Pojke som kissar ofta
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Pojke som kissar ofta

    Är det någon som fått hjälp när barnen kissar alldeles för ofta? Sonen blir 12 år i sommar och har sedan förra helgen varit konstant kissnödig. Han har svårt att somna, kan inte koncentrera sig och har inget socialt liv efter att detta dök upp. Har varit hos läkare flera gånger i veckan som har gjort ultraljud på blåsan och sett att den är helt tom samtidigt som sonen är så kissnödig att han inte kan vara still. De har röntgat njurar och hittar inget fel. Han har inga bakterier i urinen så därför utesluter de urinvägsinfektion. Han har inte ont, ingen feber el sveda när han kissar.
    Läkarna har sagt att det kan vara någon form av katarr som orsakats av virus men de hittar inget fel på honom.
    Sonen lider verkligen av det och kan inte gå i skolan nu. De har även kontrollerat så han inte har för högt socker i blodet men det är också normalt.
    Vad ska vi göra?
  2. 1
    Pojke som kissar ofta Är det någon som fått hjälp när barnen kissar alldeles för ofta? Sonen blir 12 år i sommar och har sedan förra helgen varit konstant kissnödig. Han har svårt att somna, kan inte koncentrera sig och har inget socialt liv efter att detta dök upp. Har varit hos läkare flera gånger i veckan som har gjort ultraljud på blåsan och sett att den är helt tom samtidigt som sonen är så kissnödig att han inte kan vara still. De har röntgat njurar och hittar inget fel. Han har inga bakterier i urinen så därför utesluter de urinvägsinfektion. Han har inte ont, ingen feber el sveda när han kissar.
    Läkarna har sagt att det kan vara någon form av katarr som orsakats av virus men de hittar inget fel på honom.
    Sonen lider verkligen av det och kan inte gå i skolan nu. De har även kontrollerat så han inte har för högt socker i blodet men det är också normalt.
    Vad ska vi göra?
  3. Medlem sedan
    May 2009
    #2
    Hej, pojken behöver få komma till urolog för att få hjälp med sin nervösa blåsa, jag bifogar en länk till en hemsida där man informerar om överaktiv blåsa;
    http://www.overaktivblasa.nu/default____8872.aspx
  4. 2
    Hej, pojken behöver få komma till urolog för att få hjälp med sin nervösa blåsa, jag bifogar en länk till en hemsida där man informerar om överaktiv blåsa;
    http://www.overaktivblasa.nu/default____8872.aspx
  5. Medlem sedan
    Sep 2000
    #3
    Vi har pratat med urolog idag igen och de har sagt att vi ska ta ytterligare ett nytt urinprov idag och ge honom Voltaren då det kan minska på den eventuella infektionen. Det här känns inte riktigt ok tycker jag för det känns som om de inte har något att komma med (vilket de säger själva också)
  6. 3
    Vi har pratat med urolog idag igen och de har sagt att vi ska ta ytterligare ett nytt urinprov idag och ge honom Voltaren då det kan minska på den eventuella infektionen. Det här känns inte riktigt ok tycker jag för det känns som om de inte har något att komma med (vilket de säger själva också)
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Gör som de säger och ge det hela tid, en bra sak kan också vara att minska på sockerätandet och dricka något surt i några dagar som citronvatten eller tranbärspreparat från hälsokosten. Ibland behöver kroppen lite tid för att bli sig själv igen och urinvägsproblem är ofta lite knepiga.
  8. 4
    Gör som de säger och ge det hela tid, en bra sak kan också vara att minska på sockerätandet och dricka något surt i några dagar som citronvatten eller tranbärspreparat från hälsokosten. Ibland behöver kroppen lite tid för att bli sig själv igen och urinvägsproblem är ofta lite knepiga.
  9. Medlem sedan
    Jun 2009
    #5
    Bara en tanke... men finns det möjlighet till problemet är psykiskt på något sätt?
    Att han liksom har lärt sig misstolka kissnödighetssignalerna?
    (när jag var 10-12 år kunde jag springa upp och kissa 10-15 gånger innan jag somnade... låg och kände efter hela tiden. Jag löste problemet själv, genom att säga till mig själv att "nu får det vara nog" och kämpade med att ingorera signalerna om kissnödighet.)
    Vad händer om ni ber honom vänta ett tag med att kissa? Han kommer inte att dö av det, blåsan kommer inte att sprängas. Distrahera. Kanske medans ni väntar ge honom mkt vatten att dricka så att han lär sig känna när kissnödigheten uppstår på riktigt?
    Som sagt, jag kan förstås inte säga att det itne är nåt fysiskt, men detta låter som en typisk "fix idé" som hade kunnat drabba mig när jag var liten.
  10. 5
    Bara en tanke... men finns det möjlighet till problemet är psykiskt på något sätt?
    Att han liksom har lärt sig misstolka kissnödighetssignalerna?
    (när jag var 10-12 år kunde jag springa upp och kissa 10-15 gånger innan jag somnade... låg och kände efter hela tiden. Jag löste problemet själv, genom att säga till mig själv att "nu får det vara nog" och kämpade med att ingorera signalerna om kissnödighet.)
    Vad händer om ni ber honom vänta ett tag med att kissa? Han kommer inte att dö av det, blåsan kommer inte att sprängas. Distrahera. Kanske medans ni väntar ge honom mkt vatten att dricka så att han lär sig känna när kissnödigheten uppstår på riktigt?
    Som sagt, jag kan förstås inte säga att det itne är nåt fysiskt, men detta låter som en typisk "fix idé" som hade kunnat drabba mig när jag var liten.
  11. Anonym
    #6

    Drick mkt mineralvatten

    Jag har haft något liknande, kändes som att jag behövde kissa hela tiden men jag hade inga bakterier, konstant kissnödig. En släkting berättade då att hon blivit hjälpt av att dricka mycket mineralvatten. Jag drack två flaskor mineralvatten den kvällen och fortsatte nästa morgon, sedan blev jag bra. har sedan dess alltid mineralvatten hemma (för mig funkade det inte med vanligt vatten) och tar om jag känner något.
  12. 6
    Drick mkt mineralvatten Jag har haft något liknande, kändes som att jag behövde kissa hela tiden men jag hade inga bakterier, konstant kissnödig. En släkting berättade då att hon blivit hjälpt av att dricka mycket mineralvatten. Jag drack två flaskor mineralvatten den kvällen och fortsatte nästa morgon, sedan blev jag bra. har sedan dess alltid mineralvatten hemma (för mig funkade det inte med vanligt vatten) och tar om jag känner något.

Liknande trådar

  1. Min son kissar ofta
    By norpisen in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 13:11
  2. Son som kissar ofta..
    By Benjis mamma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 07:49
  3. Min son kissar så ofta
    By norpisen in forum Föräldraskap
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 16:05
  4. Hur ofta kissar ni?
    By .charlotte. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 08:44
  5. kissar ofta.
    By Linda in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 15:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar