Varför heter Grönland grönland
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Varför heter Grönland grönland

    och inte Island och varför heter Island Island och inte vulkanland, dagens första fråga från 15åriga dottern, nån som har ett bra svar.

    att första som såg grönland tyckte det var just grönt och fint där trodde hon inte på och inte heller att island heter island pga all is.
    trode barnen skulle växa ur VARFÖR åldern nångång.

    dagens andra fråga varför har vissa männsikor så svårt att säga th i engelskan som tex mamman i den här familjen, är det för att det inte finns liknande i svenskan eller vad kan det bero på.

    och dagens trea, varför landar alltid smörgåsen med smöret ner.

    stora frågor som diskuteras i frankrike idag och dottern är uttråkad hon har lov men ingen kompis är hemma och packa inför morgondagens medelhavstripp är redan gjord så Varför ekar i detta hus just nu
  2. 1
    Varför heter Grönland grönland och inte Island och varför heter Island Island och inte vulkanland, dagens första fråga från 15åriga dottern, nån som har ett bra svar.

    att första som såg grönland tyckte det var just grönt och fint där trodde hon inte på och inte heller att island heter island pga all is.
    trode barnen skulle växa ur VARFÖR åldern nångång.

    dagens andra fråga varför har vissa männsikor så svårt att säga th i engelskan som tex mamman i den här familjen, är det för att det inte finns liknande i svenskan eller vad kan det bero på.

    och dagens trea, varför landar alltid smörgåsen med smöret ner.

    stora frågor som diskuteras i frankrike idag och dottern är uttråkad hon har lov men ingen kompis är hemma och packa inför morgondagens medelhavstripp är redan gjord så Varför ekar i detta hus just nu
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Från vikingatiden, island var ju isigare än norge, så då blev det island. Men klart det lät kallt, ínte lockade namnet nybyggare presis. Så när vikingarna upptäckte grönland och började kollonisera det, så var det någon mer PR-sinnad som tyckte att islads misstag gör vi inte om, låt oss kalla det nya landet för Grönland

    nu vet inte jag om detta är sant, eller om det är en skröna som jag läste i Röde Orm eller liknade. Men det verkar vettigt
  4. 2
    Från vikingatiden, island var ju isigare än norge, så då blev det island. Men klart det lät kallt, ínte lockade namnet nybyggare presis. Så när vikingarna upptäckte grönland och började kollonisera det, så var det någon mer PR-sinnad som tyckte att islads misstag gör vi inte om, låt oss kalla det nya landet för Grönland

    nu vet inte jag om detta är sant, eller om det är en skröna som jag läste i Röde Orm eller liknade. Men det verkar vettigt
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3

    har också hört den förklaringen

    minns jag nu när du berättar ska se om dottern godkänner den
  6. 3
    har också hört den förklaringen minns jag nu när du berättar ska se om dottern godkänner den
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    förhoppningsvis växer de _aldrig_ ur Varför-åldern. Men med åren förstår de kanske att mamma inte är oraklet som kan svara på allt, och söker svaren lite utanför

    På fråga två svara jag att jag tror som du tror.

    och på fråga ett forsäter jag , och säger att grönland var varmare på vikingatiden. På bronsåldern har sverige medelhavsklimat, man odlade vindruvor.

    och på fråga tre....smör har nog en högre denisitet är bröd, och är alltså tyngre, och därför faller smrgåsen med smörsidan ner.


    nå, dög svaren?
  8. 4
    förhoppningsvis växer de _aldrig_ ur Varför-åldern. Men med åren förstår de kanske att mamma inte är oraklet som kan svara på allt, och söker svaren lite utanför

    På fråga två svara jag att jag tror som du tror.

    och på fråga ett forsäter jag , och säger att grönland var varmare på vikingatiden. På bronsåldern har sverige medelhavsklimat, man odlade vindruvor.

    och på fråga tre....smör har nog en högre denisitet är bröd, och är alltså tyngre, och därför faller smrgåsen med smörsidan ner.


    nå, dög svaren?
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Dottern är nöjd

    är ju mycket vikingaprat på hennes skola då det är elever från hela världen och alla ju hört talas om vikingarna och vad dom ställde till med så den historien lär nog fortsätta spridas med alla andra vikinga historier tex vet väll alla att har du blå ögon har du vikingablod i dig det fick jag veta av en italienska
  10. 5
    Dottern är nöjd är ju mycket vikingaprat på hennes skola då det är elever från hela världen och alla ju hört talas om vikingarna och vad dom ställde till med så den historien lär nog fortsätta spridas med alla andra vikinga historier tex vet väll alla att har du blå ögon har du vikingablod i dig det fick jag veta av en italienska
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Så min bror är viking , men inte jag? He he!

    Ställde till och ställde till, de stälde väl inte till med mer än andra? De som _vekligen_ ställde till det, det var kristna korsfarare som inte åkte hem efter att de varit och plundrar, utan stannade kvar, kristnade fok med svärd, och gjorde dem livegna. Där kan man tala om att ställa till det!

    Nu slapp sverige det, men i europa hände det både här och där.

    och med de kristan försvann kvinnors rättigheter, feodalismen slår igenom , och en hel del blev sämre
  12. 6
    Så min bror är viking , men inte jag? He he!

    Ställde till och ställde till, de stälde väl inte till med mer än andra? De som _vekligen_ ställde till det, det var kristna korsfarare som inte åkte hem efter att de varit och plundrar, utan stannade kvar, kristnade fok med svärd, och gjorde dem livegna. Där kan man tala om att ställa till det!

    Nu slapp sverige det, men i europa hände det både här och där.

    och med de kristan försvann kvinnors rättigheter, feodalismen slår igenom , och en hel del blev sämre
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    men du har vikingablod i dig

    eftersom en nära anhörig har blå ögon, brunt är ju trots allt dominant. i dotterns skola är ju brunaögon dominanta så att vara blond och grönögd som dottern är är exotiskt.

    det är ändå intressant att höra andra länders vikingahistorier för de flesta verkar ha historier där vikingarna är med. men alla sjöfarare har väll spritt både de ena och de andra världen över.

    läser just nu The book of negroes av Lawrence Hill och inser så mycket hemskt som hänt pga människors religoner och annat inte om vikingar direkt men en väldigt bra bok
  14. 7
    men du har vikingablod i dig eftersom en nära anhörig har blå ögon, brunt är ju trots allt dominant. i dotterns skola är ju brunaögon dominanta så att vara blond och grönögd som dottern är är exotiskt.

    det är ändå intressant att höra andra länders vikingahistorier för de flesta verkar ha historier där vikingarna är med. men alla sjöfarare har väll spritt både de ena och de andra världen över.

    läser just nu The book of negroes av Lawrence Hill och inser så mycket hemskt som hänt pga människors religoner och annat inte om vikingar direkt men en väldigt bra bok
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Jag svarar på 3an jag...

    Smörgåsar hamnar inte jämt med smöret ner, men ofta. Det beror mest på att man när man håller smörgåsen har den på en sådan höjd att rotationen den kommer i i och med fallet är sådan att den lagom hunnit rotera så att den landar med den sida som du höll uppåt ner mot golvet. Eftersom man vanligtvis håller smörgåsen med pålägget uppåt så är det alltså smörsidan som hamnar nederst. Så det så.
  16. 8
    Jag svarar på 3an jag...

    Smörgåsar hamnar inte jämt med smöret ner, men ofta. Det beror mest på att man när man håller smörgåsen har den på en sådan höjd att rotationen den kommer i i och med fallet är sådan att den lagom hunnit rotera så att den landar med den sida som du höll uppåt ner mot golvet. Eftersom man vanligtvis håller smörgåsen med pålägget uppåt så är det alltså smörsidan som hamnar nederst. Så det så.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    va smart

    alla är nu är dottern nöjd och belåten med sina svar i alla fall för idag
  18. 9
    va smart alla är nu är dottern nöjd och belåten med sina svar i alla fall för idag

Liknande trådar

  1. Varför heter det just RUT och ROT?
    By Pugini in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-03, 14:13
  2. Varför heter det.....
    By Smålandspappa in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 22:42
  3. Varför heter det
    By Jennynenny in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 08:42
  4. Varför heter ni så?
    By monopol in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 08:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar