Säga upp sig under föräldraledighet.
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    Säga upp sig under föräldraledighet.

    Jag är föräldraledig från mitt jobb to.m 1/9
    Troligtvis kommer jag att säga upp mig, hur fungerar det med uppsägningstiden? Måste jag göra den? Eller kan jag vara föräldraledig under den tiden?
  2. 1
    Säga upp sig under föräldraledighet. Jag är föräldraledig från mitt jobb to.m 1/9
    Troligtvis kommer jag att säga upp mig, hur fungerar det med uppsägningstiden? Måste jag göra den? Eller kan jag vara föräldraledig under den tiden?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Det är lite upp till arbetsgivaren, du kan behöva jobba din uppsägningstid efter det att din föräldraledighet är slut.
    Men för arbetsgivaren så är det oftast inget egenvärde i att kräva det så jag vet många som har sluppit det.
  4. 2
    Det är lite upp till arbetsgivaren, du kan behöva jobba din uppsägningstid efter det att din föräldraledighet är slut.
    Men för arbetsgivaren så är det oftast inget egenvärde i att kräva det så jag vet många som har sluppit det.
  5. Anonym
    #3
    Jaha, vad synd....då kommer jag garanterat att få lov att göra det...:-(
  6. 3
    Jaha, vad synd....då kommer jag garanterat att få lov att göra det...:-(
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4
    När du säger upp dig själv, så behöver du inte gå tillbaka och jobba under uppsägningstiden om du är föräldraledig. Om du däremot blir uppsagd på grund av arbetsbrist så börjar uppsägningstiden att löpa först när du går tillbaka i tjänst efter föräldraledigheten.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  8. 4
    När du säger upp dig själv, så behöver du inte gå tillbaka och jobba under uppsägningstiden om du är föräldraledig. Om du däremot blir uppsagd på grund av arbetsbrist så börjar uppsägningstiden att löpa först när du går tillbaka i tjänst efter föräldraledigheten.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Jag har varit berörd av avtal där man egentligen var tvungen att arbeta under sin uppsägningstid och den alltså började räknas från det att du återgick i arbete, även om man sa upp sig själv.
    Men i minst ett fall så vet jag att chefen godtog att uppsägningstiden löpte under föräldraledigheten eftersom det inte fanns några arbetsuppgifter för personen ifråga.
  10. 5
    Jag har varit berörd av avtal där man egentligen var tvungen att arbeta under sin uppsägningstid och den alltså började räknas från det att du återgick i arbete, även om man sa upp sig själv.
    Men i minst ett fall så vet jag att chefen godtog att uppsägningstiden löpte under föräldraledigheten eftersom det inte fanns några arbetsuppgifter för personen ifråga.
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6
    Ok, men det krävs ett avtal för det som upphäver lagens skrivning.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  12. 6
    Ok, men det krävs ett avtal för det som upphäver lagens skrivning.
  13. Medlem sedan
    Sep 2001
    #7
    Fast är den lagen dispositiv? Och till den anställdes nackdel? Hm, låter mycket konstigt.
  14. 7
    Fast är den lagen dispositiv? Och till den anställdes nackdel? Hm, låter mycket konstigt.
  15. Medlem sedan
    Feb 2008
    #8
    Nä, låter mycket skumt. Kan inte tänka mig att ett företag som inte accepterar en uppsägning under pågående föräldraledighet skulle vinna en tvist om det.
  16. 8
    Nä, låter mycket skumt. Kan inte tänka mig att ett företag som inte accepterar en uppsägning under pågående föräldraledighet skulle vinna en tvist om det.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9
    Det brukar ju inte vara så, men jag kände inte att jag hade tillräckligt på fötterna för att ta den diskussionen. Jag var övertygad om att det var som jag skrev i mitt första svar.

    Genom att läsa lagtexten så står det att man kan avtala om §11 (eller vilken det nu var), men precis som du säger brukar det inte vara till den anställdes nackdel.

    Jag var övertygad om att mitt första svar var rätt, men när då någon säger att de upplevt något annat så kan jag inte säga att jag har 100% rätt.

    Har aldrig hört något avtal som har detta, men då har jag ju inte varit med om alla kollektivavtal som finns på marknaden.
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  18. 9
    Det brukar ju inte vara så, men jag kände inte att jag hade tillräckligt på fötterna för att ta den diskussionen. Jag var övertygad om att det var som jag skrev i mitt första svar.

    Genom att läsa lagtexten så står det att man kan avtala om §11 (eller vilken det nu var), men precis som du säger brukar det inte vara till den anställdes nackdel.

    Jag var övertygad om att mitt första svar var rätt, men när då någon säger att de upplevt något annat så kan jag inte säga att jag har 100% rätt.

    Har aldrig hört något avtal som har detta, men då har jag ju inte varit med om alla kollektivavtal som finns på marknaden.

Liknande trådar

  1. Vad ska lärarna säga/inte säga ?
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 09:55
  2. Det här med föräldraledighet
    By sterna in forum Ordet är fritt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 12:58
  3. ang föräldraledighet
    By annasthlm in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 17:15
  4. Lag om föräldraledighet - vet ni?
    By Sportbil in forum Politik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 20:37
  5. Mer föräldraledighet
    By Omnia in forum Jämlikt?
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 10:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar