Tredimensionellt seende
Synskador & nedsatt syn
  1. Medlem sedan
    Oct 2009
    #1

    Tredimensionellt seende

    Vår son var på synundersökning igår. Han hade 0,80 på högra ögat och 0.65 på vänstra, är översynt och har inget tredimensionellt seende. Behöver ej glasögon. Det var första gången jag hört detta om att vissa personer inte har tredimensionellt seende. Någon som har erfarenhet av detta? Påverkar det barnet tycker ni? vi har inte märkt ngt särskilt t ex att han snubblar, intehittar på olika ställen osv, men om man blir mer uppmärksam på honom kanske man kommer att märka sånt nu då man vet. Sen läste jag på nätet att 1/10 av alla människor har inget tredimensionellt seende men att ögat på ngt sätt / eller hjärnan ändå lär sig att bedöma avstånd.
  2. 1
    Tredimensionellt seende Vår son var på synundersökning igår. Han hade 0,80 på högra ögat och 0.65 på vänstra, är översynt och har inget tredimensionellt seende. Behöver ej glasögon. Det var första gången jag hört detta om att vissa personer inte har tredimensionellt seende. Någon som har erfarenhet av detta? Påverkar det barnet tycker ni? vi har inte märkt ngt särskilt t ex att han snubblar, intehittar på olika ställen osv, men om man blir mer uppmärksam på honom kanske man kommer att märka sånt nu då man vet. Sen läste jag på nätet att 1/10 av alla människor har inget tredimensionellt seende men att ögat på ngt sätt / eller hjärnan ändå lär sig att bedöma avstånd.
  3. Medlem sedan
    Oct 2009
    #2
    Kanske låter som ett litet banalt problem i detta forum då många har större svårigheter. Vår son är opererad och har redan gjort 6 operationer på annat, så vi var glada att det inte var större fel på ögonen.
  4. 2
    Kanske låter som ett litet banalt problem i detta forum då många har större svårigheter. Vår son är opererad och har redan gjort 6 operationer på annat, så vi var glada att det inte var större fel på ögonen.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Oliver har inget

    tredimensionellt seende och inget djupseende. Han ser alltså inte djupet i saker, t.ex en trappa. Han är 7,5 år och har haft det så här sen han var ca 1 år. Han har lapptränat måååånga år och tränat med atropindroppar och det amblyopin har blivit bättre. Men det tredimensionella seendet och djupseendet får han aldrig tillbaka... Han var i princip blind på det dåliga ögat och nu ser han 0,65 tack vare lapparna. (Amblyopi är alltså ett fel som uppkommer efter kraftig skelning som upptäcktes för sent. Musklerna fick inte arbeta = Oliver var nästan blind.)
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  6. 3
    Oliver har inget tredimensionellt seende och inget djupseende. Han ser alltså inte djupet i saker, t.ex en trappa. Han är 7,5 år och har haft det så här sen han var ca 1 år. Han har lapptränat måååånga år och tränat med atropindroppar och det amblyopin har blivit bättre. Men det tredimensionella seendet och djupseendet får han aldrig tillbaka... Han var i princip blind på det dåliga ögat och nu ser han 0,65 tack vare lapparna. (Amblyopi är alltså ett fel som uppkommer efter kraftig skelning som upptäcktes för sent. Musklerna fick inte arbeta = Oliver var nästan blind.)

Liknande trådar

  1. Kors seende
    By RundTina in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:21
  2. Perceptions seende?
    By Kattis med Tova o Tilde in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 08:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar