ROT-avdrag
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    ROT-avdrag

    Har lärt mig att det ej gäller hus som är nyare än 5 år. Men om jag bygger en veranda - kan jag då dra av det på vårt nybyggda hus eller inte? Så här står det på skatteverkets hemsida: "Du får däremot inte skattereduktion för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som har värdeår fem år eller yngre."

    Menar de då att jag inte kan få ROT-avdrag över huvud taget på ett nybyggt hus? Eller att vissa saker inte går bara? En altan - räknas det som om och tillbyggnad av nybyggt hus? Altan som altan kan jag tycka, det är en annan sak att måla om ett nytt hus eller liknande...
  2. 1
    ROT-avdrag Har lärt mig att det ej gäller hus som är nyare än 5 år. Men om jag bygger en veranda - kan jag då dra av det på vårt nybyggda hus eller inte? Så här står det på skatteverkets hemsida: "Du får däremot inte skattereduktion för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som har värdeår fem år eller yngre."

    Menar de då att jag inte kan få ROT-avdrag över huvud taget på ett nybyggt hus? Eller att vissa saker inte går bara? En altan - räknas det som om och tillbyggnad av nybyggt hus? Altan som altan kan jag tycka, det är en annan sak att måla om ett nytt hus eller liknande...
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2
    Nope, jag är rätt säker på att du inte får det. Vi skulle vilja göra en del markarbete och har kollat om det skulle gå att göra ROT-avdrag, men det kunde vi inte (vi har också nybyggt hus alltså).
  4. 2
    Nope, jag är rätt säker på att du inte får det. Vi skulle vilja göra en del markarbete och har kollat om det skulle gå att göra ROT-avdrag, men det kunde vi inte (vi har också nybyggt hus alltså).
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    nej ROT står för Reparation Ombyggnad Tillbyggnad dvs inget nybyggt...
  6. 3
    nej ROT står för Reparation Ombyggnad Tillbyggnad dvs inget nybyggt...
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Jag tolkar det som att du inte kan få göra rotavdrag för altanbygge.
  8. 4
    Jag tolkar det som att du inte kan få göra rotavdrag för altanbygge.
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5
    När man läser skatteverkets ex på RUT och ROT (de har långa listor) så känns det som de dragit lott när de avgjort om man får göra avdrag el inte....Och att bygga en helt ny altan till ett gammalt hus går bra, men samma arbete till ett nytt går inte...Jaja, vi får väl hitt på nåt annat då att göra avdrag för, vi ska göra så mkt så.
  10. 5
    När man läser skatteverkets ex på RUT och ROT (de har långa listor) så känns det som de dragit lott när de avgjort om man får göra avdrag el inte....Och att bygga en helt ny altan till ett gammalt hus går bra, men samma arbete till ett nytt går inte...Jaja, vi får väl hitt på nåt annat då att göra avdrag för, vi ska göra så mkt så.
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6
    Nä det kollade jag med. Att anlägga gräsmatta gick visst inte heller. Men att bygga en friggebod kunde man göra avdrag för om jag inte minns fel, men inte för carport...som sagt, inte helt logiskt alla gånger.
  12. 6
    Nä det kollade jag med. Att anlägga gräsmatta gick visst inte heller. Men att bygga en friggebod kunde man göra avdrag för om jag inte minns fel, men inte för carport...som sagt, inte helt logiskt alla gånger.

Liknande trådar

  1. Vad är det för fel på BOT-avdrag?
    By _Maa_ in forum Politik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 14:00
  2. För mkt ROT-avdrag?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 09:48
  3. Avdrag?
    By egna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 22:18
  4. Får man avdrag för
    By Anna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 21:06
  5. Rot-avdrag vad är det ?
    By Maria in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 09:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar