Samma avdelning eller olika?
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Samma avdelning eller olika?

    Ni som har flera barn i dagisålder (eller har haft), har ni valt att ha dem på samma avdelning eller på olika? Idun börjar i syskongrupp till hösten (ja, hon har blivit rackarns stor ungen) och vi har valt att placera dem på olika avdelningar. En del tycker det är lite konstigt och Viggo har jättesvårt att fatta detta. Hon ska gå på hans dagis när hon blir stor säger han och jag säger att nä, hon ska gå på den andra avdelningen men de kan leka ute och hälsa på varandra precis som de gör nu. Jooo, men när hon blir _stor_ så ska hon gå på hans dagis. För där går ju de stora barnen. Ja, så håller vi på och försöker förklara men det går väl in så småningom. De är väldigt tighta och vi tycker att de behöver egna vänner också. Viggo har en liten kompis som har blivit hans bästis, Idun får vara med dem och leka också. Idun har några som hon pratar oftare om och ett par hamnar också på hennes avdelning efter sommaren. Men frågar man vad de gjort på dagen så svarar båda att de lekt med varandra. Båda är ju rätt blyga på dagis och Idun har inte sagt så mycket där fast hon babblar som en tok hemma. Tänker vi rätt när vi gör så här? Jag får så dåligt samvete när Viggo blir så ledsen men de träffas ju hela hela tiden hemma, de måste ju få nån sorts egen trygghet också. Eller? Det verkar som om folk blir lite förvånade när man säger att vi valt att göra så...
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  2. 1
    Samma avdelning eller olika? Ni som har flera barn i dagisålder (eller har haft), har ni valt att ha dem på samma avdelning eller på olika? Idun börjar i syskongrupp till hösten (ja, hon har blivit rackarns stor ungen) och vi har valt att placera dem på olika avdelningar. En del tycker det är lite konstigt och Viggo har jättesvårt att fatta detta. Hon ska gå på hans dagis när hon blir stor säger han och jag säger att nä, hon ska gå på den andra avdelningen men de kan leka ute och hälsa på varandra precis som de gör nu. Jooo, men när hon blir _stor_ så ska hon gå på hans dagis. För där går ju de stora barnen. Ja, så håller vi på och försöker förklara men det går väl in så småningom. De är väldigt tighta och vi tycker att de behöver egna vänner också. Viggo har en liten kompis som har blivit hans bästis, Idun får vara med dem och leka också. Idun har några som hon pratar oftare om och ett par hamnar också på hennes avdelning efter sommaren. Men frågar man vad de gjort på dagen så svarar båda att de lekt med varandra. Båda är ju rätt blyga på dagis och Idun har inte sagt så mycket där fast hon babblar som en tok hemma. Tänker vi rätt när vi gör så här? Jag får så dåligt samvete när Viggo blir så ledsen men de träffas ju hela hela tiden hemma, de måste ju få nån sorts egen trygghet också. Eller? Det verkar som om folk blir lite förvånade när man säger att vi valt att göra så...
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    Till hösten finns det två dagisbarn även hemma hos oss (hjälp, hur kunde det gå till?!). På skruttans avdelning är barnen 2-5 år så det föll sig naturligt att lillfisen inte kan börja där, men vi hade ändå valt att ha dem på olika avdelningar. Visseligen kan det vara smidigt att lämna och hämta båda på samma ställe, men jag tycker inte det väger upp så mycket.
    Barnen träffas så mycket hemma och är på varandra hela tiden så vi känner att de kan behöva sin egen tillvaro, med egna kompisar. Och skulle de känna sig ledsna eller ensamma nån gång, så finns ju ändå den andre där på andra sidan väggen.
    Båda mina barn är ju ifos extremt sociala och vi tror inte det kommer bli några som helst problem att skola in lilleman. Maken sa att han skulle nog kunna lämna lillfisen till frukost dag ett och hämta honom kl 5 utan problem...

    Jag hade resonerat som ni, och skulle ni märka till hösten att V och I inte verkar trivas med upplägget är det väl inte mer än att ni ber att få byta avdelning då.
  4. 2
    Till hösten finns det två dagisbarn även hemma hos oss (hjälp, hur kunde det gå till?!). På skruttans avdelning är barnen 2-5 år så det föll sig naturligt att lillfisen inte kan börja där, men vi hade ändå valt att ha dem på olika avdelningar. Visseligen kan det vara smidigt att lämna och hämta båda på samma ställe, men jag tycker inte det väger upp så mycket.
    Barnen träffas så mycket hemma och är på varandra hela tiden så vi känner att de kan behöva sin egen tillvaro, med egna kompisar. Och skulle de känna sig ledsna eller ensamma nån gång, så finns ju ändå den andre där på andra sidan väggen.
    Båda mina barn är ju ifos extremt sociala och vi tror inte det kommer bli några som helst problem att skola in lilleman. Maken sa att han skulle nog kunna lämna lillfisen till frukost dag ett och hämta honom kl 5 utan problem...

    Jag hade resonerat som ni, och skulle ni märka till hösten att V och I inte verkar trivas med upplägget är det väl inte mer än att ni ber att få byta avdelning då.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Som du beskriver det låter det som en bra idé att dela lite på dem. Det är ju inte bara just nu för stunden som de får möjlighet att vidga sina sociala cirklar. Tänk hur det blir annars när Viggo börjar skolan och Idun blir kvar på fsk.

    Håller tummarna för att allt blir bra till hösten
  6. 3
    Som du beskriver det låter det som en bra idé att dela lite på dem. Det är ju inte bara just nu för stunden som de får möjlighet att vidga sina sociala cirklar. Tänk hur det blir annars när Viggo börjar skolan och Idun blir kvar på fsk.

    Håller tummarna för att allt blir bra till hösten
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Tycker att båda alternativen är lika vanliga och att man väljer det som passar barnen bäst. Varken det ena eller andra är konstigt eller väcker förvåning.
    Mina barn har aldrig gått i samma grupp. Det året dom gick båda två på dagis gick dottern i femårsgrupp och Kotten på småbarn. Däremot var det väldigt praktiskt att ha båda på samma ställe, till skillnad mot nu då vi har både dagis och skola att hämta/lämna på.
  8. 4
    Tycker att båda alternativen är lika vanliga och att man väljer det som passar barnen bäst. Varken det ena eller andra är konstigt eller väcker förvåning.
    Mina barn har aldrig gått i samma grupp. Det året dom gick båda två på dagis gick dottern i femårsgrupp och Kotten på småbarn. Däremot var det väldigt praktiskt att ha båda på samma ställe, till skillnad mot nu då vi har både dagis och skola att hämta/lämna på.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    När Vincent skolades in valde vi att han inte skulle gå på samma avdelning som storasyster, på rekommendation av personalen. Anledningen var framför allt att Vincent var ganska osäker på dagis, och personalen tyckte just att han behvde bygga upp en egen trygghet och få egna vänner och inte vara så beroende av storasyster. Det har funkat jättebra! Han är nu en väldigt trygg och självständig dagiskille, med sina egna relationer och sin egen lilla värld

    Minstingbrorsan går nu på samma avdelning som storasyster, men det är ju bara den här terminen.
  10. 5
    När Vincent skolades in valde vi att han inte skulle gå på samma avdelning som storasyster, på rekommendation av personalen. Anledningen var framför allt att Vincent var ganska osäker på dagis, och personalen tyckte just att han behvde bygga upp en egen trygghet och få egna vänner och inte vara så beroende av storasyster. Det har funkat jättebra! Han är nu en väldigt trygg och självständig dagiskille, med sina egna relationer och sin egen lilla värld

    Minstingbrorsan går nu på samma avdelning som storasyster, men det är ju bara den här terminen.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Jag tycker du resonerar klokt

    Vi har haft våra två killar på varsin avdelning och det har fungerat hur bra som helst. Givetvis kan syskon få stöd av varandra om de är på samma avdelning, men dels träffas de ju hemma all övrig tid, dels kommer det ju en separation förr eller senare när det större syskonet byter grupp eller börjar 6-års.

    Vi placerade våra killar på varsin avdelning från början och det har på det hela taget fungerat bra. De bråkar väldigt lite hemma t.ex. och det tror jag delvis beror på att de inte nöter på varandra hela tiden både hemma och på förskolan. Sen får de sina egna kompisar vilket jag tror framför allt storebror uppskattar hemma hos oss - att inte ha lillbrorsan hängande i hasorna hela tiden

    Det kommer säkert att gå bra!!!
  12. 6
    Jag tycker du resonerar klokt

    Vi har haft våra två killar på varsin avdelning och det har fungerat hur bra som helst. Givetvis kan syskon få stöd av varandra om de är på samma avdelning, men dels träffas de ju hemma all övrig tid, dels kommer det ju en separation förr eller senare när det större syskonet byter grupp eller börjar 6-års.

    Vi placerade våra killar på varsin avdelning från början och det har på det hela taget fungerat bra. De bråkar väldigt lite hemma t.ex. och det tror jag delvis beror på att de inte nöter på varandra hela tiden både hemma och på förskolan. Sen får de sina egna kompisar vilket jag tror framför allt storebror uppskattar hemma hos oss - att inte ha lillbrorsan hängande i hasorna hela tiden

    Det kommer säkert att gå bra!!!

Liknande trådar

  1. Samma golv eller olika ?
    By anna197 in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 22:51
  2. Samma klass eller olika?
    By A-C- in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 17:44
  3. Olika eller samma förskola?
    By Fialottan in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 19:59
  4. samma eller olika färg på....
    By jen in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 13:40
  5. Samma färg eller olika? (pop)
    By Maria in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 12:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar