alvedon och alkohol
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    alvedon och alkohol

    Hej!

    Äter en del alvedon eftersom jag både har spänningshuvudvärk och migrän. Har inte tagit få allvarligt på alkoholförbudet eftersom jag mest trodde att det gällde om man typ var alkoholist men nu läste jag att man ska vara jätteförsiktig med att blanda paracetamol och alkohol men är det någon som vet hur länge? Om jag tar två alvedon vid 15 kan jag dricka ett par glas vin på kvällen? Om jag dricker vin till maten kan jag ta alvedon morgonen efter? Blev lite skärrad faktiskt och ska ut med tjejerna i kväll. Kan jag dricka öl tror ni?
  2. 1
    alvedon och alkohol Hej!

    Äter en del alvedon eftersom jag både har spänningshuvudvärk och migrän. Har inte tagit få allvarligt på alkoholförbudet eftersom jag mest trodde att det gällde om man typ var alkoholist men nu läste jag att man ska vara jätteförsiktig med att blanda paracetamol och alkohol men är det någon som vet hur länge? Om jag tar två alvedon vid 15 kan jag dricka ett par glas vin på kvällen? Om jag dricker vin till maten kan jag ta alvedon morgonen efter? Blev lite skärrad faktiskt och ska ut med tjejerna i kväll. Kan jag dricka öl tror ni?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    min ärliga åsikt. Om man äter mediciner som det är spritförbud på. Och man ändå inte kan låta bli alkoholhaltiga drycker. Då har man alkoholproblem som man behöver se över.
    Så viktigt är det faktiskt inte att dricka alkohol att man skall chansa o blanda med läkemedl. Det finns MASSOR av goda alkoholfria drycker. så varför ens fundera o chansa?
  4. 2
    min ärliga åsikt. Om man äter mediciner som det är spritförbud på. Och man ändå inte kan låta bli alkoholhaltiga drycker. Då har man alkoholproblem som man behöver se över.
    Så viktigt är det faktiskt inte att dricka alkohol att man skall chansa o blanda med läkemedl. Det finns MASSOR av goda alkoholfria drycker. så varför ens fundera o chansa?
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Det ska ju hinna gå ur kroppen och levern ska återhämta sig. Man ska inet ens ta alvedon dagen efter om man är lite bakis.
    jag skulle vänta nåt dygn iaf efter alkohol innan jag tog alvedon och minst 8 timmar efter alvedon innan jag drack alkohol.
  6. 3
    Det ska ju hinna gå ur kroppen och levern ska återhämta sig. Man ska inet ens ta alvedon dagen efter om man är lite bakis.
    jag skulle vänta nåt dygn iaf efter alkohol innan jag tog alvedon och minst 8 timmar efter alvedon innan jag drack alkohol.
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    ipren och alkohol är en bättre kombination, kan vara bra att veta till en annan gång (åtminstone med avseende på levern).
    I much prefer whining to counting my blessings!
  8. 4
    ipren och alkohol är en bättre kombination, kan vara bra att veta till en annan gång (åtminstone med avseende på levern).
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    ok

    det var ju ett rätt moraliserande svar på en enkel fråga. Om man under perioder äter alvedon varje dag så kanske man någon gång under den tiden vill dricka vin utan att för den skull ha alkoholproblem? *suck*
  10. 5
    ok det var ju ett rätt moraliserande svar på en enkel fråga. Om man under perioder äter alvedon varje dag så kanske man någon gång under den tiden vill dricka vin utan att för den skull ha alkoholproblem? *suck*
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    tack för svar!
  12. 6
    tack för svar!
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Jag...

    blandar aldrig paracetamol och alkohol eftersom båda belastar levern. Behöver jag så blir det Ipren tex.

    Men ta du din öl ikväll, och så tänker du på det i fortsättningen, typ...

    Ha så trevligt!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  14. 7
    Jag... blandar aldrig paracetamol och alkohol eftersom båda belastar levern. Behöver jag så blir det Ipren tex.

    Men ta du din öl ikväll, och så tänker du på det i fortsättningen, typ...

    Ha så trevligt!
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8
    men nu är det ju inte spritförbud på alvedon utan man ska ta kontakt med läkare om man är alkoholist OM man tar höga doser Alvedon! Som vanligt människa står det inget om alvedon och alkohol som dålig kombo i Fass.
  16. 8
    men nu är det ju inte spritförbud på alvedon utan man ska ta kontakt med läkare om man är alkoholist OM man tar höga doser Alvedon! Som vanligt människa står det inget om alvedon och alkohol som dålig kombo i Fass.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    jepp. Tyvärr kan jag inte äta ipren av andra orsaker men tack för svar ;-).
  18. 9
    jepp. Tyvärr kan jag inte äta ipren av andra orsaker men tack för svar ;-).
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    prioriteringar i livet.
    om man under en period i livet måste äta mediciner så bör man kunna prioritera sin medicinska behandling.
    moraliserande, ja, det må väl vara.
    Men jag tycker det är högst konstigt att man funderar över att dricka alkohol om man vet att man tar en medicin som gör att det är farligt att dricka alkohol.
    det är ungefär som att fråga.
    Jag vet att man ska ha bilbälte på sig om man kör bil, men om jag kör i bara 40-50km i timmen så e det väl ok om jag låter bli?
  20. 10
    prioriteringar i livet.
    om man under en period i livet måste äta mediciner så bör man kunna prioritera sin medicinska behandling.
    moraliserande, ja, det må väl vara.
    Men jag tycker det är högst konstigt att man funderar över att dricka alkohol om man vet att man tar en medicin som gör att det är farligt att dricka alkohol.
    det är ungefär som att fråga.
    Jag vet att man ska ha bilbälte på sig om man kör bil, men om jag kör i bara 40-50km i timmen så e det väl ok om jag låter bli?
  21. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
    Men du, om du har migrän tror jag att det är bättre med Bamyl (el Magnecyl, men det finns visst inte längre) än med Alvedon. Det har jag fått lära mig. Jag trodde att det var typ "värktablett som värktablett", men det är visst stor skillnad. Hur de funkar med alkohol vet jag inte, men köp Bamyl nästa gång.
  22. 11
    Men du, om du har migrän tror jag att det är bättre med Bamyl (el Magnecyl, men det finns visst inte längre) än med Alvedon. Det har jag fått lära mig. Jag trodde att det var typ "värktablett som värktablett", men det är visst stor skillnad. Hur de funkar med alkohol vet jag inte, men köp Bamyl nästa gång.
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12
    Gå du ut och ha kul! Det kan göra underverk med spänningshuvudvärken! I natt eller i morgon så tar du Ipren!

    HA NU RIKTIGT KUL IKVÄLL UTAN DÅLIGT SAMVETE!!!
  24. 12
    Gå du ut och ha kul! Det kan göra underverk med spänningshuvudvärken! I natt eller i morgon så tar du Ipren!

    HA NU RIKTIGT KUL IKVÄLL UTAN DÅLIGT SAMVETE!!!
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13

    Tja...

    kanske för att man ofta äter mediciner som man inte bör blanda med alkohol, men ändå tycker att man gjort sig förtjänt av ett glas vin eller en öl ibland?

    Jag blandar oxå ibland, trots att jag inte ska (inte just paracetamol dock) men tar det väldigt vackert med både mediciner och alkoholen de gångerna. Inte nyttigt kanske, men det blir ju knappast varje dag heller. Och både medicinerna och alkoholen var för sig sliter på min kropp med... Men jag röker i alla fall inte!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  26. 13
    Tja... kanske för att man ofta äter mediciner som man inte bör blanda med alkohol, men ändå tycker att man gjort sig förtjänt av ett glas vin eller en öl ibland?

    Jag blandar oxå ibland, trots att jag inte ska (inte just paracetamol dock) men tar det väldigt vackert med både mediciner och alkoholen de gångerna. Inte nyttigt kanske, men det blir ju knappast varje dag heller. Och både medicinerna och alkoholen var för sig sliter på min kropp med... Men jag röker i alla fall inte!
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    höga doser alvedon = magpumpning för akut leverförgiftning.
    har man taskig lever är det totalförbud på alvedon. ingen alkolist får äta alvedon. då får man ipren/bruffen.
    visst finns det dom som tar alkohol och alvedon. Men om man nu har kommit fram till att man är storförbrukare av alvedon, varför då ens fundera på alkohol. och därtill om det beror på migrän. Hmm migrän är rätt vanligt att det framkallas av thaaa dhaa, trumvirvel.... vin och alkohol. hmm det låter ju sunt. i ena änden plockar vi i oss alvedon för att motverka migrän, sen så tar vi o dricker alkohol på det som har stor potential att framkalla migrän. o till råga på allt så går varken alkohol eller alvedon ihop. jo men det låter ju klokt. ...
  28. 14
    höga doser alvedon = magpumpning för akut leverförgiftning.
    har man taskig lever är det totalförbud på alvedon. ingen alkolist får äta alvedon. då får man ipren/bruffen.
    visst finns det dom som tar alkohol och alvedon. Men om man nu har kommit fram till att man är storförbrukare av alvedon, varför då ens fundera på alkohol. och därtill om det beror på migrän. Hmm migrän är rätt vanligt att det framkallas av thaaa dhaa, trumvirvel.... vin och alkohol. hmm det låter ju sunt. i ena änden plockar vi i oss alvedon för att motverka migrän, sen så tar vi o dricker alkohol på det som har stor potential att framkalla migrän. o till råga på allt så går varken alkohol eller alvedon ihop. jo men det låter ju klokt. ...
  29. Medlem sedan
    Oct 2001
    #15
    låter som att du är lite på hugget tycker jag...
  30. 15
    låter som att du är lite på hugget tycker jag...
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    men du. Om jag VISSTE att det var farligt skulle jag inte dricka. Det var ju därför jag ville kolla vad människor här hade för kunskaper. Jag har hittills inte trott att det var farligt alls om man inte är en person som dricker väldigt mycket men efter att ha googlat lite så blev jag orolig.
    Tagelskjortan på för säkerhets skull är inte riktigt min grej.
  32. 16
    men du. Om jag VISSTE att det var farligt skulle jag inte dricka. Det var ju därför jag ville kolla vad människor här hade för kunskaper. Jag har hittills inte trott att det var farligt alls om man inte är en person som dricker väldigt mycket men efter att ha googlat lite så blev jag orolig.
    Tagelskjortan på för säkerhets skull är inte riktigt min grej.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    tja varför itne. ibland så
  34. 17
    tja varför itne. ibland så
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18
    *suck* igen
  36. 18
    *suck* igen
  37. Medlem sedan
    Oct 1999
    #19
    Jag hade inte tagit något med alkohol.
    Minns en kille som låg som ett kolli från min USKA utbildning. Folköl och alvedon....
    Han hade iofs maximal otur, men för att vara på den säkra sidan...
  38. 19
    Jag hade inte tagit något med alkohol.
    Minns en kille som låg som ett kolli från min USKA utbildning. Folköl och alvedon....
    Han hade iofs maximal otur, men för att vara på den säkra sidan...
  39. Medlem sedan
    Nov 2002
    #20
    Var har du läst det?
    I FASS står det bara varning om man har alkoholproblem.

    Jag har tagit maxdos Alvedon i 5 års tid och jag har inte fått alkoholförbud. Jag har druckit vin någon gång ibland och har inte fått några leverskador vad jag vet. Jag vet ATT det inte är en lyckad kombo, att man ska vara försiktig osv men låt bli att skölja ner alvedonen med vin så är det säkert ingen fara.

    Eller är du väldigt liten och tunn? Gå då på barndoseringen av paracetamol, dvs efter vikt!
  40. 20
    Var har du läst det?
    I FASS står det bara varning om man har alkoholproblem.

    Jag har tagit maxdos Alvedon i 5 års tid och jag har inte fått alkoholförbud. Jag har druckit vin någon gång ibland och har inte fått några leverskador vad jag vet. Jag vet ATT det inte är en lyckad kombo, att man ska vara försiktig osv men låt bli att skölja ner alvedonen med vin så är det säkert ingen fara.

    Eller är du väldigt liten och tunn? Gå då på barndoseringen av paracetamol, dvs efter vikt!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Alvedon....?
    By oskarlisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 17:33
  2. Alvedon osv.
    By Niobe in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 21:56
  3. Alvedon?
    By maria umeå in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 18:40
  4. Alkohol och alvedon?
    By gitL in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 19:55
  5. Alvedon?
    By Nini med Fredrik in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 20:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar