dagis/förskola allmän förskola
Barn som yrke
  1. galanta
    #1

    dagis/förskola allmän förskola

    Har en liten fundering. Har en liten som går på dagis. Trivs bra, MEN det är bara 3 barn som är född samma år som min. Känns helt okej då det finns äldre barn där nu. Men om det inte blir ändring så kommer mitt barn att vara äldst på hela förskolan sista året och så 2 samma år fast senare på året och sen bara yngre. Känns så där kul. Sen är också risken att de andra 2 i samma ålder kommer att ta skolna de tillhör och det är inte samma som min.

    Det jag funderar på nu då är om jag ska byta förskola helt. Men jag/vi trivs ju med dagiset i övrigt.

    Eller kan man behålla det dagis vi har nu och ha allmän förskola på det andra dagiset som finns där vi bor? Jag tänker då att man har rätt till allmän förskola 15 timmar i veckan. Detta för att kunna ha fler jämnåriga och känna igen lite ansikten. De barn som går på andra dagiset är i majoritet de som ska gå i samma skola som min och det är ganska många barn där.

    Faaaaa........... vad svårt. Oroar mig för hur det ska bli med kompisar i 6-års, men visst det gäller inte nu till hösten eller ens nästa höst. Men ändå känns det som att jag måste fundera redan nu, då det är supersvårt att få in....
  2. 1
    dagis/förskola allmän förskola Har en liten fundering. Har en liten som går på dagis. Trivs bra, MEN det är bara 3 barn som är född samma år som min. Känns helt okej då det finns äldre barn där nu. Men om det inte blir ändring så kommer mitt barn att vara äldst på hela förskolan sista året och så 2 samma år fast senare på året och sen bara yngre. Känns så där kul. Sen är också risken att de andra 2 i samma ålder kommer att ta skolna de tillhör och det är inte samma som min.

    Det jag funderar på nu då är om jag ska byta förskola helt. Men jag/vi trivs ju med dagiset i övrigt.

    Eller kan man behålla det dagis vi har nu och ha allmän förskola på det andra dagiset som finns där vi bor? Jag tänker då att man har rätt till allmän förskola 15 timmar i veckan. Detta för att kunna ha fler jämnåriga och känna igen lite ansikten. De barn som går på andra dagiset är i majoritet de som ska gå i samma skola som min och det är ganska många barn där.

    Faaaaa........... vad svårt. Oroar mig för hur det ska bli med kompisar i 6-års, men visst det gäller inte nu till hösten eller ens nästa höst. Men ändå känns det som att jag måste fundera redan nu, då det är supersvårt att få in....
  3. galanta
    #2
    Även på barnomsorg - glömde skriva detta.
  4. 2
    Även på barnomsorg - glömde skriva detta.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Min erfarenhet är att det trillar in även lite äldre barn då och då så det finns inget som säger att det bara kommer vara 3 barn i samma årskull när det är dags för skolan. Förutsatt att det inte är så att den förskola ni går på idag ligger långt ifrån där ni bor.
  6. 3
    Min erfarenhet är att det trillar in även lite äldre barn då och då så det finns inget som säger att det bara kommer vara 3 barn i samma årskull när det är dags för skolan. Förutsatt att det inte är så att den förskola ni går på idag ligger långt ifrån där ni bor.
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Hej. Förstår att det känns svårt och man tänker ofta att man inte vill att ens eget barn ska bli "ensam" och utan kompisar. Arbetar själv som dagmamma och har haft många barn som varit själva i sin årskull och skall börja skola utan att känna någon(även kollegor). Ser inte problemet. Han har det bra och trivs. Ni trivs som föräldrar med verksamheten, så bara njut av det! Många idag trivs inte och försöker byta p g av olika problem. Han kommer komma in i sin klass utan problem. Min son började sexårs för två år sedan och kände ingen. Tog 2 veckor så hade alla bytt kompisar och umgicks inte alls med sina gamla dagis kompisar, vilket är vanligt. Så softa ner och njut av att det fungerar på förskolan och oroa Er för viktigare saker (om man nu behöver det) Lycka till och hoppas jag kan hjälpa lite : )
  8. 4
    Hej. Förstår att det känns svårt och man tänker ofta att man inte vill att ens eget barn ska bli "ensam" och utan kompisar. Arbetar själv som dagmamma och har haft många barn som varit själva i sin årskull och skall börja skola utan att känna någon(även kollegor). Ser inte problemet. Han har det bra och trivs. Ni trivs som föräldrar med verksamheten, så bara njut av det! Många idag trivs inte och försöker byta p g av olika problem. Han kommer komma in i sin klass utan problem. Min son började sexårs för två år sedan och kände ingen. Tog 2 veckor så hade alla bytt kompisar och umgicks inte alls med sina gamla dagis kompisar, vilket är vanligt. Så softa ner och njut av att det fungerar på förskolan och oroa Er för viktigare saker (om man nu behöver det) Lycka till och hoppas jag kan hjälpa lite : )

Liknande trådar

  1. Allmän förskola
    By enhanced in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 16:53
  2. Allmän förskola
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 19:50
  3. allmän förskola
    By Majasmamma in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 21:20
  4. Allmän förskola
    By Hoppsan in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 23:57
  5. Allmän förskola
    By cecilianig in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 21:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar