gratäng med överblivet ris?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    gratäng med överblivet ris?

    har massa ris över, har oxå en del grillad kyckling samt kaassler som behövs ätas upp. nån som kan tipsa om en gratäng med ris i?
  2. 1
    gratäng med överblivet ris? har massa ris över, har oxå en del grillad kyckling samt kaassler som behövs ätas upp. nån som kan tipsa om en gratäng med ris i?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    receptskiss: risgratäng

    Jag gjorde en risgratäng i går, som blev rätt bra.

    Grunden skulle jag säga är:
    kokt ris (jag hade blandat vitt och fullkornsris, det var bra; men allt går), tärnad julskinka (fast kassler eller rökt skinka är nog bättre), champinjoner från burk och lättstekt lök. Blanda allt i en smord form och häll ostsås över.

    Ostsås: koka mjölk, smält riven ost i mjölken, vispa i litet maizena redning, ha i en liten klick smör.

    Ungefärliga proportioner: (blir ca 5 portioner, kanske 6)
    Jag kokade ris av 3dl ris och 5dl vatten. Ostsås gjorde jag på 4dl mjölk, övrigt mätte jag ej. En stor burk (400g) champinjoner. En lök, men två hade nog varit bättre. Rätt mycket skinka...

    Gratinera i 175-200grader ca 20 min. (Fast då hade jag varmt ris och varm ostsås; behövs nog längre tid om allt är kallt)

    Så hade jag i litet smått som jag hittade:
    Stekt stjälkselleri, tärnad saltgurka, soltorkade tomater. Kan också tänka mig att oliver eller ananas kan passa. Ja, här kan man ta vad man hittar, eller hoppa över helt.
  4. 2
    receptskiss: risgratäng Jag gjorde en risgratäng i går, som blev rätt bra.

    Grunden skulle jag säga är:
    kokt ris (jag hade blandat vitt och fullkornsris, det var bra; men allt går), tärnad julskinka (fast kassler eller rökt skinka är nog bättre), champinjoner från burk och lättstekt lök. Blanda allt i en smord form och häll ostsås över.

    Ostsås: koka mjölk, smält riven ost i mjölken, vispa i litet maizena redning, ha i en liten klick smör.

    Ungefärliga proportioner: (blir ca 5 portioner, kanske 6)
    Jag kokade ris av 3dl ris och 5dl vatten. Ostsås gjorde jag på 4dl mjölk, övrigt mätte jag ej. En stor burk (400g) champinjoner. En lök, men två hade nog varit bättre. Rätt mycket skinka...

    Gratinera i 175-200grader ca 20 min. (Fast då hade jag varmt ris och varm ostsås; behövs nog längre tid om allt är kallt)

    Så hade jag i litet smått som jag hittade:
    Stekt stjälkselleri, tärnad saltgurka, soltorkade tomater. Kan också tänka mig att oliver eller ananas kan passa. Ja, här kan man ta vad man hittar, eller hoppa över helt.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Jag föreslår min klassiker:
    Blanda kokt ris med tärnad paprika och lägg i en smord, ugnsfast form. Fördela grillade eller stekta kycklingbitar över. Blanda en sås på 2 dl creme fraiche, 2,5 dl matlagningsgrädde, 4 msk chilisås och 2 tsk dijonsenap. Dragon eller franska örter är gott i också. Häll såsen över kycklingen och peta runt så det rinner ner i riset. Lägg skivade färska champinjoner över och toppa med riven ost. Gratinera i 200 grader i ca 20 minuter tills osten smält och fått fin färg.
  6. 3
    Jag föreslår min klassiker:
    Blanda kokt ris med tärnad paprika och lägg i en smord, ugnsfast form. Fördela grillade eller stekta kycklingbitar över. Blanda en sås på 2 dl creme fraiche, 2,5 dl matlagningsgrädde, 4 msk chilisås och 2 tsk dijonsenap. Dragon eller franska örter är gott i också. Häll såsen över kycklingen och peta runt så det rinner ner i riset. Lägg skivade färska champinjoner över och toppa med riven ost. Gratinera i 200 grader i ca 20 minuter tills osten smält och fått fin färg.

Liknande trådar

  1. överblivet ris?
    By lillta in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 22:17
  2. Vad gör jag med överblivet
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 20:13
  3. Överblivet ris
    By ankamask in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 22:28
  4. överblivet ris?
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 16:53
  5. överblivet ris?
    By M in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 20:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar