 år som har fått gå kavr ett xtra år i förskolan pga av en utvecklingsförsening. Han har dessutom medfödda defekter i båda ögon microftalmus och colonbom. Han ser nästan inget på vänster öga, tots detta klarar han sig fantastiskt bra..... Nu ska han börja skolan till hösten och jag är rent ut sagt livrädd!! Jag som själv är löärare ser vilka problem som komma skall, barnen är inte snälla mot honom pga hans utseende m.m plus att han har sociala svårigheter..... Någon som har barn med liknande problem i hans ålder eller äldre hur har det gått för dem med läsning osv? Har ngn barn med dessa synfel och andra störningar?
  2. 1
    Microftalmus och colonbom Jag har en son på 6 år som har fått gå kavr ett xtra år i förskolan pga av en utvecklingsförsening. Han har dessutom medfödda defekter i båda ögon microftalmus och colonbom. Han ser nästan inget på vänster öga, tots detta klarar han sig fantastiskt bra..... Nu ska han börja skolan till hösten och jag är rent ut sagt livrädd!! Jag som själv är löärare ser vilka problem som komma skall, barnen är inte snälla mot honom pga hans utseende m.m plus att han har sociala svårigheter..... Någon som har barn med liknande problem i hans ålder eller äldre hur har det gått för dem med läsning osv? Har ngn barn med dessa synfel och andra störningar?
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    Hej!
    Vi har en dotter med liknande synskada, anoftalmi, dvs hon ser inte alls. Hon har oxå sociala svårigheter och ligger efter de andra i klassen. (Hon gick förskoleklass 2 år). Barnen i klassen är väldigt gulliga mot henne, tar hand om henne och bjuder henne på kalas även de aldrig normalt leker hemma tillsammans.
  4. 2
    Hej!
    Vi har en dotter med liknande synskada, anoftalmi, dvs hon ser inte alls. Hon har oxå sociala svårigheter och ligger efter de andra i klassen. (Hon gick förskoleklass 2 år). Barnen i klassen är väldigt gulliga mot henne, tar hand om henne och bjuder henne på kalas även de aldrig normalt leker hemma tillsammans.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Jag har en dotter med minroftalmus.Hon har med haft lite problem med utveckling språkligt och verbalt.I dag har hon mest problem med matten,men dom säger att det beror inte på ögat utan på något annat problem.Hon läser iaf i dag nästintill flytande och är som vilken annan tjej som helst.
  6. 3
    Jag har en dotter med minroftalmus.Hon har med haft lite problem med utveckling språkligt och verbalt.I dag har hon mest problem med matten,men dom säger att det beror inte på ögat utan på något annat problem.Hon läser iaf i dag nästintill flytande och är som vilken annan tjej som helst.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar