Vad är skillnaden mellan frikyrka och sv
Ordet är fritt
  1. monka
    #1

    Vad är skillnaden mellan frikyrka och sv

    svenska kyrkan? Tex Filadefia och Pingst kyrkan mot vanliga svenska kyrkan? Nån som vet?
  2. 1
    Vad är skillnaden mellan frikyrka och sv svenska kyrkan? Tex Filadefia och Pingst kyrkan mot vanliga svenska kyrkan? Nån som vet?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    I svenska kyrkan är det så högt i tak att det nästan regnar in? Jag citerar en präst i svenska kyrkan.......
  4. 2
    I svenska kyrkan är det så högt i tak att det nästan regnar in? Jag citerar en präst i svenska kyrkan.......
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    man är med frivilligt:-)
  6. 3
    man är med frivilligt:-)
  7. monka
    #4
    Och med det menas? Att de är väldigt tolleranta över hur man är? Och det är man ine i Pingstkyrkan tex?
  8. 4
    Och med det menas? Att de är väldigt tolleranta över hur man är? Och det är man ine i Pingstkyrkan tex?
  9. monka
    #5
    Fast det är väl likheten Skillanden. Om jag frivilligt är aktivt med i svenska kyrkan eller i Filadelfia...
  10. 5
    Fast det är väl likheten Skillanden. Om jag frivilligt är aktivt med i svenska kyrkan eller i Filadelfia...
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Precis, mindre religiösa grupper har mer regler. Svenska kyrkan har anpassat sig till sekulariseringen på ett svenskt lite lagom sätt.
  12. 6
    Precis, mindre religiösa grupper har mer regler. Svenska kyrkan har anpassat sig till sekulariseringen på ett svenskt lite lagom sätt.
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    Svenska kyrkan var statskyrka fram till 2000 (tror jag det var), medan Pingst m.fl. var "egna" organisationer, även om alla hade sin grund i den kristna tron.
    Sedan kyrka och stat gick isär, är väl egentligen Sv Ky också en frikyrka i bokstavlig mening.
  14. 7
    Svenska kyrkan var statskyrka fram till 2000 (tror jag det var), medan Pingst m.fl. var "egna" organisationer, även om alla hade sin grund i den kristna tron.
    Sedan kyrka och stat gick isär, är väl egentligen Sv Ky också en frikyrka i bokstavlig mening.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Förr föddes man in i svenska kyrkan så förr var det inte frivilligt..
  16. 8
    Förr föddes man in i svenska kyrkan så förr var det inte frivilligt..
  17. monka
    #9
    Men det aktiva har alltid varit frivilligt i modern tid och det är det aktiva jag menad liksom
  18. 9
    Men det aktiva har alltid varit frivilligt i modern tid och det är det aktiva jag menad liksom
  19. monka
    #10
    Ok, så egentligen är skillnaden kanske mindre idag... JAg får nog läsa på vars och ens hemsida för att begripa skillnaden riktigt. Här försöker man vara lite lat liksom
  20. 10
    Ok, så egentligen är skillnaden kanske mindre idag... JAg får nog läsa på vars och ens hemsida för att begripa skillnaden riktigt. Här försöker man vara lite lat liksom
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Fast det skrev du inte... I frikyrkorna har de vuxendop tex, samt talar i tungor...
  22. 11
    Fast det skrev du inte... I frikyrkorna har de vuxendop tex, samt talar i tungor...
  23. Medlem sedan
    Nov 2004
    #12
    Det är inte "bara" vuxendop i alla frikyrkor.I issionskyrkan t ex tillämpas både vuxen och barndop.
  24. 12
    Det är inte "bara" vuxendop i alla frikyrkor.I issionskyrkan t ex tillämpas både vuxen och barndop.
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    fast missionskyrkan är inte så strikt frikyrka och i Missionskyrkan är jag uppväxt:-)
  26. 13
    fast missionskyrkan är inte så strikt frikyrka och i Missionskyrkan är jag uppväxt:-)
  27. monka
    #14
    Du vet väl hur jag är Skriver bara hälften av det jag menar och får ständigt komplettera
    Talar i tungor *s*

    Bakgrunden till frågan är att jag förmodligen kommer att börja hjälpa till på en loppis från ihöst och vi tror den är frikyrklig. Det är inte jag direkt, bara vanligt troende.
  28. 14
    Du vet väl hur jag är Skriver bara hälften av det jag menar och får ständigt komplettera
    Talar i tungor *s*

    Bakgrunden till frågan är att jag förmodligen kommer att börja hjälpa till på en loppis från ihöst och vi tror den är frikyrklig. Det är inte jag direkt, bara vanligt troende.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Går nog bra... :-)
  30. 15
    Går nog bra... :-)
  31. monka
    #16
    Måste bara försäkra mig att jag inte blir inlockad i nån sekt
  32. 16
    Måste bara försäkra mig att jag inte blir inlockad i nån sekt
  33. Medlem sedan
    Nov 2004
    #17
    Är det en vanlig frikyrka är det ganska riskfritt kan jag garantera.Där blir man inte intvingad i något.:-)
  34. 17
    Är det en vanlig frikyrka är det ganska riskfritt kan jag garantera.Där blir man inte intvingad i något.:-)
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18
    Nä men det är ju dock en frikyrka.Jag är också uppvuxen i Missionskyrkan.
  36. 18
    Nä men det är ju dock en frikyrka.Jag är också uppvuxen i Missionskyrkan.

Liknande trådar

  1. Vad är skillnaden mellan
    By *CuP* in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 09:03
  2. vad är skillnaden mellan
    By *CuP* in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 10:56
  3. Skillnaden mellan
    By majamaj in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 13:36
  4. Vad är skillnaden mellan..
    By Ina in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 18:06
  5. Vad är skillnaden mellan
    By Göteborgsmamman in forum Fritidsaktiviteter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 21:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar