Cykelhjälm
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    Cykelhjälm

    Min 14-åring har fortfarande hjälm när han cyklar. Tyvärr är han den ende grabb i sin klass som fortfarande har hjälm när han cyklar.
    Har era barn/ungdomar fortfarande hjälm när dom cyklar?
  2. 1
    Cykelhjälm Min 14-åring har fortfarande hjälm när han cyklar. Tyvärr är han den ende grabb i sin klass som fortfarande har hjälm när han cyklar.
    Har era barn/ungdomar fortfarande hjälm när dom cyklar?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2
    Ja, min 14-åring har hjälm. Han har inget emot den och jag har aldrig behövt tjata. Jag vet inte om de andra i klassen har hjälm eller inte.
  4. 2
    Ja, min 14-åring har hjälm. Han har inget emot den och jag har aldrig behövt tjata. Jag vet inte om de andra i klassen har hjälm eller inte.
  5. Medlem sedan
    Apr 2002
    #3
    Nope och det trots att de är medvetna om hur illa det kan gå om olyckan skulle vara framme.
  6. 3
    Nope och det trots att de är medvetna om hur illa det kan gå om olyckan skulle vara framme.
  7. Medlem sedan
    Nov 2009
    #4
    Ja. Inte ensam i sin klass men de som använder hjälm är i minoritet.
  8. 4
    Ja. Inte ensam i sin klass men de som använder hjälm är i minoritet.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Snart 16-åringen har det, 19-åringen har inte. Men 19-åringen cyklar nästan aldrig, skulle han cykla till skolan, t.ex. tror jag att han skulle ta på sig hjälm. Själv har jag alltid hjälm (cyklar varje dag) men här i Stockholms centrala delar har en klar majoritet av de vuxna hjälm så här är det inte "töntigt".
  10. 5
    Snart 16-åringen har det, 19-åringen har inte. Men 19-åringen cyklar nästan aldrig, skulle han cykla till skolan, t.ex. tror jag att han skulle ta på sig hjälm. Själv har jag alltid hjälm (cyklar varje dag) men här i Stockholms centrala delar har en klar majoritet av de vuxna hjälm så här är det inte "töntigt".
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6
    Nej. Han cyklar bara här hemma mellan hemmet och gårdens byggnader (bor på lantgård) och längre vägar blir det moped. Han är 17 år.
  12. 6
    Nej. Han cyklar bara här hemma mellan hemmet och gårdens byggnader (bor på lantgård) och längre vägar blir det moped. Han är 17 år.
  13. Medlem sedan
    Sep 2008
    #7
    Ehh det är lag på cykelhjälm för alla under 15 år... Din son gör rätt och de andra föräldrarna gör fel som fanken...

    Alla mina har hjälm oavsett lag eller inte, det är självklart.

    Lagen om cykelhjälm
    Alla barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Så säger lagen som trädde i kraft den 1 januari 2005.
    Cykelhjälm eller annan hjälm med jämförbara skyddsegenskaper kan användas.

    Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen.
  14. 7
    Ehh det är lag på cykelhjälm för alla under 15 år... Din son gör rätt och de andra föräldrarna gör fel som fanken...

    Alla mina har hjälm oavsett lag eller inte, det är självklart.

    Lagen om cykelhjälm
    Alla barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Så säger lagen som trädde i kraft den 1 januari 2005.
    Cykelhjälm eller annan hjälm med jämförbara skyddsegenskaper kan användas.

    Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen.
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8
    Min 21-åring slutade så fort lagen tillät tror jag. 19-åringen gör som sin mor: har hjälm.
  16. 8
    Min 21-åring slutade så fort lagen tillät tror jag. 19-åringen gör som sin mor: har hjälm.
  17. Medlem sedan
    May 2008
    #9
    Min son slutade använda hjälm när han var typ 14. Ett tag tog han av den när han var hemifrån. När jag framhärdade slutade han cykla, jag är osäker på om jag tyckte det var bättre.
  18. 9
    Min son slutade använda hjälm när han var typ 14. Ett tag tog han av den när han var hemifrån. När jag framhärdade slutade han cykla, jag är osäker på om jag tyckte det var bättre.
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10
    Min 15-åring slutade samma dag som hon fyllde 15. Nu cyklar hon iofs inte så mycket, men jag tycker att hon borde vara rädd om sin hjärna de gånger cykeln används.
    Så svaret är nej, men det är en ständigt aktuell diskussion hemma.
  20. 10
    Min 15-åring slutade samma dag som hon fyllde 15. Nu cyklar hon iofs inte så mycket, men jag tycker att hon borde vara rädd om sin hjärna de gånger cykeln används.
    Så svaret är nej, men det är en ständigt aktuell diskussion hemma.
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11
    Min 12-åring cyklar nästan aldrig längre och jag tror det är för att hon måste ha hjälm. Tycker det är jättesynd att hon inte cyklar men hon skulle inte få cykla utan hjälm för att jag skulle få henne att cykla. Skulle ju aldrig förlåta mig själv om något hände och jag tillåtit henne att cykla utan hjälm. Då får hon åka buss i stället.
    Har ingen aning om hur det ser ut i klassen eller bland hennes kompisar, om de har hjälm eller inte??
  22. 11
    Min 12-åring cyklar nästan aldrig längre och jag tror det är för att hon måste ha hjälm. Tycker det är jättesynd att hon inte cyklar men hon skulle inte få cykla utan hjälm för att jag skulle få henne att cykla. Skulle ju aldrig förlåta mig själv om något hände och jag tillåtit henne att cykla utan hjälm. Då får hon åka buss i stället.
    Har ingen aning om hur det ser ut i klassen eller bland hennes kompisar, om de har hjälm eller inte??
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12
    Min son skulle aldrig i livet sätta på sig en hjälm. Det är "töntigt" enligt honom. Som tur är cyklar han inte speciellt mycket. Ingen av hans kompisar har hjälm heller.
  24. 12
    Min son skulle aldrig i livet sätta på sig en hjälm. Det är "töntigt" enligt honom. Som tur är cyklar han inte speciellt mycket. Ingen av hans kompisar har hjälm heller.
  25. Anonym förälder
    #13
    Mina barn 12 & 14år har fortfarande hjälm när dom cyklar.
    I 12 åringens klass har dom flesta hjälm när dom cyklar.
    I 14 åringen klass har bara 5-6 elever hjälm när dom cyklar.
    Men min 14 åring tycker att det är ok fortfarande med hjälm.
  26. 13
    Mina barn 12 & 14år har fortfarande hjälm när dom cyklar.
    I 12 åringens klass har dom flesta hjälm när dom cyklar.
    I 14 åringen klass har bara 5-6 elever hjälm när dom cyklar.
    Men min 14 åring tycker att det är ok fortfarande med hjälm.

Liknande trådar

  1. Cykelhjälm
    By madicken73 in forum _95 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 21:57
  2. Cykelhjälm?
    By Tinak in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:41
  3. Cykelhjälm
    By zucchini in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 14:19
  4. Cykelhjälm?
    By -liten- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:16
  5. Cykelhjälm
    By Ansi64 in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 06:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar