Barnbidraget i egna händer
_95 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Barnbidraget i egna händer

    Hej allihop!!
    Jag skriver inte jätteofta härinne, men jag har en tjejja som fyller 15 i höst och nu har hennes pappa och jag börjat prata om det här med att ge henne sitt barnbidrag. Vi lever inte tillsammans, pappan och jag, och nu har vår tjej börjat packa favoritkläderna i en bag som hon bär med sig mellan oss. Tidigare har hon haft fulla garderober på båda ställena.. Nu tänker vi att hon kanske kan köpa sina kläder själv eftersom hon ändå använder samma kläder hela tiden. Dels blir det inte så mycket kläder som ligger oanvända, dels lär hon sig att hushålla med pengarna. Nu undrar jag hur ni andra gör och tänker..
    Om era 95-or har sitt barnbidrag, vad ska de köpa själva? Vi har väl lite funderingar på att stötta med vinterytterkläder och vinterskor...och kläder till väldigt speciella tillfälle, så som skolavslutning etc.
    Jaaa... hur gör/tänker ni?
  2. 1
    Barnbidraget i egna händer Hej allihop!!
    Jag skriver inte jätteofta härinne, men jag har en tjejja som fyller 15 i höst och nu har hennes pappa och jag börjat prata om det här med att ge henne sitt barnbidrag. Vi lever inte tillsammans, pappan och jag, och nu har vår tjej börjat packa favoritkläderna i en bag som hon bär med sig mellan oss. Tidigare har hon haft fulla garderober på båda ställena.. Nu tänker vi att hon kanske kan köpa sina kläder själv eftersom hon ändå använder samma kläder hela tiden. Dels blir det inte så mycket kläder som ligger oanvända, dels lär hon sig att hushålla med pengarna. Nu undrar jag hur ni andra gör och tänker..
    Om era 95-or har sitt barnbidrag, vad ska de köpa själva? Vi har väl lite funderingar på att stötta med vinterytterkläder och vinterskor...och kläder till väldigt speciella tillfälle, så som skolavslutning etc.
    Jaaa... hur gör/tänker ni?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Min har inte bett att få bb ännu, men om hon skulle göra det skulle jag låta henne få det, hon är väldigt ansvarsfull med pengar.
  4. 2
    Min har inte bett att få bb ännu, men om hon skulle göra det skulle jag låta henne få det, hon är väldigt ansvarsfull med pengar.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Min dotter fyller också 15 år i höst. Hon får ca 1000 spänn i månadspeng (100 Euro, någon gång lite mindre) och för dessa pengar står hon för huvuddelen av klädinköpen. Dyrare plagg, ytterkläder exempelvis, köper jag. Dyrare skor likaså. Hygienartiklar och besök hos frisören betalar jag också.

    Jag tycker hur som helst att er tanke är god, d v s att det är bra för ett barn att ta lite ansvar för egna inköp. Här har det mest fallit sig så genom slumpen, men det känns som en bra fördelning.
  6. 3
    Min dotter fyller också 15 år i höst. Hon får ca 1000 spänn i månadspeng (100 Euro, någon gång lite mindre) och för dessa pengar står hon för huvuddelen av klädinköpen. Dyrare plagg, ytterkläder exempelvis, köper jag. Dyrare skor likaså. Hygienartiklar och besök hos frisören betalar jag också.

    Jag tycker hur som helst att er tanke är god, d v s att det är bra för ett barn att ta lite ansvar för egna inköp. Här har det mest fallit sig så genom slumpen, men det känns som en bra fördelning.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Och i mitt fall är det rimligt att skjuta till en del då och då eftersom hon alltså INTE får barnbidraget utan ett extra underhållstillägg direkt från sin pappa.
  8. 4
    Och i mitt fall är det rimligt att skjuta till en del då och då eftersom hon alltså INTE får barnbidraget utan ett extra underhållstillägg direkt från sin pappa.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Här är det en bit kvar dit

    Han klarar inte alls av det där med pengar. Ibland tänker jag att det kanske är det som behövs, men jag vet inte. Kanske när han fyller femton. Jag tänker ungefär som du med vad det skulle räcka till. Vill han ha speciella vinterkläder får han vara med på dem med (om han skulle få för sig att det skulle vara svindyra alltså, men han är inte så noga med kläder - än). Pengar till telefonkort, hobbies mm, skulle i alla fall gå på den pengen. Jag skulle nog vara med och bestämma hur stor del som fick vara "fritt" och vad som skulle gå till kläder, annars skulle nog min son "leka upp" pengarna och gå i urvuxet och trasigt
  10. 5
    Här är det en bit kvar dit Han klarar inte alls av det där med pengar. Ibland tänker jag att det kanske är det som behövs, men jag vet inte. Kanske när han fyller femton. Jag tänker ungefär som du med vad det skulle räcka till. Vill han ha speciella vinterkläder får han vara med på dem med (om han skulle få för sig att det skulle vara svindyra alltså, men han är inte så noga med kläder - än). Pengar till telefonkort, hobbies mm, skulle i alla fall gå på den pengen. Jag skulle nog vara med och bestämma hur stor del som fick vara "fritt" och vad som skulle gå till kläder, annars skulle nog min son "leka upp" pengarna och gå i urvuxet och trasigt
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6
    Nix inte än.Han är inte intresserad av att handla så mycket så pengarna skulle hamna på hög,inget dåligt med det men just nu behöver vi pengarna till familjen då jag är arbetslös. Han får pengar när han behöver och ska göra något så vi har ingen fast månadspeng.
  12. 6
    Nix inte än.Han är inte intresserad av att handla så mycket så pengarna skulle hamna på hög,inget dåligt med det men just nu behöver vi pengarna till familjen då jag är arbetslös. Han får pengar när han behöver och ska göra något så vi har ingen fast månadspeng.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Min 95 finns det inte en chans att han ska få bb ,, Min 93 har haft bb sen hon var 14.
    Sonen tappar saker och har svårt att ta ansvar och får han pengar så rinner de mellan fingrarna, det är tur att huvudet sitter fast känns det ibland. Dottern är ansvarsfull och mogen och snål
  14. 7
    Min 95 finns det inte en chans att han ska få bb ,, Min 93 har haft bb sen hon var 14.
    Sonen tappar saker och har svårt att ta ansvar och får han pengar så rinner de mellan fingrarna, det är tur att huvudet sitter fast känns det ibland. Dottern är ansvarsfull och mogen och snål
  15. Medlem sedan
    Sep 2001
    #8
    NIX, inte hela BB!
    Hon får 500 och ska betala telefonkostnad, extragodis etc, smink, hårhygien, nåt klädesplagg.... Vi lägger naturligtvis till när det behövs dyrare klädesplagg och skor som vinterjacka, fotbollsskor...mm
    Det fungerar sådär....mycket onödiga köp gör hon...
    Anette.E
  16. 8
    NIX, inte hela BB!
    Hon får 500 och ska betala telefonkostnad, extragodis etc, smink, hårhygien, nåt klädesplagg.... Vi lägger naturligtvis till när det behövs dyrare klädesplagg och skor som vinterjacka, fotbollsskor...mm
    Det fungerar sådär....mycket onödiga köp gör hon...
    Anette.E
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Halva barnbidraget får hon, och det skall räcka till kläder och nöjen med kompisar. Vill hon ha mer så får hon önska sig i i födelsedagspresent och julklapp. Nu är hon en väldigt ekonomisk person så det funkar bra. Vi har haft så i ett par år.
  18. 9
    Halva barnbidraget får hon, och det skall räcka till kläder och nöjen med kompisar. Vill hon ha mer så får hon önska sig i i födelsedagspresent och julklapp. Nu är hon en väldigt ekonomisk person så det funkar bra. Vi har haft så i ett par år.

Liknande trådar

  1. Fick ta saken i egna händer
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 18:22
  2. Ta lagen i egna händer?
    By Misell in forum Etik & moral
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:56
  3. Ta lagen i egna händer
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:34
  4. Att ta LAGEN i egna händer
    By fru_bill in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 09:56
  5. Tösen tog saken i egna händer
    By YoCheri in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 09:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar